ثبت علائم تجاری و حفاظت قانونی آن توسط اتحادیه ی بین المللی

ثبت علائم تجاری و حفاظت قانونی آن توسط اتحادیه ی بین المللی


طی این نوشتار قصد داریم تا مواردی را در رابطه با اتحادیه ی بین المللی برای ثبت و حفاظت قانونی از علائم تجاری برای صاحبان شرکت ها و متقاضیان ثبت علائم تجاری تشریح نماییم. در حال حاضر، تجارت اعم از داخلی و بین المللی رشد چشمگیری در جهان پیدا کرده است و روزانه معاملات زیادی با ارقام نجومی انجام می گیرد. طیف فعالیت های تجاری بسیار گسترده تر از قبل شده است، به نحوی که نه تنها خرید و فروش، تولید، واردات و صادرات، خدمات فنی و مهندسی (که به نوعی سنتی در حوزه ی تجارت فعال بوده است) بلکه عرصه های جدید فعالیت های تجاری در حوزه های هنری و ورزشی نیز رشد قابل ملاحظه ای داشته است.

ثبت علائم تجاری

یکی از مهمترین داشته های یک کسب و کار و تجارت موفق نشان تجاری آن می باشد. بنابراین بحث های مرتبط با ثبت برند و علائم تجاری در همه ی کشورهایی که در بخش تجارت توسعه یافته اند دارای اهمیت فوق العاده ای بوده و گسترش و توسعه ی قابل ملاحظه ای دارد. به صورتی که امروزه اکثر این کشورها دارای قانون مستقلی می باشند که ناظر بر برندها است.

چرا حفاظت از علائم تجاری ضرورت دارد؟

بسیاری از شرکتها و موسسات از سوء استفاده‎ها‎یی که امکان دارد از علائم تجاری آن ها صورت بگیرد، بی خبر هستند. همه ی علائم تجاری نیز باید مانند شرکت ها یا اختراعات به ثبت برسند. امور ثبتی و حقوقی خود را به ثبت شرکت کریم خان بسپارید تا در کوتاه ترین مدت به انجام برسد. ثبت علائم تجاری بر اساس قانون ثبت علائم تجاری اشخاص حقیقی یا حقوقی ، حق انحصاری پیدا می‎کند. مطابق با همین قانون، به واسطه ی ثبت علائم تجاری می‌توان از عرضه ی کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به صورت گمراه کننده ‌ای مشابه علامت تجاری شما هستند، جلوگیری به عمل آید. این کار به معنای حمایت قانون از علائم تجاری یک شرکت است.

در صورتی که علامت تجاری ثبت نشود نتایج بدی را برای شرکت به همراه خواهد داشت ، به طوری که ممکن است شرکت‌ های رقیب از همان علامت یا علامتی مشابه آن به اندازه‌ای که موجب گمراهی می‎شود، برای کالاهای مشابه استفاده نمایند که در نهایت سرمایه‌گذاری برای افزایش فروش بی فایده خواهد بود. در صورتی که یکی از رقبا از علائم تجاری یکسان یا مشابه علامت تجاری استفاده نمایند، مصرف کنندگان تصور می‎کنند آن محصول متعلق به همان شرکت ‎است و در نتیجه کالای رقیب را خریداری می‎ کنند. همچنین توزیع و پخش محصولات با علائم تجاری یکسان باعث می‎شود تا مشتریان نتوانند میان محصولات با کیفیت و بی کیفیت تفاوتی قائل شوند و این کار هم باعث کاهش سود شخص یا شرکت خواهد شد، هم مشتریان را گمراه می‎ کند. با توجه به اهمیت علائم تجاری و اعتباری که در تعیین میزان موفقیت یک محصول در بازار دارند، تضمین اینکه محصولات در بازارهای مربوط ، ثبت شده باشند، ضروری می باشد. متقاضیان گرامی جهت ثبت علامت تجاری خود می توانید به ثبت شرکت کریم خان مراجعه نمایید.

حمایت از علائم تجاری

در اجرای اصل ۱۲۳ ‌قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری مصوب جلسه مورخ ۷/۸/۱۳۸۶ کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که با عنوان طرح ثبت اختراعات طرحهای صنعتی، علائم و نامهای تجاری به مجلس شورای اسلامی ارائه می شود که پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت 5 سال در جلسه ‌علنی با تایید شورای محترم نگهبان، به پیوست ابلاغ شد. مطابق با این قانون، ثبت علائم تجاری و به تبع آن حمایت از آنها ضروری می‎ شود.

بر اساس هر کلمه، حرف یا حروف، عدد، ترسیمات، عکس، شکل، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیب آنها که برای تشخیص کالاها یا خدمات مورد استفاده قرار می گیرد، در مجموعه علائم تجاری به شمار می‎روند و قابلیت ثبت دارند.

بازاریابی ثبت علائم تجاری

این نوع رشته از بازاریابی در قرن 19 با ورود محصولات بسته بندی شده برای ثبت و حفاظت قانونی از نشان تجاری به صورت مستقل مورد توجه قرار گرفت. بنابراین پس از آن تولیدات به صورت انبوه و تولیدی با این حجم، به مرور زمان این نیاز را به وجود آورد تا سازمانی بین المللی برای حمایت مالکیت صنعتی بوجود بیاید.

روش‎ها‎ی حمایت از علائم تجاری

حمایت از علائم تجاری به دو روش امکان پذیر است , یکی از روش های حمایت از علائم تجاری از طریق ثبت و دیگری از طریق استفاده مکرر آن می باشد. در اکثر کشورها جهت استفاده از حمایت‎ها‎ی قانونی علائم تجاری، متقاضیان ملزم به ثبت علائم تجاری خود در آن کشور هستند. در قانون ثبت اختراع، طرح‎ ها‎ی صنعتی و علامت تجاری ایران مصوب ۱۳۸۶، سابقه ی استعمال برای ثبت کننده ، موجب حق تقدم نمی شود اما شرکت ‎ها باید‎ برای کسب حمایت بیشتر، علامت تجاری یا خدماتی خود را در کشور مقصد ثبت کنند، حتی اگر ثبت شرکت در کشور مقصد اختیاری باشد.

اگر شرکتی قصد استفاده از حمایت‎ها‎ی قانونی از علائم تجاری را داشته باشد، باید اظهارنامه ی علائم تجاری را به دفتر علامت تجاری ملی یا منطقه ای ارائه دهد. پس از پرداخت حق الزحمه ‎ها‎ی قانونی به دفاتر مربوطه، روند بررسی اظهارنامه انجام می‎شود. حقوق حاکم بر علائم تجاری، یک فرآیند جهت دادرسی به اعتراضات ایجاد می‎ کند. بنابراین بعد از پاسخگویی و بررسی اعترضات، اظهارنامه منتشر می‎ گردد و هر شخص ذی نفع که حقوق آن توسط ثبت این علامت تجاری متأثر می شود، برای اعتراض فرصت قانونی دارد. دفاتر ثبت علامت تجاری پس از اینکه مستندات دریافتی از سوی طرفین در خصوص علامت تجاری مربوطه را بررسی نمودند، تصمیمات لازم را اتخاذ می کنند که این تصمیمات قابل اعتراض و تجدید نظر می باشد.

چنانچه قصد دارید تا طرح صنعتی و اختراع و یا علامت تجاری خود را ثبت کنید تا تحت حمایت های قانونی قرار بگیرید کارشناسان با تجربه و وکلای مجرب موسسه حقوقی کریمخان بهترین مشاور و راهنمای شما خواهند بود.

اتحادیه ی پاریس

اتحادیه ی پاریس که نام رسمی آن اتحادیه ی بین المللی برای حمایت مالکیت صنعتی می باشد ، سازمانی است که از 74 دولت مستقل که در 5 قاره ی جهان پراکنده شده اند تشکیل شده است تا از مالکیت صنعتی حمایت کند. این اتحادیه توسط یک قرارداد عمومی بین المللی که در سال 1883 در پاریس بین 11 دولت امضا شده است تشکیل شده و رفته رفته به مرور زمان، دولت های زیادی عضو آن شده اند که آخرین آن ها دولت اتحاد جماهیر شوروی می باشد. الحاق این کشور از اول ژوئیه ی 1965 رسمیت یافت. قرارداد عمومی پاریس تاکنون چند بار جهت حمایت مالکیت صنعتی مورد تجدید نظر و اصلاح قرار گرفته است که آخرین اصلاح آن در سال 1958 در لیسبون بود.

قرارداد اتحادیه

بر اساس قرارداد اتحادیه ذکر شده، هر یک از ممالک عضو موظف هستند تا حمایت های لازم را از علائم تجاری ثبت شده معمول به عمل آورند. یکی از حمایت های مورد نظر این است که به محض ثبت علامت تجاری یا اختراعی در مملکت عضو دیگر ، برای ثبت اختراع و مدل های اشیا مصرفی 1سال و برای ثبت اشکال و طرح های صنعتی و علائم کارخانه یا علائم بازرگانی 6 ماه زمان مهلت داده خواهد شد که اختراع یا علامت خود را ثبت نموده و در طی این مدت کسی که در کشور خود اتباع یا علامت خود را به ثبت رسانده است حق تقدم خواهد داشت. مشخص است که این ارفاق و حمایت فقط نسبت به اعضای کشورهای عضو اتحادیه می باشد و برای اتباع سایر کشورها اثر ندارد.

قرارداد پاریس

بر اساس قرارداد پاریس هر دولت عضو باید همان حمایتی را که نسبت به اتباع خود در رابطه با گواهینامه های اختراعات،علائم تجاری و عناوین مختلف دیگر مربوط به مالکیت صنعتی می کند نسبت به اتباع کشورهای دیگر اتحادیه نیز اعمال نماید و همچنین از مزایایی که قانون داخلی برای اتباع خود کشور در نظر گرفته است همان مزایا و امکانات را نسبت به اتباع خارجی نیز رعایت بکند.

سایر مقررات

مقررات دیگری نیز شامل این قرارداد می شود که یکی از آن مقررات که قابل استفاده ی دولت می باشد این است که چنانچه اختراعی در کشوری ثبت شده باشد اما به بهره برداری نرسد ، در این حالت دولت می تواند آن اختراع را در قلمروی خاک خود مورد بهره برداری و استفاده قرار دهد. ثبت اختراعات خود را به ثبت شرکت کریمخان بسپارید تا در کوتاهترین زمان ممکن انجام گیرد.

از دیگر تعهداتی که دولت های عضو اتحادیه ی پاریس دارند این است که باید یک اداره ی مرکزی برای ثبت علائم تجاری و اختراعات و اشکال و ترسیمات صنعتی وجود داشته باشد و این اداره باید به صورتی آماده و مجهز باشد که به خوبی از عهده ی انجام وظایفی که بر عهده دارد بر آید. لازم به ذکر می باشد، بر اساس قانون مصوب اسفند 1337، دولت ایران برای حمایت مالکیت صنعتی و تجارتی و کشاورزی، به اتحادیه ی عمومی بین المللی که به پاریس معروف می باشد ملحق شده است.

برای ثبت علامت تجاری جهت حفاظت قانونی از این علامت می توانید با کارشناسان ثبت شرکت کریم خان در ارتباط باشید تا بهترین مشاوره و خدمات را دریافت نمایید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *