ثبت برند شیر


به منظور ارائه محصولات و خدمات باید از یک نام و یا علامت خاصی را در نظر گرفت ، به بیانی دیگر نام و نشان کالا یا خدمات شما به کارتان هویت و وجهه می بخشد ، از این رو تولید کنندگان بنام و موفق برای جلوگیری از سو استفاده سودجویان در بازار و همچنین قانونی بودن کارشان به ثبت برند روی آورده اند .

ثبت کریم خان در این نوشتار به پاسخ سوالات متداول در ثبت برند شیر پرداخته است.

 

هدف از ثبت برند چیست و چه امتیازاتی را با خود به همراه دارد ؟

  1. حق استفاده انحصاری علامت تجاری از آن شخصی می باشد که علامت را در مرجع ثبت شرکت ها ثبت کرده باشد. بدین ترتیب، اشخاصی که علامت تجاری خود را به ثبت نرسانده باشند، قانوناَ نمی توانند از استفاده اشخاص دیگر از آن علامت، جلوگیری بعمل آورند.
  2. ثبت برند به مصرف کنندگان امکان انتخاب می دهد، بدین صورت که مشتری به محض ملاحظه ی علامت می داند که این محصول متعلق به کارخانه یا تجارتخانه ای می باشد که مورد اعتماد او می باشد.
  3. ثبت برند می تواند برای سهامداران ارزش افزوده سهام بوجود آورد و موجب افزایش درآمد شرکت شود.
  4. علامت تجاری ثبت شده قابل نقل و انتقال می باشد، بنابراین می توان آن را منتقل نمود.
  5. می توان کسب اجازه استفاده از یک علامت تجاری به ثبت رسیده را به شرکت های ثالث داد که می تواند منبع درآمد بیشتری برای شرکت یا شخص به وجود آورد و یا اساس انعقاد یک موافقت نامه اعطای نمایندگی فروش باشد.
  6. ممکن است دارایی ارزشمند کسب و کار باشند.
  7. برای محصولات ، شرکت و خدمات شما ایجاد شهرت و وجه می کند.
  8. شرکت ها را تشویق می کند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری نمایند.
  9. ممکن است جهت اخذ وام مفید باشند.
  10. جزء ضروری موافقت نامه اعطای نمایندگی می باشد.
  11. ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت ها می باشند.
  12. مجوز استفاده از آن ها به اشخاص ثالث داده می شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می باشند.

چه اشخاصی می توانند نام و نشان تجاری(لوگو) خود را ثبت کنند؟

هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی (شرکت یا فرد) مدارکی دال بر تولید- توزیع- بسته بندی- خرید و فروش و یا واردات و صادرات کالا) و یا مدارکی برای فعالیت در زمینه خدماتی خاص داشته باشد می تواند در همان زمینه تقاضای ثبت نام و لوگوی خود را دهد.

مواد غذایی مانند لبنیات و شیر را در چه شرایطی می توان به فروش رساند ؟

براساس ماده 5 تصویبنامه مورخ سوم اردیبهشت دولت ثبت مواد غذایی که در لفاف و یا ظروف و به اسم مشخصی باشد مانند کنسرو و مواد غذایی ، آردهای مخصوص، چای های مختلف ، شکلات ، آب نبات، پنیر، شیر، مربا، ترشی، کره و روغن های مختلف و … را الزامی دانسته است، کلیه اجناس دارویی و طبی و مواد غذایی گفته شده در این آیین نامه، اعم از آن که در داخل ایران ساخته و یا در خارج ساخته و وارد کشور شود و در بازار تحت اسم مشخصی که بر روی برچسب آن زده می شود فروخته شود میبایست علامت صنعتی یا تجارتی ثبت شده داشته و در روی برچسب نکات زیر قید شود :

  • الف- اسم تجارتی و نشانی سازنده ی جنس با قید کشور مبدا
  • ب- شماره ثبت علامت در ایران

طبق ماده ی 2 این آیین نامه، علامت و مشخصات فوق میبایست پیش از به معرض فروش قرار دادن جنس روی اجناسی که از خارجه وارد شده ذکر شود.برچسب یاد شده در ماده ی 1 باید به گونه ای متصل گردد که نتوان آن را از روی لفاف یا ظرفی که در آن جنس فروخته می شود به راحتی برداشت و تنظیم آن باید به گونه ای باشد که نام کشور مبدا و نام و نشانی سازنده علامت و شماره ثبت و از زمانی که وزارت بهداری اعلام نمایدشماره و تاریخ مجوز فروش در ایران خوانا باشد.

کلیه این نوشتجات که بر روی برچسب متصل شده به اجناس خارجه ممکن است به زبان بیگانه باشد استفاده زبان فارسی نیز اختیاری خواهد بود.

در ادامه ثبت کریم خان مدارک لازم برای ثبت برند شیر را به شما ارائه می دهد.

مدارک لازم برای ثبت برند شیر چیست ؟

1- اظهارنامه، که عبارت است از برگ های چاپی که از جانب اداره کل مالکیت صنعتی، به متقاضیان ارائه داده می شود و به وسیله آن ها کامل می شود.
2- ده عدد نمونه علامت ، به شکلی که استفاده می شود. همچنین نمونه های اضافی، به تعداد یک نمونه برای هر طبقه اضافی که مطالبه می گردد.

متقاضی میبایست بر روی هر اظهارنامه، یک نمونه از علامت را متصل کرده و آن را امضاء نماید. نمونه سوم ، در زمان ثبت بر روی صفحه مربوط، در دفتر ثبت و نمونه چهارم، بر روی تصدیق ثبت ، متصل می گردد. ابعاد نمونه نباید از ده سانتیمتر از هر طرف بیشتر شود. بر روی هر نمونه متصل شده به شکل فوق ، ممهور به مهر اداره کل مالکیت صنعتی زده می گردد به گونه ای که یک بخش از مهر بر روی نمونه و بخش دیگر بر روی صفحه قرار گیرد.

3- یک کلیشه واضح و خوانا برای چاپ علامت، که ابعاد آن نباید از ده سانتیمتر از هر طرف بیشتر شود. به علاوه چنانچه علامت عبارت از یک یا چند کلمه بوده و فاقد هر گونه تصویر و حروف مخصوص باشد، متقاضی، ملزم به ضمیمه کردن کلیشه نخواهد بود.
4- نسخه اصلی یا کپی گواهی شده وکالت نامه، چنانچه تقاضای ثبت توسط وکیل صورت پذیرد.
5- چنانچه علامت در خارجه ثبت شده باشد، ارائه کپی گواهی شده از جانب اداره صادرکننده آن به زبان اصلی، به علاوه ترجمه غیررسمی آن به فارسی، به مسئولیت تقاضاکننده ثبت ، الزامی می باشد.
6- چنانچه علامت جهت تشخیص امتیاز محصول جماعتی یا محصول یک شهر یا یک ناحیه از کشور استعمال گردد ، گواهینامه از جانب مقام ذیصلاح ، دایر بر تصدیق استفاده از علامت یاد شده ، به وسیله سازندگان کالاهای مربوط به آن. ( مقام ذیصلاح یاد شده عبارت است از اتحادیه صنفی، اطاق بازرگانی ، شهرداری ، و فرمانداری )

چه اشخاصی می توانند نسبت به علامتی که تقاضای ثبت آن شده یا به ثبت رسیده اعتراض نمایند؟

اشخاصی که آن علامت را علامت تجاری خود می دانند و یا آن علامت با علامت آن ها به اندازه ای شباهت دارد که مصرف کنندگان عادی را به اشتباه می اندازد، می توانند نسبت به آن علامت اعتراض کنند ، در صورتی که معترض شخصی باشد که علامت قبلاَ به نام او ثبت نشده است میبایست در حین اعتراض برای خود براساس مقررات این قانون تقاضای ثبت نموده ، حق الثبت و کلیه مخارج مربوط به آن را قبلاَ تادیه نماید. در خصوص افرادی که موسسه آن ها در خارج از ایران است حق اعتراض مشروط به شرط معامله متقابل ذکر شده در فقره دوم ماده 4 است. لذا اعتراض به ثبت ممکن است پیش از ثبت انجام گیرد و یا بعد از آن .

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *