تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند

تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند


برای روشن شدن تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند لازم است ابتدا به طور منفک و مجزا به نحوه و شرایط ثبت هر یک بپردازیم و در پایان نتیجه گیری داشته باشیم. در ایران ، ثبت شرکت ها و نام آن ها بر عهده ی اداره ی ثبت شرکت ها بوده و ثبت علائم تجاری و اختراعات نیز توسط اداره ی مالکیت های صنعتی به ثبت می رسد. همچنین انجام امور مربوط به مالکیت صنعتی و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی و اتحادیه های مربوط به کنوانسیون های ذیربط ، به عهده ی سازمان ثبت اسناد و املاک می باشد. ثبت کلیه ی موضوعات مالکیت صنعتی اعم از اختراع ، علامت ، علامت جمعی و طرح صنعتی نیز بر عهده اداره ی مالکیت صنعتی سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور است. انتساب واژه ی صنعتی به این دلیل است که به طور معمول اختراع جنبه ی صنعتی دارد و علامت های تجاری نیز روی کالاهای صنعتی نصب می شوند و معرف محصولات ناشی از تولیدات صنعتی می باشند. امروزه اداره ی مالکیت صنعتی و اداره ی ثبت شرکت ها هر کدام با استفاده از روش های نوین و جدید ، راه های متفاوتی را برای متقاضیان ثبت در نظر گرفته اند که ثبت هر یک ،آثار متفاوتی را به همراه دارد. ثبت شرکت کریم خان در این مطلب به بررسی هر یک از این تفاوت ها پرداخته است.

مراحل و اقدامات ثبت شرکت :

به این علت که تشکیل گروه و انتخاب اعضای آن بسیار مهم می باشد، از مهم ترین اقدامات تشکیل شرکت در مرحله ی اول شناخت کامل شرکا محسوب می گردد. اقدامات بعدی جهت ثبت شرکت، مراجعه به بانک و تقاضای افتتاح حساب غیر قابل برداشت برای ثبت شرکت است که جهت انجام این امر می بایست کپی کارت ملی و شناسنامه به همراه داشته و شماره حساب را یادداشت نمایید. لازم به ذکر است که دارایی شرکت از دارایی اعضا ،مستقل می باشد و اصل بر این است که شخص حقوقی دارای حقوق و تکالیف مستقل از اعضای خود است. در حقیقت، ثبت شرکت در مرجع ثبت شرکت ها از شرایط تشکیل هیچ کدام از شرکت ها نیست و شرکت ها با رعایت شرایط مقرر در قانون، تشکیل شده محسوب شده و دارای شخصیت حقوقی هستند، اما به عنوان یک الزام قانونی می بایست به ثبت برسند که بالطبع این ثبت دارای آثاری است.

در شرایط فعلی، اداره‌ی ثبت شرکت‌ها با ارائه ‌ی نوین روش‌های ثبت اینترنتی ، کار را برای متقاضیان آسان نموده است. متقاضیان ثبت شرکت می‌توانند به صورت آنلاین به سایت ثبت شرکت‌ ها مراجعه کنند و جهت ثبت شرکت خود اقدام نمایند. ثبت شرکت کریمخان بهترین خدمات را در زمینه ثبت شرکت به صورت آنلاین به متقاضیان ثبت شرکت ارئه می دهد. جهت این امر متقاضی می‌بایست تمام اطلاعات را با دقت وارد سامانه کند، سپس رایانه تایید پذیرش را به متقاضی نمایش ‌دهد که متقاضی باید با ‌دقت آن را مطالعه نماید. بنابراین متقاضیان به سایت ثبت شرکت‌ها مراجعه نموده و نام شرکت را پیشنهاد می‌ دهند که بهتر است این نام پیشنهادی از سه کلمه تشکیل‌ شده باشد. پس از بررسی اطلاعات و تایید نام در سایت، متقاضی ثبت شرکت ۳ ماه فرصت دارد تا در رابطه با نام پیشنهادی مدارک خود را مانند اساسنامه، بوسیله سایت تهیه و صورتجلسات مورد نیاز را تشکیل دهد . متقاضی ثبت شرکت باید پس از اخذ مجوزهای لازم و افتتاح حساب و همچنین دریافت مجوز از بانک از طریق سامانه، نسبت به تکمیل اطلاعات و ارسال مدارک خود بوسیله پست اقدام نماید. پس از طی مراحل فوق کارشناس حقوقی بررسی می‌نماید، اگر ایراد داشت برگشت می‌زند و در سامانه قید می‌کند و رفع اصلاحیه می‌نماید و اگر تایید شد هم از طریق سامانه به متقاضی ثبت شرکت پیامک ارسال می شود و هم شخص متقاضی می‌تواند به سایت مراجعه نموده و نتیجه را مشاهده کند.

مسئول اداره ثبت شرکت ها بعد از بررسی و کنترل، دستور ثبت شرکت در دفتر ثبت شرکت ها را صادر می کند. بر این اساس اقدام بعدی ثبت شرکتنامه در دفتر ثبت شرکت ها می باشد. لازم به ذکر است دفتر مذکور قانونی می باشد و به امضای نماینده ی دادستان محل رسیده است . متقاضی ثبت شرکت پیش نویس را نزد مسئول دفتر ثبت برده و مسئول دفتر شرکتنامه و پیش نویس آگهی تاسیس شرکت را در دفتر ثبت شرکت ها ثبت می نماید.

اقدامات لازم جهت ثبت شرکت ‌نامه :

  1. اخذ کارت شناسایی متقاضیان و تطبیق کارت با مشخصات مندرج در شرکتنامه
  2. احراز هویت متقاضیان
  3. اخذ امضا از متقاضیان در ذیل ثبت در دفتر
  4. تصدیق متقاضیان تحت عنوان ثبت با سند برابر است
  5. تعیین شماره ی ثبت شرکت
  6. نوشتن شماره ی ثبت در اظهارنامه و شرکتنامه ی شرکت و اسناد مالکیت اموال متعلق به شرکت
  7. اسناد مالکیت به امضای رئیس اداره ثبت می رسد
  8. مسئول ثبت دفتر، تشکیل پرونده داده و در روی آن از لحاظ تکمیل امضا گواهی می نماید، یک نسخه اساسنامه و شرکتنامه و اظهارنامه، تحویل موسسین می گردد. در صورتی که سند مالکیت هم وجود داشته باشد، به مدیران تحویل می گردد.
  9. نسخه ی دیگر اظهارنامه و اساسنامه و شرکتنامه و پیش نویس آگهی را که تشکیل پرونده گردیده جهت تحریر به اتاق تایپ ارسال می دارد.
  10.  تحریر و صدور آگهی تاسیس شرکت نیز اقدام نهایی جهت ثبت یک شرکت می باشد .

از نظر زمانی پس از گذشت 24 تا 48 ساعت تا مرحله تعیین نام و پس از ارسال مدارک به اداره ثبت شرکت ها جهت ثبت شرکت و صدور آگهی شرکت حدود 2 هفته زمان مورد نیاز می باشد . ثبت شرکت کریمخان با استفاده از وکلای مجرب تمام مراحل ثبت شرکت مورد نظر شما را در کمتر از زمان ذکر شده به سرانجام می رساند .

مزایای ثبت شرکت:

مزایای ثبت شرکت، دریافت مجوزها و اعتبارات و امتیازاتی مانند وام از نهادهای دولتی می باشد که در بسیاری از موارد، فقط به شرکت‌ها اختصاص می‌یابد. از دیگر مزایای ثبت شرکت این است که به شرکت‌ها امکان حضور در مناقصات و مزایدات را می‌دهد که سود قابل‌ توجهی را برای هر دو طرف معامله به همراه دارد. از سایر مزایای ثبت شرکت، می‌توان به فعالیت رسمی و قانونی شرکت اشاره کرد که خود باعث ایجاد تمایل بیشتری نسبت به همکاری می‌گردد، زیرا با ثبت شرکت، تمام فعالیت‌های شرکت‌ها تحت حمایت قانون و همچنین تحت کنترل قانون قرار می‌گیرد که همین امر به شرکت اعتبار خاصی می دهد.

مراحل و اقدامات ثبت برند:

قانون ثبت علائم و اختراعات، که در سال ۱۳۱۰ به تصویب رسیده و آئین ‌نامه‌ی اجرایی این قانون، مصوب سال ۱۳۳۷ مبنای حمایت است. شخصی که علامت تجاری به نام او ثبت‌ شده است و همچنین شخصی که علامت به‌ طور موقتی یا دائمی از سوی مالک به او منتقل شده است می‌تواند از علامت تجاری استفاده کند.

مراحل و مدارک لازم جهت ثبت برند :

  1. ورود اطلاعات و تکمیل فرم اینترنتی اظهارنامه ی ثبت علامت
  2.  ارسال و تکمیل مدارک که شامل موارد زیر می شود:
    الف-اشخاص حقیقی:کپی شناسنامه و کارت ملی
    ب-اشخاص حقوقی:ارائه ی پروانه ی بهره برداری یا مجوز تولید یا پروانه ی کسب برابر اصل شده، تصویر اولین روزنامه ی رسمی شرکت (آگهی تاسیس) و روزنامه ی رسمی آخرین تغییرات هیات مدیره ی شرکت که دوره ی آن سپری نشده باشد. کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان دارندگان حق امضا
  3. نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت درخواستی و توضیح در برگه ای جداگانه در رابطه با علامت ، مدارک دال بر فعالیت مستند معنی کلمه و توصیف آن (در صورت لاتین بودن علامت وجود کارت بازرگانی ضروری است)
  4. مدارک توسط وکیل برابر اصل شود
  5. پرداخت مبلغ حق الوکاله و اخذ شماره ی فیش واریزی
  6. تنظیم مدارک و ارجاع آن به اداره ی مالکیت صنعتی
  7. در صورت ابلاغ اخطار ، باید سریعا بابت رفع نقص اقدام صورت بگیرد در غیر اینصورت درخواست رد می شود(طی 30 روز)
  8. استفاده از حق تقدم (در صورت لزوم ) در صورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم (حداکثر 6 ماه) استفاده نمایند لازم است مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ ارائه دهند.
  9. نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقامی که دارای صلاحیت می باشد(در صورتی که ثبت علامت جمعی مورد درخواست باشد) در صورت لزوم.

نکته قابل توجه این است که پرداخت هزینه ، بابت تایید و ثبت نهایی اظهارنامه تلقی شده و بازپس گرفتن هزینه و تغییر اطلاعات و ضمائم مقدور نمی باشد. متقاضی تا زمانی می تواند هزینه خود را پس بگیرد که اظهارنامه ی او هنوز ثبت نشده باشد.

بنابر آنچه گفته شد ، اداره ی مالکیت صنعتی، اظهارنامه را جهت انطباق با شرایط و مقررات مندرج در این قانون بررسی می نماید ، در صورتی که علامت درخواست شده را قابل ثبت بداند ، اجازه ی انتشار آگهی مربوط به آن را صادر می کند. بر اساس قانون، اظهارنامه ی ثبت علامت همراه با نمونه علامت و فهرست کالاها یا خدماتی که ثبت علامت تجاری برای آن ها درخواست شده است و طبق طبقه بندی قابل اجرا یا طبقه بندی بین المللی باشد به اداره ی مالکیت صنعتی ارائه می شود. پرداخت هزینه های ثبت علامت، بر عهده ی متقاضی می باشد. بعد از انتشار آگهی اظهارنامه و تا زمانی که برند ثبت شود ، متقاضی از امتیازات و حقوقی برخوردار می باشد . با این حال هرگاه توسط متقاضی ثبت ، درباره ی عملی که پس از آگهی اظهارنامه انجام شده دعوایی مطرح شود و خوانده ثابت نماید که در زمان انجام عمل ، علامت قانونا قابل ثبت نبوده است ، به دفاع خوانده رسیدگی شده و در مورد ثبت یا عدم ثبت علامت تصمیم مقتضی اتخاذ می شود. هرگاه اداره ی مالکیت صنعتی تشخیص دهد که شرایط درج شده در این قانون رعایت شده است علامت را ثبت نموده و آگهی مربوط به ثبت آن را منتشر و گواهینامه ی ثبت را به نام متقاضی صادر می نماید. مدت اعتبار ثبت برند ب مدت 10 سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ی ثبت آن است. این مدت با درخواست صاحب برند و با پرداخت هزینه ی مقرر برای دوره های متوالی 10 ساله قابل تمدید می باشد. پس از پایان دوره اعتبار برند، یک مهلت ارفاقی 6 ماهه برای پرداخت هزینه ی تمدید با پرداخت جریمه تأخیر در نظر گرفته می شود. هر شخص دارای نفع می تواند از دادگاه ، ابطال ثبت علامت را درخواست نماید. رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرای این قانون و آئین نامه ی اجرایی آن ،طبق ماده ی 59 ،در صلاحیت شعبه یا شعب خاصی از دادگاه های عمومی تهران است.

جهت ثبت برند استفاده از افراد و وکلای کاردان توصیه می شود تا مبادا منجر به هزینه های مجدد و یا ثبت برند بی کیفیت شود. در این خصوص کارشناسان و متخصصین ثبت شرکت کریم خان می توانند به خوبی شما را یاری نمایند.

حقوق ناشی از ثبت برند:

حق استفاده‌ ی انحصاری از یک برند مختص به کسی می باشد که طبق مقررات آن برند را به ثبت رسانده باشد، که بر اساس این قانون :

الف) استفاده از هر برندی که در ایران به ثبت‌ رسیده باشد، توسط هر شخص دیگر غیر از مالک علامت، مشروط به موافقت مالک آن برند می باشد.

ب) مالک برند ثبت‌ شده می ‌تواند علیه هر شخصی که بدون موافقت وی از علامت استفاده کند و یا شخصی که مرتکب عملی شود که موجب تجاوز به حقوق ناشی از ثبت علامت تجاری شود، در دادگاه اقامه‌ ی دعوی نماید. این حقوق شامل موارد استفاده از برندی می ‌شود که شبیه برند ثبت ‌شده است و استفاده از آن برای کالا یا خدمات مشابه باعث گمراهی عموم می‌ شود.

اضافه بر این موارد، زمانی که خواهان ثابت کند که مالک برند ثبت ‌شده از آن به ‌تنهایی و یا برخلاف ضوابط درج شده در قانون استفاده کرده است و یا مجوز استفاده از آن را صادر نموده یا به طریقی از علامت جمعی استفاده کند یا مجوز استفاده از آن را بدهد که باعث فریب مراکز تجاری یا عمومی نسبت به مبدأ و یا هر خصوصیت مشترک دیگر کالا و خدمات مربوط گردد، دادگاه علامت جمعی را باطل می‌ کند.

لازم به ذکر است، نام یا عنوانی که ماهیت یا روش استفاده از آن برخلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد و یا باعث فریب عموم شود، نمی‌تواند به‌ عنوان یک نام تجاری به کار رود و غیرقانونی محسوب می‌ شود.

بر اساس ماده ی 32 برندها در موارد ذیل قابل ثبت نیستند:
  1. برند انتخاب شده نتواند کالاها یا خدمات یک موسسه را از کالاها و خدمات موسسه ی دیگر متمایز نماید.
  2. برند انتخاب شده خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.
  3. برند انتخاب شده مشابه یا تقلید نشان نظامی ، پرچم یا سایر نشان های مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور ، سازمان های بین الدولی یا سازمان هایی که تحت کنوانسیون های بین المللی تاسیس شده اند ،بوده یا موارد مذکور یکی از اجزای آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام دارای صلاحیت کشور مربوط یا سازمان ذی ربط مجوز استفاده از آن برند صادر شود.
  4. عین یا به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه ی یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به موسسه ی دیگری در ایران معروف است.
  5. عین یا شبیه آن قبلا برای خدمات غیر مشابه ثبت و معروف شده باشد ، با این شرط که عرفأ میان استفاده از برند و مالک برند معروف، ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک برند قبلی لطمه ای وارد نکند.
  6. عین برندی باشد که قبلا به نام مالک دیگری ثبت شده است و یا تاریخ تقاضای آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به لحاظ ارتباط و شباهت باعث فریب شود.

نکته : در رابطه با ثبت نام شرکت نیز شایان ذکر است که انتخاب نام شرکت جزء نخستین مقررات ثبت شرکت و از مهم ترین مراحل تاسیس یک شرکت است و همانند مقررات ثبت یک برند ، دارای قواعد خاص خود است.

چه نام‌ هایی شامل نام شخص حقوقی نمی‌شود ؟

بر اساس قانون، نام شخص حقوقی با رعایت حق تقدم انجام می‌گیرد و شامل برخی از اسامی نمی‌شود، که عبارتند از :

  • نام‌ هایی که مختص تشکیلات دولتی می باشند یا نام‌ های اختصاری که به دولت تعلق دارند.(ناجا و …)
  • اسامی و عناوین اصطلاحات بیگانه و یا ترکیب دو واژه‌ ی فارسی باشند.
  • نام‌ هایی که به طرز گمراه‌ کننده‌ ای مشابه نام دیگر ثبت‌ شده باشند.
  • نام‌ هایی که مخالف موازین شرعی باشند.
  • افرودن کلماتی مانند اصل ، و ، برتر یا اعداد (اعداد فقط به‌ صورت حروفی قابل ‌پذیرش می باشند)

تبصره: در صورتی که نام پیشنهادی ثبت نشود، علت آن مشخص می‌شود و تا دو بار قابل ‌اعتراض می باشد که در مرحله‌ ی دوم ، حکم صادره قطعی است.

مزایای ثبت برند :

  • حق استعمال انحصاری برند فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رسانده باشد. به این معنی که اشخاصی که علامت خود را به ثبت نرسانند نمی توانند از استفاده اشخاص دیگر از آن علامت جلوگیری کنند و به این علت تمام تجار و موسسات تجاری، جهت حفظ علامت خود از تقلید و تقلب ، آن ها را به ثبت می رسانند.
  •  ثبت برند، تضمین می کند که مشتریان می توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.
  • ثبت برند برای محصولات و شرکت ها و خدمات شهرت و وجهه ایجاد می کند.
  • ثبت برند شرکت ها را تشویق می کند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات خود سرمایه گذاری کنند.
  • ثبت برند شرکت ها را قادر می سازد تا محصولاتشان را از یکدیگر متمایز نمایند.
  • ثبت برند ممکن است جهت دریافت وام مفید باشد.
  • ثبت برند همچنین می تواند برای سهامداران ارزش افزوده ی سهام ایجاد کند و موجب افزایش درآمد شرکت شود.
  • برند ثبت شده ، قابل نقل و انتقال می باشد، بنابراین می توان آن را انتقال داد.
  • می توان تفویض اجازه ی استفاده از یک برند ثبت شده را به شرکت های ثالث داد که این امر می تواند باعث منبع درآمد بیشتری برای شرکت یا شخص شود و یا می تواند اساس انعقاد یک موافقت نامه ی اعطای نمایندگی فروش باشد.
  • ممکن است دارایی ارزشمند کسب و کار باشند.
  • بخش ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی می باشد .
  • اجازه استفاده از آن ها به اشخاص ثالث داده می شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می باشند.
  • ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت ها هستند.

نتیجه گیری از بیان تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند :

ثبت برند و ثبت شرکت هر دو در اداره کل ثبت شرکتها انجام می گیرد. تمام مدارکی که جهت ثبت شرکت ها ارائه می ‏شود، برای ثبت برند (با رعایت موارد ممنوعیت) کافی می باشد. ثبت برند تجاری برای مدت ۱۰ سال است و پس از آن می‏ تواند تمدید شود. یک شرکت می ‏تواند برای محصولات خود، یک یا چند برند تجاری در نظر بگیرد و تک تک آنها را نیز در اداره ثبت شرکت ها، ثبت نماید. ثبت کریم خان در راستای ثبت برند و ثبت شرکت بهترین مشاوره و خدمات را به متقاضیان گرامی عرضه می کند. برند تجاری قابل واگذاری نیست و حتی در صورت فوت صاحبان شرکت نیز، قابل انتقال نخواهد بود. همچنین برای برند تجاری هیچ نوع مالیات یا عوارضی تعلق نمی گیرد. در رابطه با ثبت شرکت باید گفت، برای مدت نامحدود ثبت می‏ شود، مگر اینکه در اساسنامه ی شرکت به صورت دیگری بیان شده باشد و یا بعد ها اعضای هئیت مدیره تصمیم به انحلال شرکت بگیرند. در شرکت ها هر یک از شرکا می ‏توانند سهام خود را به دیگری انتقال دهند. همچنین در صورت فوت یا محجوریت هر یک از شرکا، می ‎توان سهام او را به یکی از اعضای خانواده اش انتقال داد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *