مراحل اخذ ایزو

مراحل اخذ ایزو


چگونه برای اخذ ایزو اقدام نماییم؟

تعریف ایزو

موسسه حقوقی ثبت کریم خان لازم می داند اطلاعاتی در زمینه ی مراحل اخذ ایزو در اختیار شما قرار دهد.ایزو همان حروف اختصاری International Organization for Standardization به معنای “سازمان بین المللی استانداردسازی” می باشد که از یک مجمع بین المللی از سازمانهای استاندارد کشورهای عضو تشکیل شده است.اعضای ایزو یا در دولت و مؤسسات دولتی سمتی را دارند یا نماینده ی دولت هستند.بدین سبب، اخذ ایزو نقش بسیار مهمی میان بخشهای خصوصی و عمومی ایفا می کند.

مراحل اخذ ایزو

دلایل اخذ ایزو

در اصل فقط مراجعی که حق صدور گواهی نامه ایزو را دارا می باشند، certify Body می باشد.بنابراین CB یک مرجع صدور گواهینامه است.شرکتهایی که پرسنل دارند یا مبادرت به تولید محصول یا خدمتی می نمایند،می بایست این اطلاع را داشته باشند که متخصصین در سازمان ایزو مبادرت به تدوین بهترین راه حل ها به منظور مناسب سازی فرایندهای سازمان نموده اند. این راه حل ها حاوی مدیریت کیفیت، مشتری مداری، ساخت بهتر محصول، بهداشت و امنیت شغلی و … است.بنابراین خوب است جهت نیل به مقاصد خود از اجبارات مورد نیاز اگاهی داشته و آنها را در سازمان خویش اجرا نمایم.آنگاه از یکی از مراجع دهنده گواهی ایزو درخواست نماییم که اجرای این اجبارات در سازمان ها را ارزیابی نماید تا در حالت عدم تطبیق کامل سیستم ما با آن ملزومات از وجود آنها آگاه گردیم.

ثبت کریم خان در ادامه در خصوص انواع استانداردهای ایزو و نیز گام های اخذ ایزو به شرح توضیحاتی می پردازد.

انواع استاندارد های ایزو

1- استاندارد مدیریت کیفیتISO-9001

مقصود از تنظیم این استاندارد ایجاد الگویی بین المللی به منظور اجرا و تثبیت سیستم های مدیریت و ضمانت کیفیت بوده که در سطح جهان مورد توجه قرار گرفت .در حقیقت استاندارد ایزو 9001 به یک محصول ویژه داده نمی شود، بلکه فرایند ساخت کالا یا خدمات را در یک واحد تجاری ارزیابی می نماید. از مزیت های بهره گیری از استاندارد و اخذ ایزو 9001:

  • شفاف سازی فرایندها و شاخص ها در سازمان.
  • وارسی فعالیت های سازمان بر اساس مقاصد سازمان.
  • بازداری از اقدامات مکرر توسط تعریف فعالیت های سیستماتیک.
  • بالا بردن توان رقابتی در زمینه ی بین الملل.

2- استاندارد محیط زیستISO-14001

مشمول استانداردهای بین المللی در خصوص سیستم های زیست محیطی می باشد که در سال 1996 میلادی توسط کمیته فنی 207 سازمان ایزو ایجاد شدند. این سیستم حاوی ساختار سازمانی، فعالیتهای طرح ریزی، مشخص نمودن فرایندها و در اختیار گرفتن منابع مورد نیاز به منظور ایجاد، پیاده سازی، نطارت و حراست از خط مشی زیست محیطی سازمان می باشد. این گواهی نامه را سازمانی دریافت می کند که در مدت طولانی برنامه های عملی جهت مساعدت به تمیز ماندن محیط زیست داشته باشد. از مزیت های این استاندارد و اخذ ایزو 14001 :

  • بالا بردن سهم بازار در سطح بین الملل.
  • رعایت نمودن بیشتر و بهتر ضوابط و قوانین مرتبط با محیط زیست.
  • تشکیل سیستم های مدیریت زیست محیطی.
  • به وجود امدن ارزش افزوده بیشتر برای سازمان.

3- استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشتONSAS-1800

این استاندارد به جهت تأمین احتیاجات سازمانها به یک استاندارد سیستم ایمنی و بهداشت شغلی تنظیم گشته تا به این منظور بتوانند سیستم مدیریت خود را در موضوعات بهداشتی و ایمنی بررسی نمایند. ساختار این استاندارد با استاندارد های ایزو9001 و 14001 همخوانی دارد تا سازمانها بتوانند سیستم های مدیریت کیفیت،محیط زیست و بهداشت شغلی را با همدیگر یکپارچه نموده و سیستم مدیریتی واحد به وجود اورند.ثبت کریمخان به مزیت های این استاندارد و اخذ ایزو ONSAS-1800 اشاره می نماید:

  • ساختاری مناسب به منظور مدیریت بهداشت و امنیت شغلی.
  • تاملی برنامه ریزی شده و مستند در خصوص بهداشت و امنیت شغلی.
  • ایجاد محیط کاری با امنیت بیشتر.

4- استاندارد مدیریت ایمنی مواد غذاییISO-22000

این استاندارد زیر مجموعه تلفیقی ثمربخشی به منظور اطمینان یافتن از امنیت غذایی در طول زنجیره غذایی را سبب می شود که عناصر عمده ی آن ها حاوی رابطه متقابل، سیستم مدیریت، برنامه های پیشنهادی می باشد.استفاده از این استاندارد به سازمانهای زنجیره غذایی یاری می دهد تا خطرها را در سیستم خود را کشف و کنترل نمایند.

5- استاندارد ISO/IEC-17020

این استاندارد،از استانداردهای تخصصی می باشد در معیارهای عمومی برای فعالیت گونه های متفاوت سازمانهای بازرسی کننده. مقصود از این استاندارد تعیین نمودن معیارهای عمومی سازمان های بازرسی کننده بی طرف مستقل از قسمت مورد بازرسی ، استفاده سازمانهای بازرسی کننده و مراجع تأیید صلاحیت و سایر سازمانهای در رابطه با شناسایی صلاحیت سازمانهای بازرسی کننده می باشد.

6- استاندارد تأیید صلاحیت آزمایشگاهISO/IEC-17025

این استاندارد برای تمامی آزمایشگاههایی که فعالیت های اندازه گیری، تست، آزمون و کالیبراسیون ( آزمایشگاههای صنعتی) را تقدیم می نمایند بدون عنایت به تعداد نفرات پرسنل یا گستردگی محدوده فعالیتهای آن کاربردهایی را داراست.

7- استاندارد مشخصات فنی در صنایع خودروسازیISO/TS-16949

با وجود استانداردهای سری ایزو9001، بعضی از حوزه های اقتصادی مانند صنایع خودرو که مشتاق است به نایل شدن درخواست های کیفی خود ضوابط مخصوصی را تنطیم نموده اند و تأمین کنندگان را لازم به اجرای این خواسته ها نموده اند. بررسی جهت برطرف شدن معضل مرتبط با ارزیابی مجدد درخواست های قطعه سازان طرف قرارداد، عامل ایجاد گروه کاری بین المللی صنعت خودرو گشت که این گروه کاری مبادرت به متحد نمودن ضوابط خودروسازان جهان کرد.

8- استاندارد کنترل نقاط بحران در صنایع غذاییHACCP

تثبیت این سیستم در سازمان با عنایت به پیاده سازی مراحل کنترل مناسب و اثربخش در طی فرایندهای تایید مواد اولیه، ساخت محصول،حفظ و فرستادن محصول به سازمان اطمینان می دهد که با حداقل هزینه ایمن ترین کنترل ها را انجام می دهد.

گامهای اخذ ایزو

  1. تصمیم و تعهد مدیریت به اجرای صحیح و مناسب سیستم.
  2. گزینش مشاور به منظور اجرای صحیح و مناسب سیستم.
  3. آگاهی وشناخت سازمان و بررسی وضعیت کنونی سازمان.
  4. ارائه آموزش های مورد نیاز به کارکنان و مدیران.
  5. ایجاد کمیته راهبری و کمیته اجرایی.
  6. طرح ریزی سیستم توسط کمیته های راهبری سازمان.
  7. تنظیم مستندات لازم ( از قبیل خط مشی، اهداف، نظامنامه، فراهم نمودن فرمها..)
  8. پیاده سازی سیستم و مرتفع نمودن معضلات و عدم همخوانی ها.
  9. ارزیابی داخلی و مرتفع نمودن عدم همخوانی ها.
  10. ارزیابی خارجی و صادر نمودن گواهی نامه به عنوان انتهای مرحله تثبیت نظام مدیریت.استانداردهای بیان شده عمده ترین و رایج ترین انواع ایزو میباشند. چنانچه مایل به اخذ ایزو می باشید، ثبت کریم خان با مشاوران زبده خویش ، آماده ی ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *