ممنوعیت ها در ثبت دفاتر تجاری


نکاتی در خصوص ممنوعیت ها در ثبت دفاتر تجاری

هر بازرگانی شامل شخص حقیقی و حقوقی، درمورد مشغولیت های تجاری میبایست وظایفی را اجرا نماید، که مهم ترین آن ها : ثبت نام خود و نام تجاری در دفتر ثبت تجاری و دارا بودن دفاتر تجاری و قانونی. آیین گذار به سبب رعایت حق اشخاص ثالث و بازرسی عملیات های بازرگانان به وسیله مقامات رسمی ، قوانینی را برای تدوین و حفظ دفاتر تجاری بیان نموده است.

 

ممانعت های تنظیم شده در تدوین و نگارش دفاتر تجاری بر اساس ماده 1299 قانون مدنی و ماده 13 قانون تجارت و قانون مالیات های مستقیم 28 / 12 / 1345 و دیگر اساس نامه و دستورالعمل تدوین و حفظ دفاتر به تفسیر زیر است:

  1. وارد نمودن اوراق جدید به دفترهای تجاری و قانونی
  2. گم یا خارج شدن یک یا چند برگ از دفاتر پلمپ شده .
  3. تراشیدن، خراشیدن، حک کردن و پاک کردن مکتوبات دفاتر روزنامه و کل .
  4. ازبین بردن مکتوبات دفاتر روزنامه و کل با تجهیزات شیمیایی و مانند آن .
  5. خط خوردگی مکتوبات دفتر روزنامه و کل.
  6. میان سطرها یا در حاشیه نوشتن نمونه های معاملاتی در دفتر روزنامه و کل.
  7. یافتن بی تربیتی یا آشوب در دفاتر به سود صاحب دفتر.
  8. سفید گذاشتن دفتر روزنامه و کل، بیشتر از چیزی که در دفترنویسی رایج است.
  9. سفید ماندن همه یک یا چند صفحه از دفاتر روزنامه
  10. بکارگیری از دفتر ناتمام ثبت شده و پلمپ شده سال یا سال های پیشین و ثبت نمودن فعالیت سال مالیاتی بعد در آن ها.

عدم رعایت موازین قانونی در تنظیم دفاتر قانونی

رعایت ننمودن میزان مرتبط به تدوین و ثبت دفاتر، باعث می شود دفاتر تجاری به منظور دلایلی قابل قبول نباشند.براساس ماده 1299 قانون مدنی مصوب 8 / 8/ 1314 : دفاتر تجاری در موردهای مفصله زیر ، دلیل به شمار نمی آید:

  1. چنانچه که محقق گردد اوراق جدیدی به دفتر واردشده ، یا دفتر دارای خط خوردگی باشد.
  2. زمانی که در دفتر بی ادبی و آشوب گری پیدا شده باشد، که به سود مالکان حساب باشد.
  3. زمانی که بی ارزشی دفتر پیشین به دلایلی در دادگاه محقق شده باشد.

از سوی دیگر دفاتر تجاری میان بازرگانان زمانی قانونی می باشد، که طبق قوانین تجارت تدوین گشته باشد. مگر این که برعلیه دارنده آن دارای اعتبار خواهد بود. ( ماده 14 قانون تجارت

) و بنابه ماده 1300 قانون مدنی : ” زمانی که دفتر تجاری به سود دارنده آن نیست، بر ضد او قانونی می باشد. “براساس ماده 1281 قانون مدنی : “درج دین در دفتر تجار منظور تقریر کتبی می باشد.”

استناد به دفاتر تجاری

اگر دفتر تجاری براساس قوانین تجارت تدوین نشده باشد، تنها اعتبار آن از مالک دفتر برفنا می رود. اما دفتر مزبور چنانچه دارای خط خوردگی هم باشد، در برابر مالک آن دارای ارزش می باشد.

به این ترتیب دفاتر تجاری در برابر بازرگانان قانونی می باشد و میان بازرگانان درجهت دادوستد تجاری هم دارای اعتبار می باشد . بنابراین ، در ادعاهای میان بازرگانان هرکدام از آن ها می توانند به دفاتر تجاری خود یا دیگر اتکا نمایند و بازرگان میبایست دفاتر خود را عرضه نماید.

براساس ماده 210 قانون آیین دادرسی مدنی : ” اگر یکی از آن ها به دفتر بازرگانی دیگر اتکا نمایند ، دفاتر مذکور میبایست در دادسرا اعلام گردند، اگر آشکارنمودن دفاتر در دادگاه امکان پذیر نباشد دادسرا فردی را مسئول می کند که با حاضرشدن آن ها دفاتر را بررسی و موارد لازم را خارج نویسی نمایند ” .

تاجران نمی توانند به بهانه نداشتن دفتر از عرضه دفاتر خود ممانعت نمایند، به غیر از این که ثابت کند دفتر او از میان رفته یا در دسترس نیست. اگر تاجری که به دفاتر او اتکا شده از آشکارنمودن آن ممانعت نماید و از بین رفتن آن را هم نتواند اثبات کند، دادسرا قادر است آن را از سوی نمونه های مثبته اظهار طرف قرار دهد.بعضی اوقات درخواست آشکار نمودن دفاتر امکان پذیر است همراه با سوء نیت و به ویژه جهت کشف نمودن رازهای تاجری باشد که عرضه دفاتر او مورد درخواست می باشد. یا آشکار نمودن دفاتر تجاری در جلسه دادسرا ، به نافی یا افراد ثالث و یا نفی با نظم و منافع عمومی باشد.

بنابراین دادسرا بررسی همه یا بخشی از دفاتر تجاری را در محل موسسه ، ارسال و این قرارداد در موسسه تجاری با حاضرشدن طرفین دعوا اعمال شده و موردهای طرف دعوی توسط اجراکننده، به پرونده محاکماتی ضمیمه می گردد. ( ماده 211 قانون آیین دادرسی مدنی ) .

ثبت شرکت کریم خان با به کارگیری از کارشناسان متخصص و با تجربه با چندین سال تجربه ی شما عزیزان را در راستای ممنوعیت ها در ثبت دفاتر تجاری راهنمایی می کند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *