مالکیت صنعتی به چه معناست؟

ثبت شرکت کریم خان طی این نوشتار مروری بر تشکیل اداره مخصوص مالکیت صنعتی خواهد داشت. لازم به ذکر است که حمایت از مالکیت صنعتی مشمول علائم تجاری و اختراعات است و در بازرگانی داخلی و بین المللی دارای اهمیت ویژه ای می باشد و به همین علت قرارداد های چند جانبه ی بسیاری در میان دولت ها منعقد شده است که از آن جمله می توان به کنوانسیون پاریس جهت حمایت از مالکیت صنعتی و سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) و پیمان همکاری ثبت اختراع (PCT) اشاره نمود. به صورتی که هر محصول یا کالایی که دارای علامت صنعتی یا تجارتی غیرقانونی باشد، در زمان ورود به کشورهای اتحادیه که این علامت یا این نام تجاری در آن کشورها مشمول حمایت قانونی می باشد، توقیف می گردد. همچنین توقیف در کشوری که علامت گذاری در آن به صورت غیرقانونی انجام گرفته است یا در کشوری که محصول وارد آن شده است به عمل می آید. توقیف، خواه بر اساس درخواست کتبی دادسرا، خواه بر اساس درخواست هر مقام صالح دیگری، خواه به درخواست شخص ذی نفع اعم از حقیقی یا حقوقی، مطابق با قوانین داخلی هر کشور صورت خواهد پذیرفت.

لذا، گسترش علائم تجاری و افزایش فروش اجناس تحت علائم تجاری در تجارت بین المللی باعث شده که کشورهای مختلف جهت حفظ تولیدات خود و پیشگیری از تجاوز دیگران به حقوق تجار و مالکان صنایع، مقررات بین المللی وضع کنند که علامت تجاری نه فقط در کشور آن ها از تعرض در امان باشد بلکه در تمام ممالک نیز مورد حمایت قرار بگیرد. بدین جهت که اجناس کارخانجات تنها در یک کشور به فروش نمی رسد بلکه در تمام دنیا عرضه می گردد و در صورتی که کالای مورد نظر یک علامتی دارای مرغوبیت باشد اشخاص به علامت مذکور عادت نموده و جنس مذکور را درخواست می نمایند. اگر قرار بر این باشد که افراد دیگری اجناس تقلیدی را که خصوصیات جنس اصلی را نداشته باشد به مشتریان ارائه دهند، اعتماد و اطمینان افراد از آن جنس سلب می گردد و نه تنها سازندگان آن جنس متحمل ضرر و زیان می گردند بلکه مصرف کنندگان هم فریب خورده و اشخاص شیاد و سود جو از شهرت علامتی سوء استفاده نموده و جنس بد را به جای جنس خوب به مصرف کنندگان ارائه می دهند. این موضوع علی الخصوص در رابطه با مواد دارویی و خوراکی و لوازم آرایش که با سلامت و بهداشت جامعه مرتبط می باشد، بسیار خطرناک می باشد. بنابراین بر این مبنا هر کدام از کشورهای عضو اتحادیه، تعهد نمودند تا اداره ی مرکزی مختص مالکیت صنعتی تاسیس کنند تا مرجع قبول اظهارنامه های ثبت اختراع، نمونه های اشیای مصرفی، طرح ها و مدل های صنعتی و تجاری باشد و مراحل را به عموم اطلاع رسانی نمایند.

اداره ی مذبور، نشریه ی رسمی مرتبی را منتشر خواهد نمود که مراحلی که ثبت شرکت کریمخان در ذیل برشمرده است به ترتیب در آن انتشار خواهد یافت:

الف- اسامی دارندگان گواهینامه های صادر شده، با شرح خلاصه ای از مشخصات اختراعات به ثبت رسیده
ب- نقل و انتشار علائمی که به ثبت رسیده (ماده ی 12)

تشکیل اداره مخصوص مالکیت صنعتی در ایران

در ایران، آیین نامه سازمان اداری و وظایف اداره ی ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی، که در شهریور ماه 1340 به تصویب رسیده است، با توجه به مقررات قانون (ماده ی واحده) مصوب دهم اسفند ماه 1337، که به دولت ایران مجوز داده که به اتحادیه ی عمومی پاریس ملحق گردد، تصویب شده است. اولین ماده ی آیین نامه مذکور بیان می نماید : اداره ی ثبت شرکت ها و علائم تجارتی و اختراعات اداره ی کل ثبت تهران، از این تاریخ به بعد به نام اداره ی ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی، نامیده می شود. بر اساس همین ماده، از جمله وظایف این اداره می توان به ثبت علائم تجاری و اختراعات و نام تجاری و اشکال ترسیمات صنعتی اشاره نمود و همچنین مطابق با ماده ی 2 آیین نامه ی مذکور، اداره ی ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی مضاف بر انجام وظایف قانونی، مکلف شده است در موضوع حمایت مالکیت صنعتی، با در نظر گرفتن نیازها و مقتضیات وضعیت اقتصادی کشور و تعهدات بین المللی، طرح های قانونی و آیین نامه های اجرائی آن را تهیه نموده و پیشنهاد کند. ثبت علامت تجاری و اختراع بر عهده ی اداره ی مالکیت صنعتی می باشد و بدین ترتیب، برای مالک علامت تجاری تصدیق ثبت علامت تجاری صادر می گردد و حق انحصاری استفاده از آن به مدت 10 سال از تاریخ ارائه ی اظهارنامه ی ثبت علامت تجاری ایجاد می گردد، خاطر نشان می شویم که این مدت برای دفعات متعدد قابل تمدید می باشد.

در خصوص اختراع، مالک اختراع می تواند ثبت اختراع را تقاضا کند و اداره ی مالکیت صنعتی، گواهی نامه ی ثبت اختراع را به نام وی صادر نماید. این گواهی نامه را، ورقه ی اختراع نیز می نامند و بر طبق این که مالک اختراع برای چه مدتی آن را تقاضا نموده باشد (5 سال تا 20 سال) حق انحصاری استفاده از اختراع، از تاریخ ارائه ی اظهارنامه ثبت اختراع با وی می باشد. لازم به ذکر است که این مدت قابل تمدید نمی باشد زیرا بعد از این مدت، هر شخصی می تواند از آن اختراع استفاده نماید. علامت تجاری و اختراع، هر دور می بایست در اداره ی مالکیت صنعتی که در تهران واقع می باشد به ثبت برسند.

اداره ی بین المللی حمایت مالکیت صنعتی

لازم به یادآوری است که مطابق با ماده ی 13 قرارداد عمومی پاریس، اداره ی بین المللی که به نام ” اداره بین المللی برای حمایت مالکیت صنعتی” به وجود آمده است، زیر نظر عالیه ی دولت سوئیس قرار گرفته است و این دولت، سازمان آن را تنظیم نموده است و ناظر بر نحوه ی کار آن می باشد. هزینه های عادی اداره ی بین المللی، توسط تمام کشورهای عضو اتحادیه، به صورت مشترک تامین می گردد. دولت سوئیس در هزینه های اداره ی بین المللی و همچنین در حساب های آن، نظارت می نماید و مساعده های لازم را پرداخت می کند.

اداره ی بین المللی تمام اطلاعات مربوط به حمایت مالکیت صنعتی را جمع آوری و متمرکز نموده و آن ها را منتشر می کند. در ارزیابی نکات مشترکی که برای اتحادیه مفید هستند مبادرت نموده و به کمک اسنادی که از سوی ادارات مختلف در اختیارش قرار داده باشند، در زمینه ی مسائل مربوط به موضوع اتحادیه، به صورت متوالی نشریه ای منتشر خواهد نمود. اداره ی بین المللی می بایست همیشه آماده باشد که در رابطه با مسائل مربوط به قسمت مالکیت صنعتی، اطلاعات مخصوصی را که امکان دارد مورد نیاز کشورهای اتحادیه باشد، در اختیار آن ها قرار دهد. رئیس اداره ی بین المللی هر سال در خصوص دوره ی تصدی خود،گزارشی تهیه و تنظیم نموده است و برای همه ی کشورهای عضو اتحادیه، ارسال خواهد نمود.(بندهای 3 و 5 ماده 13)

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *