شرایط لازم جهت جایگزینی مدیر تصفیه


شرایط لازم برای جایگزینی مدیر تصفیه

تصفیه شرکت در ادامه انحلال یا ورشکستگی مطرح می گردد و از آن جا که یک شرکت بلافاصله پس از اعلام ورشکستگی یا انحلال نمی تواند به امور مرتبط با شرکت فوریت را به اتمام رساند و شناسایی و محاسبه بدهی ها و مطالبات و تعیین اولویت پرداخت و وصول مطالبات و انجام امور نیمه کاره نیازمند مطالعه و بررسی می باشد طبق این امر مقنن موضوع تصفیه را برای تدبیر و تمشیت کارهای شرکت بعد از اعلام انحلال و ورشکستگی معین نموده است.

براساس ماده 212 لایحه قانون تجارت ، مدیران تصفیه نماینده شرکت در حال تصفیه می باشند و جهت امر تصفیه اختیارات لازم را دارند. محدود کردن اختیارات مدیران تصفیه باطل و کان لم یکن می باشد یعنی مطلقاَ بلااثر می باشد نه این که تنها در برابر ثالث بلااستناد باشد.

در ادامه ثبت کریم خان اختیارات مدیران را بر می شمرد.

اختیارات مدیران

  1. طرح دعوا
  2. ارجاع دعوا به سازش
  3. حق سازش
  4. تعیین وکیل در دعاوی

در صورت استعفا ، فوت ، حجر و ورشکستگی ممکن می باشد مدیر یا مدیران تصفیه سمت خود را از دست بدهند. از این 4 مورد فقط استعفا ارادی می باشد به همین سبب استعفا در ماده 230 و فوت و حجر و ورشکستگی در ماده 231 لایحه آمده است.

استعفا

براساس ماده 230 لایحه ، مدیر تصفیه ای که می خواهد استعفا دهد میبایست مجمع عمومی عادی را برای اعلام استعفا و تعیین جانشین دعوت بعمل آورد. استعفای مدیر تصفیه زمان اعتبار دارد که جانشین او انتخاب گردد و انتخاب جانشین برای او ثبت و آگهی شود.

پس زمانی که جانشین معین نشده باشد و هم چنین تعیین جانشین آگهی نشده باشد استعفای مدیر تصفیه فاقد اثر قانونی می باشد. مدیر تصفیه ای که می خواهد استعفا دهد میبایست مجمع عمومی عادی را دعوت نماید اما در صورتی که این مجمع به هر سببی تشکیل نگردد و یا تشکیل گردد اما نتواند جانشین معین نماید مدیر تصفیه استعفای خود را به دادگاه اعلام می دارد و دادگاه جانشین او را برمی گزیند و این انتخاب هم به ثبت رسیده و آگهی می گردد.نهایتاً در هر موردی که مدیر تصفیه را دادگاه تعیین نموده باشد مشخص کردن جانشین نیز بوسیله دادگاه انجام می گیرد.

فوت ، حجر و ورشکستگی

در این سه فرض دو حالت را در نظر می گیریم. مدیران تصفیه اصولاً دو حالت منحصر یا متعدد می باشند.

  • الف) در صورتی که مدیران تصفیه متعدد باشند : چنانچه مدیر تصفیه بوسیله مجمع عمومی انتخاب شده باشد، مدیران باقی مانده مجمع عمومی را جهت تعیین جانشین دعوت می کنند. اما در صورتی که به وسیله دادگاه انتخاب شده باشد یا مجمع عمومی دعوت نشود یا دعوت بشود اما قادر به انتخاب جانشین نباشد، هر ذینفع می تواند به منظور تعیین جانشین به دادگاه مراجعه نماید.
  • ب) اگر مدیر تصفیه یک نفر بیشتر نباشد و بمیرد یا محجور و یا ورشکسته شود و توسط مجمع عمومی انتخاب شده باشد مرجع ثبت شرکت ها با درخواست هر ذینفع ، مجمع عمومی عادی را برای انتخاب جانشین مدیر تصفیه دعوت می کند. این مرجع تنها مجمع عمومی عادی را دعوت می کند تا نسبت به انتخاب مدیر اقدام کند نه اینکه مدیر تصفیه را انتخاب کند.

اما در صورتی که مدیر تصفیه به واسطه دادگاه انتخاب شده باشد یا مجمع عمومی دعوت نشود یا بشود اما نتواند جانشین انتخاب کند، هر ذینفع می تواند جهت تعیین جانشین به دادگاه مراجعه نماید.

موسسه ثبت کریم خان ، افتخار دارد با استفاده از توان بالای کادر مجرب خود ، در کوتاه ترین زمان ممکن اقدامات حقوقی و ثبتی لازم را جهت ثبت شرکت، ثبت برند و علامت تجاری ،ثبت طرح صنعتی به عمل آورد.

برای این منظور، می توانید با کارشناسان ثبت کریم خان در ارتباط باشید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *