موضوع شرکت و ثبت تغییر موضوع شرکت

ثبت شرکت کریم خان طی این نوشتار بر آنست تا در خصوص موضوع شرکت و ثبت تغییر موضوع شرکت نکاتی را بیان نماید. موضوع شرکت دو مفهوم متفاوت دارد. از لحاظ حقوق شرکت های تجاری، موضوع شرکت به فعالیتی اطلاق می گردد که شرکت جهت انجام دادن آن به وجود می آید. به طور معمول این فعالیت در اساسنامه مشخص می گردد، اما در شرکتنامه هم می بایست مشخص شود در غیر اینصورت قرارداد بدون موضوع محسوب خواهد شد.

مشخص نمودن موضوع شرکت، تاثیر به سزایی در موجودیت آن دارد. هر زمانی که شرکت فعالیتی غیر مشروع را پیگیری نماید، باطل بوده و هر ذی نفعی می تواند بطلان شرکت را درخواست کند. مفهوم دیگر موضوع شرکت، فعالیت شرکت می باشد که امکان دارد صور متفاوتی به خود بگیرد : بهره برداری از مواد اولیه، نفت و سوخت های منشعب از آن، مواد معدنی و فلزات، مواد شیمیایی و دارویی تا کاغذ و مقواسازی، فعالیت در زمینه ی امور الکترونیکی و کامپیوتری، بیمه، بانکداری و غیره.

موضوع شرکت در تعیین حقوق و تعهدات آن موثر است، اصولا آن دسته از معاملاتی که خارج از موضوع شرکت باشد، شرکت را متعهد نمی سازد. اختیارات مدیران شرکت هم در غالب موضوع شرکت می باشد. بر همین اساس، هیات مدیره و مدیران اجرایی شرکت قادر نیستند سرمایه ی شرکت را در فعالیت هایی مغایر با موضوع شرکت مورد استفاده قرار دهند و یا اینکه در تصمیمات و اقدامات خود از حدود موضوع شرکت تحدی نمایند، در صورت تحدی محل آن ها فاقد اثر قانونی می باشد و در صورت افراط و تفریط تمام مدیران متضامناَ دارای مسئولیت می باشند. همه ی انواع شرکت ها قادر می باشند موضوع فعالیت خودشان را تغییر دهند. لذا، در صورتی که، موضوع شرکت در اساسنامه به درستی حاوی فعالیت آن نشود شرکت ها می توانند موضوع فعالیت خود را تغییر دهند و یا اینکه به موضوع پیشین شرکت موضوعاتی را اضافه نمایند.

در خصوص تغییر موضوع شرکت، می بایست نکاتی که ثبت شرکت کریم خان در ذیل با آن ها اشاره نموده است مود توجه قرار گیرد:

1. تغییرات در رابطه با موضوع فعالیت در تمام شرکت ها بر اساس مصوبه ی مجمع عمومی فوق العاده ممکن می باشد.

2. چنانچه مجمع عمومی با حضور اکثریت سهامداران به وجود آمده باشد، رعایت تشریفات دعوت بر اساس اساسنامه ی شرکت و مواد لایحه ی اصلاحی قانون تجارت ماده ی 99 ضروری می باشد.

3. در صورتی که موضوع الحاق شده نیازمند دریافت مجوز از مراجع ذیصلاح مربوطه باشد، الزامیست که پیش از اقدام به ثبت صورتجلسه ی الحاق به موضوع، مجوزهای لازم دریافت شود. متقاضیان گرامی، جهت آگاهی از این مجوزها می توانید به سایر مقالات ما در ثبت شرکت کریم خان در سایت مراجعه فرمایید یا از طریق شماره های موجود روی سامانه با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

4. در صورتی که موضوع جدید به مجوز نیاز دارد، می بایست شماره ی مجوز در موضوع قید گردد.

5. موضوعی که انتخاب می گردد می بایست مشروع و قانونی باشد. در ذیل به برخی از فعالیت هایی که به سبب تصریح در قوانین جاری کشور به وسیله ی اشخاص منع شده اند، اشاره شده است:

  • خرید و فروش اشیاء عتیقه و میراث فرهنگی و هنری
  • ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره ای
  • ممنوعیت خرید و فروش و نگهداری مواد مخدر
  • ساخت و نگهداری سلاح و مهمات جنگی
  • شراکت و سرمایه گذاری در قمار و معاملات ربوی و غیر قانونی
  • دریافت کمک وجوه برای زلزله زدگان و بلایای طبیعی و حوادث غیر متقرقبه به وسیله ی اشخاص حقوقی ممنوع است.
  • ساخت، خرید، فروش و حمل مشروبات الکلی
  • و دیگر مواردی که دارای منع قانونی و شرعی دارد.

6. در تنظیم الحاق به موضوع شرکت یا تغییر موضوع آن، تدوین موضوعات بازرگانی که بخش جدایی ناپذیر فعالیت هر شرکت است مهم است.

7. موضوع فعالیت شرکت های تعاونی به شکل تک موضوعی است.

8. با دقت به چهارچوب شرکت، اعم از شرکت سهامی خاص یا شرکت با مسئولیت محدود، مراتب تغییر موضوع شرکت متفاوت می باشد.

9. در صورتی که موضوع شرکت به کل تغییر نماید یا در صورتی که مواردی در آن اصلاح پذیرد یا مواردی به آن اضافه گردد، باید کاملاً در صورتجلسه قید گردد.

10. صورتجلسه می بایست در چند نسخه تهیه و تنظیم گردد و تمام صفحات توسط هیات رییسه ی جلسه به امضاء برسد و یک نسخه از آن به اداره ی ثبت شرکت ها ارائه گردد.

11. چنانچه مجمع عمومی با حضور اکثریت سهامداران ایجاد شده باشد، اصل روزنامه ی شامل آگهی دعوت به ضمیمه ی صورتجلسه به اداره ی ثبت شرکت ها ارائه گردد.

12. می بایست نام سهامدارانی که در مجمع حضور دارند و تعداد سهام هر یک از آن ها در یک لیست نوشته شود و توسط آن ها به امضاء برسد و هیات رئیسه ی مجمع نیز صحت و درستی آن را تایید نماید و به ضمیمه ی صورتجلسه به اداره ی ثبت شرکت ها ارائه گردد.

13. صورتجلسه می بایست حداکثر طی یک ماه از تاریخ تشکیل جلسه به اداره ی ثبت شرکت ها ارائه گردد.

شما می توانید جهت ثبت تغییر موضوع شرکت خود پس از جمع آوری مدارک و مجوزهای لازم که در فوق به آن ها اشاره شد به ثبت شرکت کریم خان مراجعه نمایید و اقدامات لازم را از طریق مشاوران و کارشناسان مجرب و کارآزموده ی این مجموعه ی ثبتی و حقوقی به انجام رسانید.

در انتها، خاطر نشان می شویم هر زمانی که موضوع فعالیتی که شرکت به منظور آن تشکیل شده است، منتفی گردد، شرکت خاتمه پیدا می کند. مشابه هنگامی که فعالیت شرکت غیر قانونی اعلام می گردد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *