اختراعات غیر قابل ثبت کدامند

اختراعات غیر قابل ثبت کدامند


اختراعاتی که قابل ثبت نمی باشد

ثبت شرکت کریم خان طی این مقاله قصد دارد به شرح اختراعات غیر قابل ثبت بپردازد. همانطور که در سایر مقالات مرتبط با ثبت اختراع اشاره نمودیم ، کسی که در ابتدا مطابق با قانون درخواست ثبت اختراع به نام خود را می دهد مخترع شناخته می شود. از شروط ثبت اختراع جدید بودن و عدم اطلاع دیگران از آن می باشد وگرنه « هر اختراع جدید یا تکمیل اختراع موجودی که قبل از تاریخ تقاضای ثبت، چه در ایران و چه در خارج از ایران در نشریاتی که در دسترس عموم قرار می گیرد شرح شود و یا نقشه ی آن منتشر گردد و یا به مورد عمل یا استفاده گذاشته شده باشد اختراع جدید به حساب نمی آید». موضوع اختراع می بایست قابلیت ثبت اختراع را داشته باشد ، به بیانی دیگر هر موضوعی قابلیت ثبت را ندارد.

اختراعات غیر قابل ثبت طبق ماده 4

بر اساس ماده ی 4 قانون موارد زیر از حیطه ی حمایت از اختراع خارج است:

  1. کشفیات،نظریه های علمی،روش های ریاضی و آثار هنری
  2. طرح ها و قواعد یا روش های انجام کار تجاری و سایر فعالیت های ذهنی و اجتماعی
  3. روش های تشخیص و معالجه ی بیماری های انسان یا حیوان( این قانون شامل فرآورده های منطبق با تعریف اختراع و مورد استفاده در روش های مزبور نمی باشد)
  4. منابع ژنتیک و اجزاء ژنتیک تشکیل دهنده ی آن ها و همچنین فرآیندهای بیولوژیک تولید آن ها
  5. آنچه قبلا در فنون و صنایع پیش بینی شده باشد.
  6. اختراعاتی که بهره برداری از آن ها خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی و اخلاق حسنه باشد.

لازم به ذکر می باشد که فن یا صنعت قبلی عبارت است از هر چیزی که در هرجای جهان از طریق انتشار کتبی یا شفاهی یا به دلیل استفاده ی عملی و یا هر طریق دیگر، قبل از تقاضا و یا در موارد حق تقدم ناشی از اظهارنامه ی ثبت اختراع، افشا شده باشد. در صورتی که افشاء اختراع طی مدت 6 ماه قبل از تاریخ تقاضا یا در موارد مقتضی قبل از تاریخ حق تقدم اختراع صورت گرفته باشد، مانعی جهت ثبت اختراع نخواهد بود.

استفاده از نقشه های مالی به گونه ای که مانع استفاده ی دیگران باشد امکان پذیر نمی باشد. به عنوان مثال شخصی که روش جدیدی در دفتر داری ابتکار کرده ، فقط می تواند آن را ضمن کتاب به نام خود منتشر کند وگرنه اگر افراد دیگر نیز از همان روش دفترداری استفاده نمایند منعی برایشان وجود ندارد. فرمول ها و ترکیبات دارویی نیز به دلیل ارتباط با حفظ الصحه عمومی، قابل انحصار نمی باشند. اضافه بر این ها ابتکاراتی که دارای نتیجه ی صنعتی یا فلاحتی نباشد غیر قابل ثبت می باشند تا مورد حمایت واقع گردند. مثلا فرضیه هایی که برای نور خورشید می شود یا اکتشافاتی که در ستاره ها انجام می شود یا سایر مواردی که در امور علمی و روانشناسی و تدریس ابداع می شود نمی توانند قابل ثبت و انحصار باشند. از مواردی که غیر قابل ثبت هستند می توان به مواردی که از قبل در طبیعت موجود می باشد ، قواعد و روش ها مثل روش انجام تجارت، فعالیت ذهنی ،بازی و نرم افزار رایانه ای فاقد اثر فنی اشاره نمود. روشن است که اختراعی نیز که مخالف بهداشت عمومی باشد اختراع غیر قابل ثبت می باشد.

مخترعینی که در خارج از ایران اختراع نموده اند نیز بنا بر شرایطی می توانند اختراع خود را در ایران به ثبت برسانند . این شروط به این شرح می باشد که اختراع خود را در مملکتی که در آن مقیم هستند به ثبت رسانده و ورقه ی اختراع دریافت نموده باشند و مقررات عهدنامه که با دولت متبوع آن ها منعقد شده رعایت نمایند ،درصورتی که عهدنامه نباشد معامله متقابله خواهد شد. این بدین معنی است که اگر در کشور مزبور از اختراعات ثبت شده ی افراد ایرانی حمایت گردد آن اختراع قابل ثبت خواهد بود. همچنین مخترعی که در خارج ایران مطابق قوانین محل برای اختراع خود ورقه اختراع دریافت کرده باشد در صورتی که آن را کسی قبل از تقاضای ثبت کلا یا جزء به موقع عمل یا استفاده گذارده یا مقدمات استفاده آن را تهیه کرده باشد ، مخترع نمی تواند از عملیات آن شخص جلوگیری کند.

لازم به ذکر است پس از ثبت اختراع هم مخترع نمی تواند فکر و اختراع خود را راکد بگذارد و هم خودش از استفاده از آن محروم باشد و هم مانع استفاده ی دیگران از آن شود. در صورتی که 5 سال از تاریخ صدور ورقه ی اختراع گذشته باشد و اختراع به استفاده ی عملی گذارده نشود ، هر ذینفعی می تواند از دادگاه تقاضای ابطال ورقه ی اختراع را داشته باشد. ثبت شرکت کریمخان آماده ارائه ی خدمات لازم جهت ثبت اختراع به مخترعین گرامی می باشد.

پس از ثبت اختراع و اعطای حق اختراع به مالک و مخترع بر طبق قانون به دو شکل از اختراع حمایت می شود :

  1. حمایت ایجابی: ثبت اختراع به مالک حق می دهد که از خلاقیت و تلاش ذهنی خود بهره ببرد.
  2. حمایت سلبی: ثبت اختراع سایرین را مکلف می کند که به حقوق مالک احترام گذاشته و مانع از هرگونه حق نقض حق گواهی ثبت اختراع بدون اجازه مالک این حقوق شود. بنابراین مخترع حق انحصاری نسبت به ساخت، صادرات، واردات و عرضه برای فروش و استفاده از فرآورده و کالاهایی که مستقیما از طریق فرآیند بدست می آیند را دارد.

ابطال اختراع ثبت شده و رای نهایی دادگاه :

مطابق با ماده ی 62 آئین نامه ی اجرایی ثبت اختراع هر زمانی که ثبت اختراع باطل گردد، از تاریخ ثبت،باطل محسوب می شود. رای نهایی دادگاه در این خصوص به مرجع ثبت ابلاغ می شود و مرجع مذکور آن را ثبت و با هزینه ی محکوم له،آگهی مربوط به آن را در اولین فرصت ممکن در روزنامه ی رسمی منتشر می کند. محکوم له می تواند مخارج مزبور را در جزء خسارت از محکوم علیه درخواست کند. آگهی مذکور شامل عنوان اختراع و ذکر خلاصه ای از مفاد رای نهایی دادگاه در این خصوص می باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *