تشکیل و ثبت شرکت سهامی عام

ثبت شرکت کریمخان قصد دارد طی این مقاله شرایط لازم برای تشکیل و ثبت شرکت سهامی عام را تشریح نماید. قبل از هر چیزی لازم است به تعریف مختصری از این نوع شرکت ها پرداخته شود، بر اساس ماده 4 لایحه اصلاح قانون تجارت که بیان نموده است: شرکت سهامی دارای دو نوع، شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص می باشد. شرکت سهامی عام شرکتی می باشد که موسسین آن بخشی از سرمایه شرکت را به روش فروش سهام به مردم تامین می نمایند.

شرایط لازم برای ثبت شرکت سهامی عام، به قرار ذیل است:

  1. در شرکت سهامی عام، تعداد شرکا حداقل 5 نفر است و تعداد هیات مدیره یا مدیران نیز حداقل 5 نفر می باشد.
  2. برای ثبت شرکت سهامی عام حداقل سرمایه اولیه لازم، مبلغ پنج میلیون ریال می باشد که این سرمایه به وسیله ی موسسین و عموم مردم تامین می گردد. چنانچه سرمایه شرکت پس از تاسیس به هر دلیلی از حداقل مذبور کمتر باشد، لازم است که طی یک سال سرمایه را تا میزان حداقل مشخص شده افزایش دهند یا اینکه شرکت به نوع دیگر از انواع شرکت های مذبور در قانون تجارت تغییر نماید، در غیر اینصورت هر ذینفع قادر می باشد انحلال شرکت سهامی عام را از دادگاه دارای صلاحیت درخواست نماید. هر زمانی که قبل از صدور رأی قطعی جهت درخواست انحلال منتفی شود دادگاه رسیدگی به آن را متوقف خواهد نمود.
  3. در شرکت سهامی عام نباید سهم سرمایه موسسین کمتر از 20 درصد سرمایه ی شرکت باشد.
  4. الزامیست که 35% از مبلغ مندرج در بند 3 به وسیله ی موسسین و به صورت نقدی تامین گردد و در حسابی با عنوان ” شرکت سهامی عام در شرف تاسیس ” نزد یکی از بانک ها سپرده گردد.
  5. رسید سپرده ای که بصورت نقدی بوده و اگر قسمتی از آن در چهارچوب تعهد غیر نقدی صورت گرفته باشد، اسناد مالکیت مربوطه در همان بانکی که واریز نقدی در آن صورت گرفته است، تودیع و گواهی بانک به همراه اظهارنامه به مرجع ثبت شرکت ها ارائه گردد.
  6. مجمع عمومی موسس بعد از رسیدگی و احراز پذیره نویسی تمام سهام شرکت و پرداخت مبالغ لازم، باید وارد مشورت شده و اساسنامه ی شرکت را تصویب نموده و طی آن اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت را برگزینند که مدیران و بازرسان نیز می بایست قبولی خود را به صورت کتبی اعلام نمایند. لازم به ذکر است که شرکت در این مرحله تشکیل شده محسوب می شود. سپس می بایست اساسنامه ی شرکت به همراه اظهارنامه ی شرکت و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام توسط تمام موسسین امضاء شده باشد، با ذکر نام روزنامه کثیرالانتشار منتخب، در تهران به اداره ثبت شرکت ها و در شهرستان ها به دایره ثبت شرکت ها و همچنین در مناطقی که فاقد دایره ثبت می باشند به اداره ثبت اسناد و املاک محل ارائه گردد و بابت آن رسید دریافت شود.(ماده 6 قانون تجارت)                                                                                                                                                 چنانچه قصد دارید شرکتی از نوع سهامی عام به ثبت برسانید کافیست تا مدارک لازم را تهیه نموده و به ثبت شرکت کریمخان ارائه نمایید تا در کوتاهترین زمان شرکت مورد نظر شما را به ثبت برسانند.

لازم به ذکر است که مسئولیت شرکا در شرکت سهامی عام « به میزان مبلغ اسمی سهام هر شریک » می باشد.

اگر می خواهید از مدارک لازم جهت کسب اجازه ی پذیره نویسی شرکت سهام عام در شرف تاسیس از مرجع ثبت شرکت ها آگاه شوید، در ادامه این متن با ثبت شرکت کریمخان همراه باشد.

مدارک لازم جهت کسب اجازه ی پذیره نویسی شرکت سهام عام

  • طرح اظهارنامه ی شرکت سهامی عام در دو نسخه
  • طرح اساسنامه ی شرکت سهامی عام در دو نسخه
  • طرح اعلامیه پذیره نویسی در دو نسخه
  • گواهی بانکی مبنی بر واریز حداقل 35 % سرمایه ی تعهد شده توسط موسسین شرکت
  • فتوکپی شناسنامه ی موسسین شرکت

الزامیست اظهارنامه ثبت شرکت که می بایست تاریخ ثبت شرکت در آن قید و همچنین توسط تمام موسسین به امضاء رسیده باشد شامل نکاتی باشد که در ذیل به آن ها اشاره شده است.

  1. نام شرکت
  2. موضوع شرکت
  3. هویت کامل و اقامتگاه موسسین شرکت
  4. مرکز اصلی شرکت
  5. تعداد سهام با نام و بی نام و میزان مبلغ اسمی آن ها و چنانچه سهام ممتاز هم مورد نظر باشد، مشخص نمودن تعداد و خصوصیات و امتیازات این نوع سهام
  6. میزان تعهد هر یک از موسسین شرکت و مقدار مبلغی که پرداخت نموده اند با مشخص نمودن شماره حساب و نام بانکی که وجوه پرداخت شده به آن واریز شده است و در رابطه با آورده ی غیر نقدی، مشخص نمودن اوصاف و مشخصات و میزان ارزش آن به صورتی که بتوان از کمیت و کیفیت آورده ی غیر نقدی مطلع شد.
  7. مدت شرکت
  8. میزان مبلغ سرمایه شرکت و مشخص نمودن مقدار نقدی و غیر نقدی آن به تفکیک

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *