اوراق قرضه

اوراق قرضه یکی از انواع اوراق بهادار می باشد که در شرکت سهامی مورد استفاده می باشد، در ادامه این مطلب به تعریف انواع اوراق قرضه، شرایط انتشار آن و همچنین حقوق دارندگان آن می پردازیم. جهت آگاهی از موارد مذکور تا انتهای این نوشتار با ثبت شرکت کریم خان همراه باشید.

تعریف ورقه قرضه

ورقه قرضه، ورقه ی قابل معامله ای می باشد که نمایانگر مبلغی وام با بهره ی مشخص می باشد که همه ی آن یا اجزاء آن می بایست در موعد یا مواعد مشخصی بازگردانده شوند. مطابق با ماده 52 ل.ا.ق.ت ،ممکن است برای ورقه قرضه افزون بر بهره، حقوق دیگری هم شناخته شود، تعریفی از آن در ماده 2 قانون انتشار اسناد خزانه و اوراق قرضه مصوب 2/ 7/ 1348 آمده است که بدین صورت می باشد: (اوراق قرضه اوراق بی نام یا با نامی است که برای تامین قسمتی از اعتبارات مورد نیاز عمرانی یا دفاعی انتشار می یابد). صاحبان اوراق قرضه سهامداران شرکت محسوب نمی شوند. به همین علت حق رای دادن و دخالت در امور شرکت را ندارند، در حقیقت آن ها طلبکار شرکت محسوب می گردند. برای انتشار اوراق قرضه وجود شرایطی الزامی می باشد که ثبت شرکت کریم خان در ذیل به آن ها اشاره نموده است.

شرایط انتشار اوراق قرضه

  1. مطابق با ماده 56 ل.ا.ق.ت، انتشار اوراق قرضه می بایست در اساسنامه ی پیش بینی شده یا مجمع عمومی فوق العاده به پیشنهاد هیات مدیره، انتشار اوراق را تصویب کند.
  2. مطابق با ماده 55 ل.ا.ق.ت، تمام سرمایه ثبت شرکت باید تادیه شده و همچنین دو سال تمام از ثبت شرکت گذشته باشد و دو ترازنامه سهامی عام نیز توسط مجمع عمومی تصویب شده باشد.
  3. مطابق با تبصره ماده 56 و ماده 58 ل.ا.ق.ت، اوراق باید متحد الشکل بوده، مبلغ اسمی اوراق قرضه و همچنین قطعات اوراق قرضه ( در صورت تجزیه می بایست متساوی باشد ) و به وسیله ی دو نفری که برای امضای سهام معین شده امضا شده باشد.
  4. فقط شرکت های سهامی عام حق انتشار اوراق قرضه را دارند .
  5. اطلاعیه ی انتشار اوراق قرضه مشتمل بر نکات ماده 58 ل.ا.ق.ت، پس از امضا به انضمام تصمیم گیری راجع به فروش اوراق قرضه و شرایط آن، به مرجع ثبت شرکت ها اعلام می شود. مرجع به هزینه شرکت ها آن را در روزنامه ی رسمی آگهی می کند و سپس شرکت آن را در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های شرکت در آن منتشر می شود منتشر می نماید.( ماده 58 و 59 ل.ا.ق.ت )
  6. مطابق با ماده 6 ل.ا.ق.ت، اوراق قرضه می بایست شامل نکات ذیل باشد:
  • نام شرکت
  • شماره و تاریخ ثبت شرکت
  • مدت شرکت
  • مبلغ سرمایه
  • مبلغ اسمی و شماره ی ترتیب و تاریخ صدور اوراق قرضه
  • ضمانت هایی که احتمالا جهت اوراق قرضه در نظر گرفته شده است
  • تاریخ و شرایط بازپرداخت قرضه و همچنین شرایط بازخرید اوراق قرضه
  • در صورت قابلیت تبدیل اوراق قرضه بر سهام مهلت و شرایط آن ( ماده 60 ل. ا. ق. ت)
  • در صورت قابلیت تعویض اوراق قرضه با سهام شرایط و ترتیبات که می بایست جهت تعویض رعایت گردد با ذکر نام اشخاص یا موسساتی که تعویض اوراق قرضه را تعهد نموده اند.

خاطر نشان می شویم، در صورت نیاز به هر گونه مشاوره در رابطه با هر آنچه درباره اوراق قرضه گفته شد، می توانید با کارشناسان مجرب و وکلای مجرب ما در ثبت شرکت کریم خان در ارتباط باشید.

انواع اوراق قرضه

اوراق قرضه به دو نوع ساده و مرکب تقسیم شده است که خود اوراق قرضه مرکب نیز به دو دسته ی قابل تعویض با سهم و تبدیل به سهام تقسیم می گردد، که به شرح ذیل می باشد :

  1. اوراق قرضه ساده : اوراقی می باشد که پس از اینکه منتشر شد تغییر صورت نمی دهد و تا بازگشت کامل وجه آن به شکل ورقه قرضه باقی خواهد ماند.
  2. اوراق قرضه مرکب : لازم به ذکر است که اوراق قرضه قابل تبدیل به سهام و اوراق قرضه قابل تعویض با سهام را می توان از نوع اوراق قرضه مرکب دانست.

مطابق با ماده 61 ل.ا.ق.ت، انتشار اوراق قرضه قابل تعویض به صورت همزمان با افزایش سرمایه شرکت حاصل می شود. اما بر اساس ماده 70 ل.ا.ق.ت، اوراق قرضه قابل تبدیل افزایش سرمایه هنگامی که صاحبان اوراق بخواهند آن ها را تبدیل به سهام نمایند به دست می آید.

حقوق صاحبان اوراق قرضه

  1. حق دریافت مبلغ اسمی اوراق قرضه
  2. حق دریافت سود، که بر اساس بند 9 ماده 58 ل.ا.ق.ات می بایست میزان بهره آن در اطلاعیه انتشار معین گردد.
  3. حقوق دیگر مذبور در ماده 52 ل.ا.ق.ت که می تواند مشمول حق تبدیل اوراق قرضه با سهم شرکت و همچنین حق تعویض اوراق با سهام باشد.

در انتها امیدواریم مطالب فوق اطلاعات مفیدی را در رابطه با اوراق قرضه، شرایط انتشار آن و همچنین حقوق دارندگان آن در اختیار شما خواننده ی گرامی قرار داده باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *