برشمردن نکات مهم ثبت شرکت سهامی خاص در قانون تجارت

شرکت سهامی خاص شرکتی بازرگانی می باشد (ولو اینکه موضوع عملیات آن،‌ امور بازرگانی نباشد) که همه ی سرمایه ی آن فقط به وسیله ی موسسین تامین شده و آن سرمایه به سهام تقسیم بندی شده است. همچنین در این نوع شرکت ها مسئولیت صاحبان سهام نیز محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها می باشد. همانطور که بیان شد سرمایه ی شرکت سهامی خاص توسط خود موسسین تامین می گردد و همچین شرکتی نمی تواند سهام خود را پذیره نویسی نموده یا آن ها را جهت فروش در بورس اوراق بهادار یا توسط بانک ها عرضه کند . همچنین آن ها قادر نخواهند بود به انتشار آگهی و اطلاعیه یا هر نوع اقدام تبلیغاتی دیگر جهت فروش سهام خود اقدام نمایند. در شرکت های سهامی خاص حداقل سرمایه یک میلیون ریال می باشد. در شرکت سهامی خاص تعداد سهامداران نباید کمتر از سه نفر باشد و لازم است عنوان «‌شرکت سهامی خاص»‌ قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت، به طور صریح و خوانا قید گردد. ثبت شرکت کریم خان در ادامه ی این متن به مدارک لازم جهت ثبت شرکت سهامی خاص اشاره نموده است.

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص

  1. 1-دو برگ اظهارنامه ی شرکت سهامی خاص، تکمیل آن و امضاء ذیل اظهارنامه توسط همه ی سهامداران
  2. دو جلد اساسنامه ی شرکت سهام خاص که ذیل تمام صفحات آن به امضاء همه ی سهامداران رسیده باشد
  3. دو نسخه صورت جلسه ی مجمع عمومی موسسین که به امضاء سهامداران و بازرسین رسیده باشد
  4. دو نسخه صورت جلسه ی هیئت مدیره که به امضاء مدیران منتخب مجمع رسیده باشد
  5. کپی شناسنامه همه ی سهامداران و بازرسین برابر اصل شود
  6. ارائه ی گواهی پرداخت حداقل 35% سرمایه ی شرکت از بانکی که حساب شرکت در شرف تاسیس در آن جا باز شده است.
  7. ارائه ی مجوز در صورت نیاز بنا به اعلام کارشناس اداره ی ثبت شرکت ها
  8. کپی کارت ملی

در رابطه با بند 6 لازم به ذکر است : در صورتی که بخشی از سرمایه ی شرکت آورده ی غیر نقدی باشد(اموال منقول و غیر منقول) ارائه ی تقویم نامه ی کارشناس رسمی دادگستری ضروری می باشد و در صورتی که اموال غیر منقول جزء سرمایه ی شرکت قرار داده شود ارائه ی اصل سند مالکیت ضروری است.همچنین لازم است بدانیم تمام شرکت های سهامی خاص موظف می باشند ، برای ثبت سهام شرکت یک جلد دفتر سهام تهیه نمایند و لازم است تغییرات سهام بر اساس مقررات در آن ثبت شود.

در صورتی که مدارک کامل باشند، کارشناس اداره ی ثبت شرکت ها اقدام به تهیه ی پیش نویس آگهی ثبت نموده و پس از تایید مسئولین اداره ی ثبت شرکت ها به متقاضی تحویل داده می شود. الزامی است که متقاضی حق الثبت و هزینه ی درج آگهی تاسیس شرکت در روزنامه را پرداخت نماید و مدارک لازم را به بخش ثبت دفاتر اداره ی ثبت شرکت ها تحویل دهد ، که مسئول مربوطه پس از ثبت در دفتر و مشخص نمودن شماره ی ثبت سهامداران (که خود یا از سهامداران بوده یا وکیل رسمی شرکت می باشد) با قید(ثبت با سند برابر است) امضاء دریافت می کند و پس از آن باید آگهی تایپ شده به امضاء رئیس اداره ی ثبت شرکت ها برسد.

پس از طی شدن مراحل فوق یک نسخه از مدارک ضبط شده و در پرونده ی شرکت در قسمت بایگانی اداره ی ثبت شرکت ها نگهداری خواهد شد ،همچنین یک نسخه ی دیگر از مدارک که شامل اظهارنامه ی یک برگ،اساسنامه ی یک جلد،صورت جلسه ی مجمع عمومی موسسین یک نسخه و صورت جلسه ی هیات مدیره یک نسخه می باشد، به مهر اداره ممهور شده و به متقاضی تحویل داده می شود. دومین نسخه ی آگهی تاسیس برای درج در روزنامه ی کثیرالانتشار شرکت تحویل و نسخه ی اول آگهی تایپ شده را برای درج نمودن در روزنامه ی رسمی جمهوری اسلامی ایران (پس از پرداخت حق الدرج که توسط مسئول مربوطه تعیین می شود) تسلیم می کند. در صورتی که قصد دارید به ثبت شرکت سهامی خاص بپردازید، می توانید پس از جمع آوری مدارک لازم به موسسه حقوقی ثبت شرکت کریم خان مراجعه نمایید و در کوتاهترین مدت شرکت خود را به ثبت رسانید.

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص توسط وکیل

  1. تکمیل اظهارنامه شرکت سهامی خاص در دو نسخه
  2. تکمیل اساسنامه شرکت سهامی خاص در دو نسخه
  3. ارائه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین در دو نسخه
  4. کپی شناسنامه و کارت کلی برابر اصل شده تمامی اعضای هیئت مدیره و سهامداران

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص توسط وکیل

  1. شما نیاز به وقت مشاوره ی حضوری با وکیل متخصص و کارشناسان امور ثبتی را دارید.
  2. پس از گرفتن وقت حضوری با وکیل، جزئیات ثبت شرکت سهامی خاص را برای وکیل شرح داده و در صورت لزوم وکالتنامه وکیل را امضاء می کنید.
  3. در این مرحله وکیل مراحل قانونی ثبت شرکت سهامی خاص را انجام خواهد داد.

جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای خبره و کارشناسان مجرب می توانید با ثبت شرکت کریم خان در ارتباط باشید.

نکات مهم در خصوص ثبت شرکت سهامی خاص

  •  الزامی است که انتخاب مدیر عامل نیز با ارسال یک نسخه از صورت جلسه هیات مدیره به اداره ی ثبت شرکت ها ثبت گردد. لازم به ذکر است که مدیر عامل نمی تواند در بیش از یک شرکت سمت مدیریت عاملی را داشته باشد.
  • بعد از ایجاد و ثبت شرکت سهامی خاص می بایست هیات مدیره حداکثر طی یک هفته از تاریخ ثبت شرکت اقدام به تهیه ی دفاتر قانونی شرکت (روزنامه-کل) و پلمپ دفاتر در اداره ی ثبت شرکت ها نماید.
  • بر اساس ماده ی 48 قانون مالیات های مستقیم ، شرکت های سهامی مکلفند طی مدت یک ماه از تاریخ ثبت شرکت جهت پرداخت مبلغ دو در هزار حق تمبر(با توجه به مبلغ سرمایه) به اداره ی دارایی مراجعه کنند . عدم انجام امر فوق در مهلت مشخص شده منجر به جریمه خواهد شد.
  • در صورتی که تصمیمات مجامع عمومی یکی از مواردی که در ذیل به آن ها اشاره می نماییم را شامل شود، یک نسخه از صورتجلسه ی مربوطه برای ثبت و درج در روزنامه ی رسمی به اداره ی ثبت شرکت ها ارائه می شود :
  1. انتخاب مدیران و بازرسان
  2. تصویب ترازنامه
  3. کاهش یا افزایش سرمایه ی شرکت و یا هر گونه تغییر در موارد اساسنامه
  4. انحلال شرکت و نحوه ی تصفیه ی آن

در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده اقدام به انحلال شرکت نماید، با مشخص نمودن روز تصفیه و آدرس محل تصفیه ، صورت جلسه ی انحلال شرکت طی مدت 5 روز از تاریخ تشکیل مجمع عمومی به اداره ی ثبت شرکت ها فرستاده می شود ، تا بعد از ثبت در روزنامه ی رسمی آگهی شود. قدر مسلم آن است که همکاران متعهد ما در ثبت شرکت کریم خان، همواره مستعدند تا پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند. جهت این منظور می توانید از طریق شماره های تماس مذکور در سامانه،با متخصصان این مجموعه در ارتباط باشید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *