شرکت سهامی عام :

مواد اصلاحی قانون تجارت ، شرکت های سهامی را به دو نوع تقسیم نموده است :  1-شرکت سهامی عام 2-شرکت سهامی خاص.

شرکت سهامی عام شرکتی می باشد که موسسین آن بخشی از سرمایه ی شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می نمایند.(ماده 4 قانون تجارت) به این روش که موسسین شرکت از قبل 20 درصد سرمایه را خودشان تعهد کرده و لااقل 35 درصد مبلغ تعهد شده را در حسابی به نام شرکت که در حال تاسیس می باشد در یکی از بانک ها سپرده و پس از آن اظهارنامه ای به همراه طرح اساسنامه ی شرکت و طرح اعلامیه ی پذیره نویسی سهام، به مراجع ثبت شرکت ها تسلیم نمایند.(ماده 6 قانون تجارت) شرکت سهامی عام کامل ترین نوع شرکت سهامی می باشد و مسلم است جهت انجام امور مهم مانند استخراج معادن و تجارت با کشورهای خارج و تاسیس کارخانجات و ایجاد سدها و بانک ها تشکیل می شود ، زیرا جهت انجام این امور سرمایه ی فردی کافی نمی باشد.

فکر تشکیل هر شرکت ابتدا از سمت اشخاصی بوجود می آید که از جهاتی به این امر بستگی دارند . مانند این که با تشکیل شرکت امتیاز استخراج معادن و یا احداث خط آهن را به دست می آورند، یا این که خبرگی یا مطالعات اقتصادی در امر بخصوصی دارند. روشن است در اینصورت با عده ای که همفکر بوده و یا سرمایه دار می باشند مشورت نموده و در صورت موافقت شروع به تاسیس و ثبت شرکت سهامی عام می نمایند. از آنجا که شرکت سهامی عام جهت جلب سرمایه های مهم تشکیل می شود، ضروری است که تعداد قابل ملاحظه ای شریک گرد هم جمع شوند. بالطبع تشکیل شرکت سهامی عام متضمن مراحل مختلفی می باشد ، جهت آگاهی از این مراحل با ما در ثبت شرکت کریم خان همراه باشید.

مراحل تشکیل شرکت سهامی عام :

مرحله اول تشکیل شرکت سهامی عام تأسیس آن توسط موسسین می باشد. در این مرحله موسسین علاوه بر فراهم آوردن مقدمات ایجاد شرکت، در جستجوی شرکای دیگری نیز هستند که در مرحله ی دوم، یعنی زمان پذیره نویسی، به شرکت می پیوندند. مجموعه آورده های پذیره نویسان و موسسین ، سرمایه ی شرکت را تشکیل می دهد. پس از جمع شدن سرمایه و با شرکت تمامی شرکا در مجمع عمومی موسس، شرکت سهامی عام تشکیل می شود.

بعد از تشکیل شرکت سهامی عام و یافتن شخصیت حقوقی، لازم است بلافاصله جهت ثبت شرکت سهامی عام در مرجع ثبت شرکت ها اقدام نمود. مطالعه ی مقررات لایحه ی قانونی 1347 نشان می دهد که با رعایت برخی از قواعد ، شخصیت حقوقی شرکت قبل از ثبت در مرجع ثبت شرکت ها بوجود می آید اما این شخصیت حقوقی کامل نمی شود مگر اینکه ثبت شرکت سهامی عام در مراجع ثبت شرکت انجام گیرد. چنانچه قصد دارید به ثبت شرکت سهامی عام بپردازید کافی است به ثبت شرکت کریم خان مراجعه کنید تا کارشناسان و متخصصان این مجموعه در کوتاهترین مدت شرکت شما را به ثبت برسانند.

ایجاد شرکت قبل از ثبت در مرجع ثبت شرکت ها:

ایجاد شرکت سهامی عام زمانی حاصل می شود که شرکت شخصیت حقوقی پیدا کند و لازمه ی کسب شخصیت حقوقی تشکیل مجمع عمومی موسس بر اساس مقررات قانونی به طور صحیح می باشد و مجمع مذکور در حدود صلاحیت هایی که به آن محول شده عمل نماید.

شخصیت حقوقی پس از ثبت شرکت سهامی عام در مراجع ثبت شرکت :

پس از ایجاد مجمع عمومی موسس و احراز مراتب مندرج در ماده 17 لایحه ی قانونی 1347 شرکت تشکیل شده و شخصیت حقوقی پیدا می کند. نتیجه ی این شخصیت حقوقی این می باشد که مدیران شرکت قادر خواهند بود تمام حقوق شرکت را دریافت نموده و به تعهدات آن عمل نماید. با این حال بر اساس مواد مختلف لایحه ی قانونی 1347 می توان گفت که تشکیل شرکت سهامی به این معنی نیست که شرکت تمام حقوقی را که هر شخص حقوقی از آن بهره مند است دریافت می کند بلکه به این مفهوم می باشد که اگرچه قانونگذار ما مانند قانونگذار فرانسه ، دریافت شخصیت حقوقی شرکت را به ثبت آن نزد مرجع ثبت شرکت ها موکول نکرده اما ثبت شرکت سهامی عام در مرجع ثبت شرکت ها را شرط ادامه ی حیات آن شرکت قرار داده است. لازم به ذکر است که علاوه بر اینکه شرکت باید طی مدت 6 ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه ی مذکور در ماده ی 6 لایحه قانونی 1347 به ثبت برسد(ماده ی 19 لایحه مذکور) ، لازم است که اساسنامه ای را که به تصویب مجمع عمومی موسس رسیده است به همراه صورتمجلس مجمع و اعلامیه ی قبولی مدیران و بازرسان جهت ثبت شرکت به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم شود(ماده 18 لایحه قانونی 1347)

تیم تخصصی ثبت شرکت کریم خان ، با مدد وکلای مجرب و متعهد در امور حقوقی و ثبتی ، ارائه دهنده ی سریع ترین خدمات ثبتی با کم ترین هزینه می باشد.

ثبت شرکت سهامی عام :

با توجه به اینکه شرکت از قبل تشکیل شده است، خود شرکت و در واقع مدیران، رئیس هیات مدیره یا احیانا مدیر عامل باید تقاضای ثبت بدهند. اساسنامه ای که به تصویب مجمع عمومی موسس رسیده به ضمیمه ی صورتجلسه مجمع و اعلامیه قبولی مدیران و بازرسان جهت ثبت شرکت به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم خواهد شد.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت سهامی عام :

 •  مرحله اول: مرحله تشکیل و تحصیل اجازه پذیره نویسی

  1. طرح اعلامیه پذیره نویسی که بایستی به امضاء کلیه موسسین رسیده باشد در 2 نسخه
  2. اظهارنامه ی تکمیل شده در 2 نسخه
  3. طرح اساسنامه تکمیل شده در 2 نسخه
  4. تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت موسسین
  5. اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت سرمایه(حداقل 35% از 20 % سرمایه تعهد شده)
  6. اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط (در مواردی که ثبت موضوع نیاز به اخذ مجوز داشته باشد)
  7. اصل مجوز اولیه از سازمان بورس و اوراق بهادار
  8. تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام پیشنهادی های و فیش واریزی مربوطه

 •  مرحله دوم: مرحله ایجاد و ثبت شرکت سهامی عام

  1. اساسنامه که به تصویب مجمع عمومی موسس رسیده باشد در 2 نسخه
  2. دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین متضمن تصویب اساسنامه تعیین، اعضاء هیئت مدیره ،انتخاب بازرسان و روزنامه های کثیرالانتشار
  3. صورتجلسه هیات مدیره در 2 نسخه
  4. اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل 35% سرمایه شرکت (در صورتی که قسمتی از سرمایه موسسین بصورت غیر نقدی باشد)
  5. اصل مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار(مجوز ثانویه)

پس از تهیه ی مدارک فوق و تشکیل و تحصیل اجازه پذیره نویسی می توانید به ثبت شرکت کریمخان مراجعه نمایید و از طریق مشاوران و کارشناسان این مجموعه به ثبت شرکت سهامی عام اقدام نمایید.

شرکت سهامی عام شرکتی می باشد که موسسین آن بخشی از سرمایه ی شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می نمایند.وکلای متعهد ما در ثبت شرکت کریمخان ، همواره پاسخگوی سوالات شما عزیزان در خصوص امور ثبتی از قبیل ثبت شرکت سهامی عام باشند.

راهنمای ثبت شرکت

اظهارنامه ثبت شرکت سهامی عاماظهارنامه ثبت شرکت سهامی عام / خاصتفاوت شرکت سهامی عام با خاصچگونگی تشکیل شرکت سهامی عامچگونگی ثبت شرکت سهامی عامحداقل تعداد سهامداران شرکت سهامی عامحداقل سرمایه شرکت سهامی عامحداقل سهامداران شرکت سهامی عامحداقل شرکا در شرکت سهامی عامحسابداری شرکت های سهامی عامدرباره شرکت سهامی عامراهنمای ثبت شرکت سهامی عامروش ثبت شرکت سهامی عامشرکت سهامی عام بهتر است یا خاصشرکت سهامی عام چه شرکتی استشرکت سهامی عام چه نوع شرکتی استشرکت سهامی عام چیستشرکت سهامی عام خصوصیشرکت سهامی عام در ایرانشرکت سهامی عام دولتیشرکت سهامی عام و خاصشرکت سهامی عام یا خاصشرکت های سهامی عام چیستشرکت های سهامی عام و خاصطرز تشکیل شرکت سهامی عامطریقه ثبت شرکت سهامی عامفرم ثبت شرکت سهامی عامفرم شرکت سهامی عامفروش شرکت سهامی عامقانون ثبت شرکت سهامی عامقوانین ثبت شرکت سهامی عامقیمت ثبت شرکت سهامی عامماهیت حقوقی شرکت سهامی عاممدارک ثبت شرکت سهامی عاممنظور از شرکت سهامی عام چیست؟نمونه طرح اساسنامه شرکت سهامی عامهزینه ثبت شرکت سهامی عام

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *