شرایط و مراحل ثبت شرکت هواپیمایی

جهت تاسیس و یا ثبت شرکت هواپیمایی ، میبایست نسبت به اخذ پروانه و مجوزهای مرتبط اقدامات لازم را به عمل بیاورید.ثبت شرکت های هواپیمایی در قالب شرکت سهامی خاص یا شرکت با مسئولیت محدود صورت می گیرد اما جهت انجام این گونه فعالیت ها ، شرکت های سهامی خاص گزینه مناسب تری هستند.این شرکت ها نسبت به شرکت با مسئولیت محدود ، از اعتبار بیشتری برخوردار می باشند و به منظور دریافت تسهیلات بانکی و نمایندگی معتبر بسیار مناسب تر به نظر می آیند.بر اساس دستورالعمل تاسیس و ثبت شرکت‌ هواپیمایی ، در روند صدور موافقت اصولی و پروانه بهره‌ برداری ، مواردی شامل شرایط عمومی متقاضی ، شرایط عمومی و اختصاصی هیئت مدیره و مدیرعامل ، اساسنامه پیشنهادی شرکت ، طرح توجیه فنی و بازرگانی ، شرایط فنی و عملیات و شرایط امنیتی بررسی خواهند شد.

در ادامه با موسسه حقوقی ثبت شرکت کریم خان همراه باشید تا به بررسی شرایط عمومی و اختصاصی متقاضی ثبت شرکت هواپیمایی بپردازیم.

شرایط عمومی و اختصاصی متقاضی ثبت شرکت هواپیمایی

الف) شرایط عمومی متقاضی

  • متقاضی یک شرکت سهامی دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران است.
  • متقاضی می تواند توانایی تامین منابع مالی و کفایت مالی شرکت بر اساس مفاد ضمیمه الف این دستوالعمل را اثبات کند.
  • متقاضی می تواند به نحو موثری توانمندی اجرایی و تخصصی شرکت را مطابق با استانداردهای مرجع در انجام فعالیت مورد درخواست اثبات نماید.
  • معرفی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره واجد شرایط به سازمان هواپیمایی کشوری

ب) احراز صلاحیت حرفه‌ای هیئت مدیره و مدیرعامل

شرایط عمومی هیئت مدیره و مدیرعامل :

اشخاص پیشنهادی جهت تصدی سمت مدیرعامل با عضو هیئت مدیره میبایست دارای شرایط عمومی ذیل باشند :

  • معتقد به دین اسلام و یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی کشور
  • برخورداری از اهلیت قانونی ، عدم اشتهار به فساد اخلاقی ، عدم اعتیاد به مواد مخدر و روان گردان ، عدم سوء پیشینه و محکومیت کیفری که سبب سلب حقوق اجتماعی شود.
  • انجام خدمت وظیفه و یا معافیت دائم (برای آقایان)
  • داشتن حداقل ۳۰ سال سن
  • داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی در یکی از رشته ‌های مورد پذیرش سازمان هواپیمایی کشوری که فهرست این رشته ‌ها از طرف سازمان اعلام می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، اشخاص پیشنهادی به منظور تصدی سمت مدیرعامل یا عضو هیئت مدیره باید از شرایط تخصصی به شرح ذیل برخوردار باشند :

  • حداقل ۵ سال سابقه فعالیت در صنعت حمل و نقل هوایی و یا ۱۰ سال در مشاغل تخصصی و مرتبط صنعت برای دو سوم اعضای هیئت مدیره
    تبصره _ برخورداری از حداقل ۵ سال سابقه فعالیت در صنعت حمل و نقل هوایی برای رئیس هیئت مدیره الزامی است.
  • حداقل ۵ سال سابقه فعالیت در مشاغل مدیریتی در صنعت هوانوردی برای مدیرعامل
    تبصره _ برخورداری از مدرک دکتری و کارشناسی ارشد در رشته های مرتبط به ترتیب به عنوان دو و یکسال سابقه فعالیت به شمار می آید.
  • احراز صلاحیت علمی و تخصصی بر اساس مفاد ماده ۵ دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی
  • مسلط بودن به یکی از زبان‌ های رسمی ایکائو (ترجیحا زبان انگلیسی) برای مدیرعامل

جهت مورد بررسی قرار دادن صلاحیت حرفه‌ای اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل ، کمیته ای با عنوان «کمیته احراز و سلب صلاحیت حرفه‌ای مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت‌های هواپیمایی» مشتمل بر اعضای کمیته هوانوردی و یا نمایندگان آنها تشکیل می گردد و تصمیمات آن پس از به تصویب رسیدن در کمیته هوانوردی و دریافت تایید از رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ می گردد.

موسسه ثبت شرکت کریم خان در ادامه به توضیح فرآیند صدور پروانه بهره برداری به منظور ثبت شرکت هواپیمایی خواهد پرداخت.

فرآیند صدور پروانه بهره برداری به منظور ثبت شرکت هواپیمایی

بر اساس ماده ۱۱ دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت های هواپیمایی ، فرآیند صدور پروانه بهره برداری شامل مراحل ذیل است :

  • متقاضی پس از دریافت موافقتنامه اصولی ، امکانات و شرایط لازم به منظور گرفتن تاییدیه‌ های صلاحیت بازرگانی و فنی و عملیاتی طبق ضوابط و معیارهای تعریف شده توسط سازمان را برای هر دو تاییدیه فراهم نموده و به سازمان تسلیم می نماید.
  • سازمان با لحاظ کردن شاخص کفایت مالی ، طرح توجیهی ، نظامنامه ‌های فنی و عملیاتی و امنیتی الزامات و استانداردهای لازم به منظور دریافت تاییدیه ‌های بازرگانی و فنی ، عملیاتی ، چنانچه متقاضی واجد شرایط باشد مراتب را جهت صدور این دو تاییدیه به کمیته هوانوردی ارجاع خواهند داد.

در صورتی که متقاضی موفق به دریافت این دو تاییدیه از کمیته هوانوردی شود و همچنین هیئت مدیره و مدیرعامل پیشنهادی طبق ماده ۵ این دستورالعمل تاییدیه صلاحیت حرفه ای را دریافت نمودند ، مراتب جهت صدور پروانه بهره برداری آزمایشی در شورای عالی هواپیمایی مطرح خواهد شد.

پروانه مذکور یک سال اعتبار داشته و طی این یکسال بررسی‌ ها و نظارت ‌های مربوط به تضمین تداوم شایستگی و صلاحیت شرکت بعمل آمده و گزارش آن به کمیته هوانوردی و شورای عالی هواپیمایی داده می‌ شود.

در صورتی که شرکت بتواند در دوره آزمایشی یک ساله تمامی الزامات و استاندارد های فنی ، عملیاتی و بازرگانی را رعایت کند مراتب به منظور صدور پروانه بهره‌ برداری سه ساله در شورای عالی هواپیمایی مطرح خواهد شد.

اما اگر شرکت هواپیمایی به هر دلیلی یکی از شرایط احراز (اخذ) تاییدیه های بازرگانی یا فنی، عملیاتی را نداشته باشد ، سازمان گزارش کار را به منظور تصمیم گیری لازم به شورای عالی هواپیمایی ارائه می کند و بر اساس تصمیم گرفته شده در شورا عمل خواهد نمود.

در پایان دوره سه ساله ، عملکرد شرکت هواپیمایی برای صادر کردن پروانه دائم به شورای عالی هواپیمایی گزارش می ‌شود.

طبق بندی از این دستورالعمل شرکت هواپیمایی میبایست قبل از هر گونه فعالیت بازرگانی گواهینامه خلبان ، کادر پروازی ، کادر فنی و ناوگان و تجهیزات ایمنی خود را از سازمان دریافت کرده و طبق ضوابط قانونی و استانداردهای مرجع به موقع آن ها را تمدید نماید.

در ادامه با موسسه ثبت شرکت کریم خان همراه باشید تا شرایط و ضوابط ثبت یک شرکت آژانس هواپیمایی را برای شما شرح دهد.

در هنگام ثبت شرکت هواپیمایی رعایت موادی که در مطلب ذیل آورده شده الزامی است.

طبق ماده 1 دفاتر خدمات ، موضوع این آئین نامه عبارتند از :

الف) شرکت هواپیمایی که در زمینه تنظیم برنامه های مسافرتی ، فروش بلیط مسافرت ، ذخیره مکان و هرگونه سایر اقدامات مربوط به خدمات ترابری مسافر به طور مستقیم یا غیر مستقیم با رعایت قوانین و مقررات راه و ترابری فعالیت می نماید .

ب) دفتر خدمات سیاحتی – جهانگردی که فعالیت هایی از قبیل اخذ روادید ، تنظیم و انجام مسافرت گروهی داخلی و خارجی ، ذخیره مکان و هرگونه خدمات ایرانگردی و جهانگردی با رعایت قوانین و مقررات ایرانگردی و جهانگردی را انجام می دهد.

پ) دفتر خدمات زیارتی که زمینه فعالیت آن ثبت نام ، تنظیم و انجام خدمات موضوع بند (الف) ماده یک این آئین نامه می باشد که باید مجوز مربوط را از وزارت راه و ترابری دریافت کند و هر شخص حقیقی یا حقوقی که قصد دارد به انجام خدمات موضوع بندهای (ب) و (پ) ماده یک این آئین نامه بپردازد باید تمامی مجوزهای مورد نیاز را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ نماید .

تبصره _ باید بدانید که صدور تمامی مجوزهای موضوع این ماده برای یک شخص نیز آزاد است.

ماده 2 – هر شخص حقيقي يا حقوقي در صورتيكه قصد انجام خدمات موضوع بند (الف) ماده يك اين آيين نامه بپردازد بايد مجوز مربوط را از وزارت راه و ترابري دریافت نمايد و هر شخص حقيقي يا حقوقي كه قصد انجام خدمات موضوع بندهاي (ب) و (پ) ماده يك اين آيين نامه را دارد بايد مجوز لازم را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ اخذ کند.

تبصره – صدور تمامی مجوزهاي موضوع ماده مذکور براي يك شخص نيز مانعی ندارد

ماده 3 _ تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که به فعالیتهای مسافرتی، سیاحتی – جهانگردی و زیارتی می پردازند میبایست طبق مورد مجوزهای لازم را بر اساس مواد این آئین نامه از مرجع مربوط دریافت کنند ، در غیر این صورت نیروی انتظامی با معرفی مرجع مربوط مانع فعالیت آن ها شده و با متخلفان مطابق حکم دادگستری برخورد می گردد.

ماده 4 _ افرادی که اقدام به اخذ مجوز تاسیس دفترهای خدمات مسافرتی ، سیاحتی – جهانگردی و زیارتی می نمایند می بایست حسب مورد مجوزهای لازم را مطابق مواد این آئین نامه از مرجع مربوط از دریافت نمایند ، در
غیر این صورت نیروی انتظامی با معرفی مرجع مربوط مانع فعالیت آن ها شده و با متخلفان مطابق حکم دادگستری برخورد می گردد.

در ادامه موسسه حقوقی ثبت شرکت کریم خان شرایط لازم برای ثبت آژانس هواپیمایی را به شما ارائه می دهد.

شرایط لازم جهت ثبت آژانس هواپیمایی

شرایط لازم به منظور ثبت آژانس هواپیمایی برای افراد حقیقی:

  1. ارائه محل مناسب برای دفترکار
  2. معرفی مدیر فنی
  3. ارائه نام و نشان دفتر
  4. سپردن تضمین

شرایط لازم به منظور ثبت آژانس هواپیمایی برای افراد حقوقی :

  1. تابعیت ایران
  2. پیروی از دین اسلام یا سایر ادیان به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی
  3. عدم اعتیاد به مواد مخدر بر اساس تائید مراجع ذیصلاح
  4. ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  5. ارائه کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت از آن برای متقاضیان مرد
  6. برخورداری از حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی
  7. عدم اشتغال به دیگر فعالیت هایی که مانع فعالیت مورد نظر باشد
  8. داشتن حداقل 25 سال سن
  9. برخورداری از حداقل 3 سال سابقه کار مفید در ارتباط با فعالیت مورد نظر و صلاحیت شغلی

تبصره _ مجوز تاسیس و فعالیتی دفتر برای اتباع بیگانه فقط در قالب اشخاص حقوقی و با رعایت قوانین و مقررات مربوط صادر می گردد.

ماده 5 _ وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و راه و ترابری طبق نظر مراجع صاحب صلاحیت را درخصوص صلاحیت داوطلبان اخذ می کنند.

تبصره _ دستگاه های مورد استعلام می بایست پاسخ نظرخواهی موضوع این ماده را حداکثر تا پانزده روز اعلام نمایند و عدم پاسخگویی در مدت ذکر شده به عنوان موافقت آن دستگاه به حساب می آید.

ماده 6 _ جانبازان بیش از 25 % با داشتن توانایی جسمی و آزادگان و رزمندگان جنگ تحمیلی با بیش از دو سال سابقه حضور داوطلبانه در جبهه و خانواده های شاهد با معرفی مرجع مربوط و داوطلبان بومی و فارغ التحصیلان دانشکده های ایرانگردی و جهانگردی و رشته های مرتبط با برخورداری از شرایط کامل این آیین نامه از نظر نوبت اعطای مجوز تاسیس دفتر دارای اولویت هستند.

ماده 7 _ متقاضیان ثبت شرکت هواپیمایی میبایست دارای محلی مطابق شرایط زیر به منظور انجام فعالیت خود به تشخیص مرجع صدور مجوز باشند :

الف) مساحت دفتر 40 الی 70 مترمربع (با توجه به میزان تقاضا و موقعیت به تشخیص مرجع صدور مجوز )

ب) کاربری تجاری یا اداری محل دفتر

پ) عرضه مدرک معبتر رسمی مبنی بر تصرف مالکانه یا استیجاری محل دفتر

ماده 8 _ متقاضیان تاسیس دفتر میبایست به معرفی یک نفر به عنوان مدیر فنی به مراجع مربوط بپردازند ، مدیر فنی ضمن برخورداری از شرایط بند (پ) ماده (4) این آئین نامه باید مشمول شرایط زیر باشد :

  • آشنایی کامل به یکی از بانهای خارجی ترجیحا انگلیسی ( متقاضیان بند پ ماده 1 ترجیحا می بایست به زبان عربی مسلط باشند)
  • عرضه گواهینامه فارغ التحصیلی از آموزشگاهها و مراکز آموزش عالی و مدارس حرفه ای خدمات مسافرتی و سیاحتی _ جهانگردی یا مراکز آموزشی وزارتخانه های مرتبط

تبصره _ فعالیت اتباع خارجی در سمت مدیرفنی مشروط به دارا بودن پروانه معتبر اشتغال و تایید صلاحیت فنی آنها توسط مرجع صادر کننده مجوز است.

ماده 9 _ دارندگان مجوز یا مدیران عامل اشخاص حقوقی در صورت برخورداری از شرایط ماده (8) این آئین نامه می توانند به عنوان مدیر فنی همان دفتر منسوب گردند.

تبصره _ مدیر فنی در هر حال نمی تواند مدیریت بیش از یک دفتر را بر عهد ه بگیرد به علاوه میبایست تمام وقت در محل دفتر حضور داشته باشد.

ماده 10 _ متقاضیان مجوز تاسیس دفتر میبایست تضمین معتبر به میزان حداقل پنجاه میلیون ریال برای هر مجوز به مرجع صدور مجوز به عنوان حسن انجام کار و تضمین تعهد ارائه کند.

تبصره _ مبلغ تضمین هر دو سال یک بار با توجه به شاخص تورم اعلام شده از بانک مرکزی ایران به واسطه مرجع صدور مجوز قادر به افزایش می باشد.

ماده 11 _ استیفای تضمین سپرده شده در صورت عدم ایفای تعهدات به تشخیص مرجع صدور مجوز صورت گرفته و چنانچه تمام یا قسمتی از تضمین ، استفاده شود مرجع مربوط مراتب را به وسیله نامه به نشانی دارنده مجوز اعلام می کند و دارنده مجوز می بایست حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ اعلام تضمین را به میزان مقرر تکمیل نماید.

تبصره – عدم اجرای دستور تکمیل تضمین بدون عذر موجه بنا به تشخیص مرجع صدور مجوز، به تعلیق مجوز فعالیت دفتر می انجامد.

ماده 12 _ اگر صاحب مجوز به واسطه نامه سفارشی و یا ثبت در دبیرخانه مرجع صادر کننده مجوز یا اظهارنامه رسمی انصراف خود را از ادامه فعالیت اعلام نماید ، تسویه حسابهای لازم صورت گیرد یا فعالیت یاد شده منتفی شده باشد ، تضمین سپرده شده آزاد می شود.

ماده 13 _ متقاضی میبایست نام و نشان دفتر خود را به مرجع صدور مجوز اعلام بدارد تا تایید گردیده و استفاده شود.نام و نشان نیز نباید بدون تائید مرجع صدورمجوز تغییر کند.

تبصره _ نام و نشان میبایست دارای مفهوم متناسب با فعالیت دفتر بوده و نام های غیر فارسی و غیر متعارف قابل قبول نمی باشند.

ماده 14 _ پس از صدور موافقت اولیه مجوز دفتر توسط مرجع مربوطه و احراز شرایط بندهای (الف)و(ب) ماده (4) این آئین نامه و ابلاغ آن ، متقاضی میبایست طی سه ماه به معرفی مکان ، نام و نشان مدیر فنی واجد الشرایط پرداخته و تضیمن لازم را به مرجع یاد شده بدهد در غیر این صورت موافقت صادر شده باطل است.

ماده 15 _ وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و راه و ترابری می بایست پس از دریافت مدارک قید شده در ماده (4) حداکثر تا یک ماه نتیجه بررسی خود را به متقاضی اعلام کنند.

ماده 16 _ تغییر محل دفتر نباید بدون موافقت مرجع صادر كننده صورت گیرد و تخلف از این ماده سبب معلق ماندن کار دفتر جدید و تعلیق مجوز تا كسب موافقت از مرجع ذکر شده می ‌شود .

ماده 17 _ در زمانی که ثبت شرکت هواپیمایی صورت می گیرد ، دفتر مذبور نباید به فعالیتی بپردازد که سنخیتی با موضوع اصلی فعالیت آن نداشته باشد.

ماده 18 _ در صورت لغو پروانه ، دارنده پروانه می بایست طی ده روز پس از تاریخ ابلاغ تصمیم قطعی لغو مجوز را به وسیله پست سفارشی یا حضور به مرجع صدور مجوز مسترد نماید.

ماده 19 _ شرکت هواپیمایی میبایست درزمان تعلیق تعهد جدید را قبول نکند و طبق دستور العمل های مراجع مربوطه به تعهدات پیشین عمل نماید. در صورت عدم رعایت مراتب بالا ، مجوز دفتر به تشخیص مرجع صدور مجوز لغو می‌ گردد.

ماده 20 _ دارندگان مجوز ثبت شرکت هواپیمایی می بایست موارد زیر را مورد توجه قرار دهند :

الف) شخص حقوقی دارنده مجوز ثبت شرکت هواپیمایی میبایست هرگونه تغییر در امور مربوط به مدیریت ، شركا ، سهامداران ، نام ، نشان و اقامتگاه شركت را به استحضار مرجع صدور مجوز برساند در غیر این صورت مجوز فعالیت او بنابر صلاحدید مرجع صادر كننده از یك ماه تا سه ماه به تعلیق خواهد رسید.

ب) حضور مدیر فنی در دفتر یکی از ملزومات است و در غیاب مدیر فنی در موارد ضروری دارنده مجوز ثبت شرکت هواپیمایی یا مدیر عامل شخص حقوقی میبایست در دفتر حضور داشته باشد.

پ) هرگاه دفتر پس از اخذ مجوز ثبت شرکت هواپیمایی بیش از شش ماه بدون عذر موجه کار خود را آغاز نکند یا سه ماه بدون داشتن عذر قابل قبول ، تعطیل باشد و یا به مدت یك سال فعالیتی نکند به تشخیص مرجع صادر كننده ، مجوز فعالیت شرکت هواپیمایی مذکور لغو خواهد شد.

ت) شرکت هواپیمایی میبایست اطلاعات مورد درخواست و گزارش عملكرد فعالیت خـود را در مـدتی كه مراجـع مربـوط تعیین می‌كنند ارائه دهد.در غیر این صورت به تشخیص مرجع صدور مجوز برای مرتبه اول مجوز دفتر تا سه ماه تعلیق و چنانچه پس از پایان مدت تعلیق مدارك مذبور را تسلیم ننماید ، مجوز ثبت شرکت هواپیمایی باطل می ‌شود.

ث) شرکت هواپیمایی موظف است نام ، نشان ، نشانی كامل ، شماره های تلفن و نمابر و نوع فعالیت خود را در سر برگنامه ها به زبان فارسی و یكی از زبان های انگلیسی یا فرانسه یا عربی قید کند ، همچنین لازم به ذکر است که در صورت ارائه شماره مجوز از جانب مرجع صدور مجوز باید آن را در تابلو ، سربرگ و مکاتبات خود درج نماید.

ج) مدیر عامل اشخاص حقوقی و دارنده مجوز در مورد اشخاص حقیقی پاسخگوی مرجع صدور مجوز ثبت شرکت هواپیمایی و مسئول رعایت قوانین و مقررات مرتبط می باشند.

ماده 21 _ انتقال مجوز ثبت شرکت هواپیمایی پس از موافقت مرجع صدور مجوز و احراز شرایط و رعایت قوانین و مقررات مربوط امكان پذیر است.

ماده 22 _ در صورتی كه شخص حقیقی صاحب مجوز ثبت شرکت هواپیمایی تمام یا یكی از شرایط موجود در آیین نامه را بنا به صلاحدید مرجع صدور از دست بدهد مجوز شخص مذکور تا مدت شش ماه تعلیق یافته و در صورتی که در مـدت مذبور شـرایط مـورد نظر را فراهم ننماید مجوز باطل خواهد شد.

ماده 23 _ در صورتی كه شخص حقیقی صاحب مجوز ثبت شرکت هواپیمایی فوت نماید یا محجور شود ورثه متوفی یا قیم شخص محجور باید حداكثر تا مدت شش ماه شخص دارای شرایطی را معرفی نماید در غیر این صورت مجوز ثبت شرکت هواپیمایی لغو شده و در این مدت مدیر فنی مسؤولیت دارنده مجوز را بر عهده دارد.

ماده 24 _ انحلال قهری یا ارادی یا بطلان شخص حقوقی دارنده مجوز ثبت شرکت هواپیمایی سبب ابطال مجوز فعالیت می‌شود ؛ مگر اینكه تا شش ماه با رعایت شرایط مقرر قانونی نسبت به انتقال به شخص جدید اقدام و موافقت مرجع صدور مجوز را جلب نماید.

تبصره _ طی مدت زمان انحلال قهری یا ارادی اشخاص حقوقی صاحب مجوز ثبت شرکت هواپیمایی ، مدیر تصفیه میبایست تا مدت شش ماه مجوز ثبت شرکت هواپیمایی را به شخص جدید منتقل نموده و موافقت مرجع صدور مجوز را اخذ نماید.

ماده 25 _ درصورتی كه در مورد شخص حقیقی مدیر فنی و در مورد شخص حقوقی مدیر عامل یا مدیر فنی فوت نماید ، عزل گردیده و یا محجور شود و یا فاقد هر یك از شرایط قید شده در این آیین نامه باشد به تشخیص مرجع صدور مجوز دارنده مجوز در شخص حقیقی و هیأت مدیره در شخص حقوقی مکلف است مراتب را تا مدت ده روز به صورت كتبی به مرجع صدور مجوز اعلام کند و تا سه ماه شخص دیگری را كه دارای شرایط مقرر در این آیین نامه باشد به جای مدیر سابق معین و به مرجع صدور مجوز معرفی نماید؛ درغیر این صورت مجوز دفتر باطل می‌شود.

ماده 26 _ هر یك از دفترهایی كه اركان تشكیلات و مجوز آنها با این آیین نامه مغایر است میبایست حداكثر تا شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این آیین نامه وضعیت خود را با مفاد آن مطابقت دهند.

ماده 27 _ دفتر نباید عنوانی غیر از عنوان دفتر خدمات مسافرتی ، سیاحتی – جهانگردی و زیارتی مانند آژانس و بنگاه را مورد استفاده قرار دهد.

ماده 28 _ مجوز ثبت شرکت هواپیمایی به مدت یک سال اعتبار دارد و دارنده می بایست یک ماه پیش از انقضای مدت آن را تمدید نماید.

ماده 29 _ ایجاد نمایندگی یا شعبه توسط شخص حقوقی دارنده مجوز ثبت شرکت هواپیمایی با رعایت این آیین نامه و تصویب مرجع صدور مجوز مانعی نخواهد داشت.

ماده 30 _ تمامی دفترها می بایست قوانین ، دستورالعمل ها و خط مشی های ابلاغی که توسط مراجع صدور مجوز تنظیم شده اند را رعایت نمایند.

ماده 31 _ نظارت بر فعالیت دفتر از جهت كیفیت ، سطح كار آیی و رعایت مقررات بر عهده وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌و راه و ترابری بوده و در صورت روی دادن هر گونه تخلف از مفاد این آیین نامه و سایر مقررات مربوط مرجع صدور مجوز حسب مورد علاوه بر اعمال مجازات های مقرر در این آیین نامه به شرح زیر عمل می‌ نماید :

الف) تذكر كتبی

ب) اخطار كتبی با تعیین مهلت مناسب جهت رفع اشكال

پ) تعلیق موقت از یك ماه تا سه ماه

تبصره 1 _ مرجع صدور مجوز در صورت صلاحدید برای ارائه توضیح از دارنده مجوز یا مدیر عامل یا مدیر فنی یا كارشناسان صاحب صلاحیت دعوت می نماید و تصمیم گیری در مورد تخلفات با مرجع یاد شده است.

تبصره 2 _ تعلیق یا لغو مجوز ثبت شرکت هواپیمایی در یكی از روزنامه های كثیر الانتشار نوشته می شود.

تبصره 3 _ اگر تخلف دفتر واجد وصف محرمانه باشد پرونده جهت رسیدگی به مراجع قضایی صالح ارسال می گردد.

تبصره 4 _ در صورتی كه در خصوص نحوه فعالیت دفتر شكایت یا اعلام تخلفی از سوی اشخاص مربوطه با دلایل محکمه پسند ارائه گردد مرجع صادر كننده مجوز باید مورد را مورد بررسی قرار داده و به اقتضای زمان تصمیم گیری نماید.

ماده 32 _ نیروی انتظامی‌ و دیگر مراجع قانونی مربوطه می بایست به تقاضای مرجع صدور مجوز از ادامه فعالیت دفترهایی كه متخلف شناخته شده و به تعلیق یا لغو محكوم شده اند جلو گیری نماید.

ماده 33 _ مراجع صدور مجوز برای صدور یا تمدید مجوزهای موضوع این آیین نامه مبالغی را كه مطابق تبصره (4) ماده (7) اصلاحی قانون توسعه صنعت ایرانگردی وجهانگردی – مصوب 1375- توسط شورای عالی ایرانگردی و جهانگردی معین می‌شود دریافت و مطابق تبصره (5) ماده یاد شده عمل می کنند.

ماده 34 _ وزارتخانه های راه و ترابری و فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌موظفند پس از صدور مجوز یا تعلیق یا لغو آن موضوع را به اطلاع یكدیگر برسانند.

مزایای ثبت شرکت هواپیمایی به صورت شرکت سهامی خاص

همانگونه که در قسمت های قبل سایت ثبت شرکت کریم خان ذکر شد ثبت شرکت سهامی خاص بسیار ساده بوده و تشریفات خاصی ندارد به همین سبب نسبت به دیگر انواع شرکت های تجاری طرفدار بیشتری دارد. در صورتی که ثبت شرکت هواپیمایی به صورت سهامی خاص شکل گیرد سهام داران می توانند با جمع آوری سرمایه های کوچک به سهولت به انجام فعالیت های تجاری بپردازند ، همچنین با ثبت شرکت هواپیمایی بعنوان شرکت سهامی خاص نقل و انتقال سهام بسیار آسان خواهد بود و این امر بدین دلیل است که سرمایه سهامداران در این گونه شرکت ها به قطعات کوچکتری تقسیم شده و در برخی از موارد بی نام است ، همچنین در شرکت های سهامی خاص به موجب ماده 170 قانون تجارت ، هیات مدیره به وسیله صاحبان سهام برگزیده می شوند و همچنین لازم به ذکر است که در صورت ثبت شرکت هواپیمایی به صورت شرکت سهامی خاص ، مسئولیت سهامداران در قبال سهامشان محدود خواهد بود.

مزایای ثبت شرکت هواپیمایی به صورت مسئولیت محدود

در صورتی که قصد داشته باشید ثبت شرکت هواپیمایی خود را در قالب شرکت مسئولیت محدود به انجام برسانید تنها وجود 2 شریک کافی است ، به علاوه یکی دیگر از مزایای ثبت شرکت هواپیمایی به صورت شرکت مسئولیت محدود این است که در این نوع شرکت ها حد اقل سرمایه ای پیش بینی نشده است.همچنین در شرکت های مسئولیت محدود ، مطابق ماده 104 قانون تجارت ک یا چند نفر مدیر موظف یا غیر موظف ممکن است از خارج از شرکا هم باشند برای مدت محدود یا نامحدود اداره شرکت را بر عهده می گیرند.

جهت تاسیس و یا ثبت شرکت هواپیمایی ، میبایست نسبت به اخذ پروانه و مجوزات مرتبط اقدامات لازم را به عمل بیاورید موسسه ثبت شرکت کریم خان در این مطلب شرایط لازم جهت ثبت شرکت هواپیمایی را به شما ارائه داده است.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *