شرکت با مسئولیت محدود

بر اساس ماده 94 قانون تجارت، شرکت با مسئولیت محدود شرکتی می باشد که در میان دو یا چند نفر جهت انجام امور تجارتی تشکیل شده است که در آن هر کدام از شرکا بدون اینکه سرمایه شان به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط به اندازه ی سرمایه ی خود در شرکت در قبال قروض و تعهدات شرکت مسئول است. از این تعریف نتیجه می شود که سرمایه به سهم الشرکه تقسیم شده نه به سهام و همچنین مسئولیت هر شریک در برابر دیون و قروض شرکت به اندازه ی سهم الشرکه او می باشد و سهم الشرکه به راحتی قابل نقل و انتقال نمی باشد. جهت تشکیل شرکت با مسئولیت محدود برخی شرایط ماهوی و شکلی مورد نیاز می باشد. که در ادامه به توضیح هر یک از این موارد می پردازیم. لازم به ذکر است چنانچه به هر نوع مشاوره در این خصوص نیاز دارید، می توانید با همکاران ما در ثبت شرکت کریمخان تماس حاصل فرمایید.

الف.شرایط ماهوی

شرایط ماهوی جهت تشکیل شرکت عبارت است از قصد، رضایت و اهلیت شرکا، مشخص نمودن موضوع شرکت و میزان سرمایه، انتخاب نام برای شرکت، که در ذیل هر کدام را بصورت مجزا تشریح نموده ایم.

• رضایت و اهلیت

در قرارداد تشکیل شرکت با مسئولیت محدود که در میان شرکای شرکت به امضا می رسد، مشابه دیگر شرکت ها، می بایست رضایت شرکاء بدون عیوبی از قبیل اشتباه، اکراه یا تدلیس باشد، به بیان دیگر هر شرکت می بایست با اراده ی آزاد خود اقدام به امضای قرارداد شرکت یا شرکتنامه نماید. در پاسخ به این سوال که آیا محجورین نیز می توانند در شرکت شریک شوند می بایست بیان نمود، مطابق با ماده (1212 ق. م) اعمال و اقوال صغیر، تا میزانی که به اموال و حقوق مالی وی مرتبط باشد، باطل بوده و فاقد اثر می باشد. بدین گونه صغیری که هنوز به سن بلوغ نرسیده است قادر نیست به هیچ نوع اعمال حقوقی بپردازد، اما بر اساس قسمت دوم ماده (1212 ق.م ) و ماده 85 و 86 قانون امور حسبی، صغیر ممیز قادر است اموال و منافعی را که با تلاش وی بدست آمده است را با اجازه ی ولی یا قیم خود اداره کند و در حالتی که ولی یا قیم او لازم بداند به صغیر اجازه ی اشتغال به کار یا پیشه داده می شود. بدین صورت وی می تواند شریک شرکت با مسئولیت محدود گردد، در صورتی که دیگر محجورین صرفا قادر هستند توسط نماینده ی قانونی خود با شریک شرکت گردند.

• موضوع شرکت و میزان سرمایه

هنگامی که شرکت با مسئولیت محدود تشکیل می شود، شرکای آن موظف به تهیه و تنظیم شرکتنامه و امضاء آن توسط تمام شرکا می باشند ، همچنین می بایست موضوع شرکت را در آن قید نماید که لازم به ذکر است این موضوع بر اساس ماده (190 ق.م ) تعهد نباید به موجب تجویز ماده (348 ق. م ) امر ممنوعی باشد. اگرچه در قانون تجارت ایران برای میزان سرمایه ی شرکت با مسئولیت محدود حداقلی در نظر گرفته نشده است، اما با این وجود شرکت با مسئولیت محدود هنگامی تشکیل می گردد که تمام سرمایه ی نقدی آن پرداخت شده باشد و سهم الشرکه غیر نقدی نیز ارزیابی و ارائه شده باشد.

• تعداد شرکا و سهم الشرکه

بر اساس ماده (94 ق. ت ) برای شرکت با مسئولیت محدود تعداد شرکاء حداقل 2 نفر مشخص شده است اما قانونگذار برای تعداد شرکاء حداکثری را پیش بینی نکرده است.

• نام شرکت و مدت آن

در نام شرکت با مسئولیت محدود می بایست حتما عبارت ” با مسئولیت محدود ” قید گردد، در غیر این صورت شرکت با مسئولیت محدود در برابر اشخاص، شرکت تضامنی محسوب می گردد و تابع قوانین و مقررات آن شرکت خواهد بود . علاوه بر این نام شرکت نبایستی متضمن هیچ کدام از شرکاء باشد، چنانچه شریک نام خود را بلافاصله پس از نام شرکت ذکر کند، در برابر اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را خواهد داشت. لازم به ذکر است که در قانون تجارت ایران در خصوص مدت شرکت سخنی به میان نیامده است و به طور معمول شرکاء در هنگام تشکیل شرکت، مدت آن را بصورت نامحدود ذکر می نمایند.

در ادامه این متن ثبت شرکت کریم خان شرایط شکلی تشکیل شرکت با مسئولیت محدود را به تفصیل بیان نموده است.

ب.شرایط شکلی

• ضرورت تنظیم شرکتنامه و نشر آگهی آن

در خصوص ضرورت تنظیم شرکت نامه و نشر آگهی آن می توان بیان نمود : در صورتی که شرکتی فاقد شرکت نامه باشد، پایه و اساس آن به عمل نیامده و عقد آن بسته نشده است و بدون آن باطل می باشد، در قانون تجارت به صورت صریح به ضرورت تنظیم شرکت نامه اشاره نشده است لیکن از بررسی و ارزیابی مواد 97 قانون تجارت و 100 قانون تجارت آن می توان به ضرورت تنظیم شرکت نامه پی برد. بر اساس ماده 197 قانون تجارت، نشر خلاصه ی شرکت نامه امری الزامی می باشد و ضمانت اجرای آن بر اساس ماده 198 قانون تجارت، مجوزی جهت ابطال عملیات شرکت است. اگرچه بر اساس ماده 96 قانون تجارت، شرکت با مسئولیت محدود به محض ارزیابی و ارائه ی آورده ها تشکیل می شود.

• وضعیت قراردادهای تنظیمی به حساب شرکت قبل از تشکیل آن

مطابق با اصل تفکیک و تنجیز شخصیت حقوقی شرکت از شرکاء و سهامداران، تا هنگامی که شرکت تشکیل نشده و شخصیت حقوقی پیدا نکرده است، قادر به تهیه و تنظیم قرارداد با اشخاص ثالث نمی باشد و دارای حقوق و تعهدات نمی شود.

در صورتی که تا پیش از تشکیل شرکت با مسئولیت محدود، موسسین شرکت به حساب شرکت با اشخاص ثالث تعهداتی بنمایند، آیا شرکت پس از تشکیل در برابر صاحبان حق پاسخگو می باشد یا خیر؟ تجارت در این رابطه سکوت نموده است و سخنی بیان ننموده، اما این گونه به نظر می رسد که جهت حفظ حقوق اشخاص ثالثی که پیش از تشکیل شرکت با مسئولیت محدود با موسسین شرکت قرارداد تنظیم کرده اند، موسسین در برابر آنان و همچنین در رابطه با تمام اعمال و اقداماتی که جهت تاسیس و ثبت شرکت انجام می گردد، دارای مسئولیت تضامنی می باشند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *