اوراق قرضه قابل تبدیل و تعویض با سهام

اوراق قرضه قابل تبدیل و تعویض با سهام


موسسه حقوقی ثبت کریم خان قصد دارد در این مقاله در خصوص اوراق قرضه قابل تبدیل و تعویض با سهام سخن بگوید.

اوراق قابل تعویض از طرف قانون تجارت به شیوه زیر به رسمیت شناخته شده:

احتمال اینکه اوراق قرضه قابلیت تعویض با سهام شرکت را داشته باشد زیاد است. به گفته ی هیئت مدیره و گزارش خاص بازرسان شرکت هم زمان با اجازه انتشار اوراق قرضه و افزایش سرمایه شرکت که حداقل به دستور مجمع عمومی فوق العاده میبایست برابر با مبلغ قرضه تایید کند.

اوراق قرضه قابل تبدیل و تعویض با سهام

این در حالی است که بالا بردن سرمایه ی نام برده در ماده 61 پیش از صادر شدن اوراق قرضه میبایست توسط یک یا چند بانک و یا موسسه ی مالی دارای اعتبار پذیره نویسی شده باشد و عهدنامه که درعنوان این نوع پذیره نویسی و موارد آن و مسئولیت پذیره نویس حاکی بر ارائه اینگونه سهام به مالکین اوراق قرضه و دیگر شرایط مرتبط به آن میان شرکت و این نوع پذیره نویسان بسته شده است هم میبایست به تایید مجمع عمومی نام برده در ماده 61 برسد وغیر این اعتبار نخواهد داشت . موارد و تنظیم معاوضه ورقه ی قرضه با سهم میبایست در ورقه ی قرضه ذکر شود.

معاوضه ورقه ی قرضه با سهم طبق خواسته و موفقیت مالکین ورقه ی قرضه است.مالکین ورقه ی قرضه در هر زمان پیش از رسید موعد ورقه می تواند تحت شرایط و به نظمی که در ورقه ذکر شده است آن را با سهم شرکت معاوضه کند.

از زمان تصمیم مجمع نام برده در ماده 61 تا اتمام مهلت یا مهلت های اوراق قرضه، شرکت قادر نیست اوراق قرضه ی جدید قابل تعویض یا قابل تغییر به سهام انتشار دهد یا سرمایه ی خود را معدوم سازد یا آن را توسط بازخرید سهام کم کند یا مبادرت به توزیع پس انداز کند یا در شیوه ی توزیع سودها تغییراتی بدهد . کم کردن سرمایه ی شرکت حاصل ضرر های بوجود آمده که منجر به کاستن مبلغ اسمی سهام و یا کاهش عده ی سهام بشود مشمول سهامی هم که مالکین اوراق قرضه حاصل تغییر اوراق خود اخذ می کنند می گردد و چنین برداشت می شود که این نوع مالکین اوراق قرضه از همان زمان منتشر اوراق نام برده سهامدار شرکت بوده اند .

از زمان تصمیم مجمع نام برده در ماده 61 تا اتمام مهلت یا مهلت های اوراق قرضه صادر شده سهام جدید حاصل واگذاری اندوخته به سرمایه و به طور تحویل سهم و یا اختصاص دادن یا پرداخت وجه به سهامداران تحت موضوع های اعم از امتیاز یا سود انتشار سهام قدغن خواهد بود فقط در حالی که حقوق مالکین اوراق قرضه که پیرویی اوراق خود را با سهام شرکت معاوضه می کنندبه تناسب سهامی حاصل معاوضه بدست آورده پشتیبانی شود . با اهداف بالا شرکت میبایست رایزنی ها مورد نیاز را دریافت کرد مالکین اوراق قرضه که پیرویی اوراق خود را با سهام شرکت معاوضه می کنند

توانایی آن را داشته باشد به نسبت و در همان موارد حقوق مالی مذبور را بازستانی نمایند. سهامی که برای معاوضه با اوراق قرضه صدور شد بانام بوده و تا اتمام مهلت یا مهلت ها، اوراق قرضه تضمین تعهد پذیره نویسان در مقابل مالکین اوراق قرضه دایر به تعویض سهام با اوراق نام برده می باشد و پیش شرکت محافظت خواهد شد . این نوع سهام تا اتمام مهلت یا مهلت های اوراق قرضه تنها قابل واگذاری به مالکین اوراق نام برده بوده و واگذاری این نوع سهام در دفاتر شرکت ثبت نخواهد شد فقط در حالی که زمانی که تعویض ورقه ی قرضه با سهم تصرف شود.

نکته : درشرایط مواد 61 و 62 اولویت حق سهامداران شرکت در خرید سهام با توانایی معاوضه با اوراق قرضه خود به خود کنسل خواهد بود.

نکته : سهامی که برای معاوضه با اوراق قرضه صدور شد چنانچه که این تعویض انجام نشود تا اتمام مهلت یا مهلت های اوراق قرضه قابل مهیا و ضبط نخواهد بود.

اوراق قرضه قابل تبدیل به سهام

اوراق قرضه احتمال دارد توانایی تبدیل به سهام شرکت داشته باشد در این حالت مجمع عمومی عالی که امکان انتشار اوراق قرضه را می دهد موارد و فرصتی را که در پی آن مالکان این نوع اوراق می توانند اوراق خود را به سهام شرکت تغییر دهند مشخص کردن و امکان بالا بردن سرمایه را به هیئت مدیره خواهد داد.

در مورد ماده 69 لایحه تصریح بخشی از قانون تجارت هیئت مدیره ی شرکت به موجب تصمیم مجمع عمومی نام برده در همان ماده در اتمام فرصت تنظیم معادل مبلغ بازپرداخت نشده ی اوراق قرضه ای که برای تبدیل به سهام شرکت ارائه شده است سرمایه شرکت را بیشتر شده و پس از ثبت این بیشتر شدن در مرجع ثبت شرکت ها سهام جدید صدور شده و به مالکین اوراق نامبرده معادل مبلغ بازپرداخت نشده ی اوراقی که به شرکت ارائه کرده اند سهم خواهد داد. در مورد اوراق قرضه ی قابل تغییر به سهم مجمع عمومی میبایست بنا به توصیه هیئت مدیره و گزارش خاص بازرسان شرکت گرفتن تصمیم نماید و همچنین مواد 63 و 64 در مورد اوراق قرضه ی قابل تبدیل به سهم هم توجه شود.

موسسه حقوقی ثبت کریم خان مجموعه ای متشکل از برترین متخصصان و مشاوران جهت اوراق قرضه قابل تبدیل و تعویض با سهام در خدمت شما بزرگواران باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *