تعداد شرکا در ثبت و تأسیس شرکت

تعداد شرکا در ثبت و تأسیس شرکت


تعداد شرکا در ثبت و تشکیل انواع شرکتها

مقدمه:

موسسه حقوقی ثبت کریم خان اطلاعاتی در خصوص تعداد شرکا در ثبت شرکت و تشکیل انواع شرکت ارائه می نماید.هم اکنون بیشتر از یک میلیون شرکت تجاری از قبیل دولتی،تعاونی،خصوصی و عمومی در زمینه اقتصاد کشور ما مشغول فعالیت هستند.به همین دلیل،آشنایی کلی با نظام حقوقی حاکم بر شرکت ها جهت تحکیم و تثبیت نظم اقتصادی به عنوان پیش نیاز گسترش تجارت که مستلزم قانونمند شدن فعالیت های این طیف وسیع از شرکت های تجاری است،اهمیت فراوانی دارد.

 

تعداد شرکا در ثبت و تأسیس شرکت

شرکت ها در مقررات و قوانین ایران مشمول شخصیت حقوقی می باشند.هنگامی که می خواهید شرکتی را تاسیس کنید، لازم است نوع شرکت،مقدار سرمایه،تعداد شرکا و همچنین موضوعی را که قصد دارید در خصوص آن مشغول فعالیت باشید تعیین نمایید.در این مقاله،ثبت کریمخان علاوه بر اشاره ای کوتاه به شرکت های تجاری،به بررسی حداقل تعداد شرکا در شرکت ها می پردازد.

حداقل تعداد شرکا در شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص شرکتی می باشد که کلیه ی سرمایه آن تنها توسط موسسین فراهم می گردد.

مطابق ماده 3 لایحه قانون تجارت،تعداد شرکاء در شرکت سهامی خاص نبایست کمتر از 3 نفر باشد.

شرکت سهامی عام

به موجب ماده 4 لایحه اصلاحی قانون تجارت،شرکت سهامی عام شرکتی می باشد که در آن موسسین بخشی از سرمایه شرکت را از راه فروش سهام به مردم فراهم می نمایند و این خصوصیت مهم این شرکت ها است.

حداقل تعداد شرکا در شرکت سهامی عام 5 نفر می باشد.

شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود،شرکتی است که میان دو یا چندین شخص برای امور تجارتی تاسیس گشته و هرکدام از شرکاء بدون اینکه سرمایه شرکت به سهام یا قطعات سهام تقسیم بندی شده باشد تنها تا مقدار سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت می باشند.

شرکت با مسئولیت محدود می تواند صرفا با مشارکت دو عضو هم تاسیس شود.

شرکت تضامنی

شرکت تضامنی شرکتی می باشد که در تحت نام مخصوص برای امور تجارتی میان دو یا چندین شخص با مسئولیت تضامنی تاسیس می گردد.چنانچه دارایی شرکت جهت پرداخت کلیه ی قروض مکفی نبود هر کدام از شرکاء موظف به تادیه کلیه قروض شرکت می باشد.هر قراری که میان شرکاء خلاف این ترت برابر اشخاص ثالث ابطال می گردد.

حداقل تعداد شرکا در شرکت تضامنی 2 نفر می باشد.

شرکت تعاونی تولید و مصرف

شرکت تعاونی شرکتی می باشد که برای مدت زمان نامحدود و به جهت مرتفع نمودن نیازهای مشترک شرکاء و بهتر نمودن وضع مادی و اجتماعی آن ها برای یک یا چندین منظور زیر تاسیس می گردد.

حداقل تعداد اعضا هنگام ثبت و دوران فعالیت شرکت های تعاونی نبایست کمتر از 7 نفر باشد.

شرکت نسبی

مطابق ماده ی 1863 قانون تجارت،شرکت نسبی شرکتی می باشد که برای امور تجارتی نام مخصوصی میان دو یا چندین شخص تاسیس شده و وظایف هر کدام از شرکاء وابسته به سرمایه ای می باشد که در شرکت صرف نموده است.

حداقل تعداد شرکا در شرکت نسبی 2 نفر می باشد.

شرکت مختلط سهامی

شرکت مختلط سهامی شرکتی می باشد که در تحت نام مخصوص میان تعدادی شرکاء سهامی و یک یا چندین شریک ضامن تاسیس می گردد. این شرکت در واقع همان ترکیبی است از شرکت تضامنی و شرکت سهامی که در آن تعدادی شریک ضامن و تعدادی شریک سهم دارند.

حداقل تعداد شرکا در شرکت مختلط سهامی،3 نفر می باشد.

شرکت مختلط غیر سهامی

شرکت مختلط غیر سهامی شرکتی می باشد که برای امور تجارتی در تحت اسم مخصوصی میان یک یا چندین فرد شریک ضامن و یک یا چندین فرد شریک با مسئولیت محدود،بدون انتشار سهام،تاسیس می گردد.

حداقل تعداد شرکا در مدت زمان ثبت و دوران فعالیت شرکت های غیر سهامی نبایست کمتر از 2 نفر باشد.

طبق آنچه بیان شد، می توان حداقل تعداد اعضا را در هر کدام از انواع شرکت ها به صورت مواردی که در ذیل آمده جمع بندی نمود:

وجود شریک :

  • حداقل 2 شریک در ( شرکت تضامنی، شرکت نسبی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت مختلط غیر سهامی )
  • حداقل 3 شریک در ( شرکت سهامی خاص ، شرکت مختلط سهامی )
  • حداقل 5 شریک ( در شرکت سهامی عام )
  • حداقل 7 شریک ( در شرکت تعاونی تولید و مصرف )

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *