اخذ پروانه بهره برداری

اخذ پروانه بهره برداری


اخذ پروانه بهره برداری

پروانه بهره برداری یک سند رسمی است که باید اجرا شود و مشخص کننده زمان بهره برداری از تولیدات کارخانجات و واحدهای تولیدی بر مبنای طرح به تصویب رسیده می باشد و از طرف وزارت صنایع و معادن صادر می شود.دارندگان پروانه بهره برداری می توانند این پروانه را تمدید نمایند ، و یا می توانند آن را معامله نموده و یا به اشخاص ثالث منتقل کنند.زمان بهره برداری از این پروانه با توجه به موارد ذکر شده در آن به میزان حداکثر 25 سال می باشد که با حق اولویت قابلیت تمدید را دارا می باشد.برای صدور پروانه بهره برداری لازم است که نسبت به دریافت و تکمیل پرسشنامه اقدام نمایید.همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که پروانه بهره برداری جهت احداث واحدهای صنعتی در محدوده 120 کیلومتری تهران و 50 کیلومتری اصفهان صادر نمی شود.

در ابتدای امر می بایست پس از دریافت مجوز ، پرسشنامه پروانه بهره برداری را تکمیل نمایید که پس از تماس با دپارتمان تخصصی اخذ پروانه بهره برداری مجتمع ثبتی کریم خان شما قادر خواهید بود از مشاوره حضوری رایگان در رابطه با چگونگی انتخاب و تنظیم پرسشنامه مرتبط با نوع فعالیت خود بهره مند شوید.

مراحل پروانه بهره برداری

در ابتدا می بایست پرسشنامه پروانه بهره برداری را از سازمان صنایع و معدن دریافت نموده و پس از تکمیل به سازمان ارائه دهید.سپس کلیه ماشین آلات توسط کارشناسان مربوطه مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت تایید توسط اداره مربوطه،پرداخت تمامی هزینه های صدور پروانه بهره برداری و پیگیری های لازم تا صدور پروانه 25 ساله می باشد.در ادامه شرکت ثبت کریمخان مدارک لازم جهت اخذ پروانه بهره برداری را به شما ارائه می دهد.

مدارک پروانه بهره برداری

مدارک ذکر شده در زیر برای صدور پروانه بهره برداری مورد نیاز می باشد:

  • مدارک شناسایی ( کپی کارت ملی و شناسنامه) متقاضی و یا مدیرعامل اشخاص حقوقی
  • ارائه کلیه مدارک شخصیت های حقوقی ، سند مالکیت زمینی که قرار است مورد فعالیت قرار گیرد یا اجاره نامه رسمی آن
  • اخذ موافقت نامه های مرتبط از ارگان های صاحب صلاحیت

زمان پروانه بهره برداری

لازم به ذکر است که زمان اخذ پروانه بهره برداری با توجه به مدت زمان طی شده برای اخذ مجوز فعالیت و اعزام بازرسان و اعلام نتیجه کارشناسی آنها ، مشخص می شود.

هزینه پروانه بهره برداری

هزینه اخذ پروانه بهره برداری با استناد به نوع فعالیت ، حجم تولید ،نوع پرسشنامه ( کامفار ، آمایش ، صنایع) و موارد دیگر مشخص می شود.

اخذ پروانه بهره برداری

مجوزی است که برای تمامی واحدهای صنعتی که اقدامات لازم ، شامل تامین زمین وتاسیسات و احداث ساختمان را به منظور تعبیه ماشین آلات خط تولید و تامین نمودن نیروی انسانی مورد نیاز و تولید آزمایشی را انجام داده اند صادر می شود ، لازم به ذکر است که واحدهای ذکر شده می توانند دارای جواز تاسیس باشند یا نباشند.

راهنمای صدور پروانه بهره برداری

پس از به پایان رسیدن مراحل احداث و تولید آزمایشی ، بازدید و ظرفیت سنجی توسط سازمان و در حالت ارائه گواهی های مورد نیاز و تبعیت از شرایط درج شده در جواز تاسیس ، پروانه بهره برداری بنا بر نیاز برای تمامی اشخاص حقیقی یا حقوقی صادر می گردد.

اگر قسمتی از ظرفیت تولید شامل برخی از خطوط یا مراحل تولید برای بهره برداری مهیا باشند پروانه بهره برداری صدور خواهد شد.در این گونه موارد صدور جواز ابطال نمی گردد و پیرو قوانین جاری جواز تاسیس خواهد بود.

صدور پروانه بهره برداری طبق ماده 13 قانون شیوه ی ممانعت از آلودگی هوا ،منوط به تایید محل استقرار واحد بواسطه ی سازمان حفاظت محیط زیست می باشد.

تبصره: طبق ماده هفتم قانون برطرف نمودن برخی از موانع تولید و سرمایه گذاری های صنعتی ، اگر به استعلام های صدور پروانه بهره برداری به مدت یک ماه توسط سازمان حفاظت محیط زیست پاسخ داده نشود ، سازمان ها موظف به صدور پروانه بهره برداری خواهند بود.

اگر صدور پروانه بهره برداری متعلق به مکان استیجاری باشد و مستاجر با حداقل میزان اجاره یکساله در آن واحد مستقر باشد این موضوع مانع قانونی ندارد.

تبصره: داشتن کد رهگیری برای قرارداد اجاره الزامی است و می بایست از سامانه املاک و مستغلات بوده و یا در دفاتر اسناد رسمی منتظم شده باشد.

واحدهایی که دارای پروانه بهره برداری میباشند با پیروی از ضوابط و مقررات نسبت به افزایش ظرفیت موجود و یا تولید محصولات جدید اقدام نموده اند اخذ پروانه بهره برداری تازه صادر و جایگزین پروانه قبلی خواهد شد.

تبصره 1: عبارت “این پروانه جایگزین پروانه بهره برداری شماره… مورخ… گردیده است” باید در پروانه جدید آورده شود.
تبصره 2: در حالت رعایت مفاد ذیل ماده 3 صدور پروانه بهره برداری تازه جهت واحدهای موضوع تبصره ذکر شده مانعی از نظر قانونی ندارد.
تبصره 3: صدور پروانه بهره برداری برای واحدهایی که قبل از ابلاغ هر یک از این محدودیت ها ایجاد شدند مانعی ندارد.

برای واحدهای فعال صنعتی فاقد جواز تاسیس در صورت درخواست متقاضی و با رعایت مقررات این دستورالعمل پروانه بهره برداری صادر می گردد.

صدور پروانه بهره برداری برای صنایع نوین یا صنعت سبز که قبل از تاریخ 18 مرداد 88 در داخل شعاع 120 کیلومتری تهران احداث و آماده بهره برداری گشته اند بر اساس بند 8 مصوبه شماره 99757 مورخ 18 مرداد 88 هیات وزیران بلامانع است.

تبصره: احراز سابقه فعالیت واحدهای گفته شده منوط به ارائه مستندات پرداخت مالیات یا حق بیمه کارکنان از مراجع مربوطه می باشد.

ظرفیت تولید واحد صنعتی بر طبق توان ماشین آلات نصب شده برای سه شیفت 6 هزار ساعت در سال محاسبه می شود و در مواردی که به دلیل ماهیت صنعت ، استمرار تولید ضرورت داشته باشد ، ظرفیت بر اساس 8 هزار ساعت در سال محاسبه خواهد شد.

تبصره: اصلاح ظرفیت پروانه بهره برداری واحدهای موجود بر اساس ضوابط این دستورالعمل مانعی نخواهد داشت.

در پروانه بهره برداری اطلاعاتی از قبیل شناسه کسب و کار، تاریخ صدور و شماره ثبت دبیرخانه، نام و شناسه شخص حقیقی یا حقوقی دارای پروانه، فهرست و ظرفیت محصولات، سرمایه و اشتغال موجود ثبت می گردد.

تعویض نام دارنده پروانه بهره برداری طبق درخواست متقاضی و ارائه گواهی رسمی بلامانع است.

تولید بدون کارخانه با رعایت ضوابط این دستورالعمل و دریافت شناسه کسب و کار رسمیت می یابد.

صدور مجوزهای مطرح شده در این دستورالعمل از طریق سامانه بهین یاب انجام می شود و هر گونه توضیح و تغییر به صورت دستی در مجوزهای صادر شده اکیدا ممنوع می باشد.

هزینه صدور جواز تاسیس و پروانه بهره برداری و تمدید جواز تاسیس طبق قوانین و مقررات اخذ می گردد.

وظیفه نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل با توجه به مورد با معاونت برنامه ریزی، معاونت امور صنایع و اقتصادی با معاونت امور معادن و صنایع معدن خواهد بود و هر گونه تغییر در دستورالعمل با پیشنهاد مشترک معاونین ذکر شده و تایید وزیر صنعت معدن و تجارت انجام می گیرد.

این دستورالعمل در 21 ماده و 12 تبصره تهیه و به تصویب رسیده و از تاریخ ابلاغ جایگزین دستورالعمل و ابلاغیه های مرتبط قبلی میباشد.

طریقه و ضوابط صدور پروانه بهره برداری

پروانه بهره برداری به صنایع فرآوری مواد معدنی فلزی و غیر فلزی كه از وزارت صنایع و معادن جواز تاسيس گرفته اند و به صورت آزمایشی راه اندازی شده اند و يا واحدهایی كه پرونده آنها بر اساس توافقات موجود این وزارت و وزارت صنایع به وزارت صنایع و معادن انتقال می یابد طبق مراحل زیر صادر می شود:

ارائه درخواست كتبی دارنده جواز تاسيس به وزارت صنایع و معادن

دریافت ، تكمیل و ارائه فرم سئوالات مربوط به صدور پروانه بهره برداری ( فرم شماره 3 ) توسط متقاضی

کار شناس بررسی کننده از عملیات اجرائی انجام شده در پروژه بازدید کرده و آن را با طرح اولیه تطبیق می دهد و آیین نامه های مربوط و گزارشی از وضعیت پیشرفت طرح را ارائه می نماید.

کارشناس مربوطه پس از مورد بررسی قرار دادن طرح مذکور ، طبق هزینه های انجام شده پیش نویس فرم پروانه بهره برداری را تهیه نموده و برای تایید و امضا به معاون مربوطه ارائه می دهد.

پس از اینکه مسئول مربوطه به تصویب و امضا پروانه بهره برداری پرداخت ، فرم مربوطه (فرم شماره 4) تایپ شده و به تعداد 6 نسخه تکثیر نموده و پس از ثبت در دفتر يا دبیرخانه نسخه اصل آن پس از دریافت حقوق دولتی بر اساس میزان سرمایه ثابت طبق جدول پیوست (حداكثر تا مبلغ 150 هزار ریال ) به متقاضی تحویل و باقی نسخه نیز مانند جواز تاسیس به مراجع مربوطه ارسال می گردد.

این دستورالعمل جايگزین دستورالعمل شماره 2934/600 مورخه 75.05.02 می باشد كه لزوما برای اطلاع از گردش کار در مخیره ی متقاضیان قرار می گیرد.

امکان سنجی فنی اقتصادی جهت اخذ پروانه بهره برداری

جهت اخذ تصمیم نهایی در مورد سرمایه گذاری در راستای طرحهای عرضه شده از طرف فناوران ، وجود مطالعات بازار و امکان سنجی فنی اقتصادی یکی از ملزومات قانونی میباشد.

مطالعات امکان سنجی این امکان را برای ما فراهم می کند تا با شناسایی و تحلیل گزینه های متنوع فنی ، اجرایی و ارزیابی های اقتصادی و مالی وگزینه ها و ملاحظات اجتماعی سرمایه گذاری، بهترین ومناسب ترین گزینه که نیاز ما را رفع می کند برگزینیم.برنامه پروژه که از تعیین محل اجرا ، ظرفیت یا وسعت، محدوده کار، منابع لازم ، فن آوری مناسب ، روش های انجام کار، بودجه و زمان بندی پروژه و بخصوص شیوه پرداخت منابع مالی باشد حاصل و بازخورد مطالعات امکان سنجی میباشد.

تیترهای مطالعات امکان سنجی عبارتند از :

  • سابقه و تاریخچه طرح
  • بازار و ظرفیت کارخانه
  • مواد اولیه و نهاده های مورد نیاز
  • موقعیت و محل کارخانه
  • طراحی پروژه
  • برآورد هزینه
  • برآورد نیروی انسانی بهره بردار
  • برنامه ریزی اجرای پروژه
  • ارزیابی مالی و اقتصادی
  • طرح تجاری و بازاریابی

برنامه ریزی و تهیه طرح تجاری در مراحل اولیه هر فعالیت نوپا و هنگامی كه كارآفرين قصد آماده نمودن یک فعالیت اقتصادی را دارد بسیار حائز اهمیت است ،تا درک درست و مشخصی از بازار ، محصول تولیدی یا خدمات داشته باشد.

طرح تجاری به سند مکتوبی اطلاق می شود كه كارآفرین با توصیف تمام عناصر درونی و بیرونی مربوطه ، كه در ابتدای یك اقدام كارآفرینانه موجود است ، آن را آماده می نماید.طرح تجاری اصولا مجموعه ای از برنامه های كاربردی مانند برنامه های بازاریابی ، مالی ، تولیدی و منابع انسانی می باشد.

هدف از تهیه طرح تجاری فراهم نمودن راهنما و ساختاری مختص كارآفرینان و مدیران است تا در محیط بسیار بی ثباتی كه با آن مواجه هستند بتوانند به طور موثر فعالیت نمایند.همچنین گفتنی است زمانی كه برنامه ها روی كاغذ پیاده می شوند امكان دیدن مسائل و مشكلات پیش روی كار ، فراهم آمده و می توان این مشکلات را پیش از وقوع حل نمود و نیز ضعف های كار را برطرف و اصلاح کرد.

تیم تخصصی ثبت شرکت کریم خان ، با مدد وکلای مجرب و متعهد در امور حقوقی و ثبتی ،ارائه دهنده ی سریع ترین خدمات ثبتی با کم ترین هزینه می باشد.

واحدهای صنعتی اعم از اینکه دارای جواز تاسیس بوده و یا فاقد آن باشند مجاز به اخذ پروانه بهره برداری هستند.ثبت کریم خان تمامی امکانات مورد نیاز جهت اخذ پروانه بهره برداری را برای شما فراهم می نماید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *