در چه مواردی، صاحبان سهام حق رای در جلسات مجامع عمومی را ندارند ؟


ثبت کریم خان در این مطلب راجع به رای دادن صاحبان سهام در جلسات مجامع عمومی صحبت می کند.براساس ماده 75 لایحه قانون تجارت، کلیه سهامداران در مجمع عمومی موسس دارای حق رای هستند و اصولاَ هر سهم دارای یک رای می باشد اما در مجامع عمومی عادی و فوق العاده می توان در اساسنامه پیش بینی کرد،هر ده یا بیست سهم دارای یک حق رای است یا حق رای برای افرادی می باشد که بالای 50 سهم دارند. در این صورت نصاب تشکیل جلسات مجامع عمومی، تنها از بین صاحبان سهامی محاسبه می شود که دارای حق رای هستند.مثلاً در صورتی که شرکت صد واحد سرمایه داشته باشد اما ده واحد دارای حق رای نباشد، جهت تشکیل مجمع عمومی عادی حضور دارندگان بیش از نصف سرمایه در دعوت اول از 90 واحد محاسبه می گردد و حضور بیش از 45 واحد سرمایه الزامی می باشد.

نداشتن حق رای در جلسات مجامع عمومی

در برخی موارد صاحبان سهام براساس قانون حق رای در جلسات را ندارند :

  1. عدم پرداخت بدهی بابت تعهد سهام پس از درخواست ( ماده 37 لایحه قانون تجارت )
  2. عدم تبدیل سهام در مهلت تعیین شده ( ماده 49 لایحه )
  3. عدم حق رای دارندگان آورده غیرنقد و سهام موسس در زمان تصویب آورده غیرنقد و سهام موسس در مجمع عمومی موسس ( ماده 77 لایحه )
  4. عدم حق رای در زمان سلب حق تقدم سهامداران به نفع دیگر سهامداران ( ماده 167 لایحه )
  5. عدم حق رای هیات مدیره یا مدیر عامل ذینفع درمعاملات تحت نظارت ( ماده 129 لایحه )
  6. تعیین حداقل سهام لازم برای دادن رای، مثلاَ فقط سهامداران بالای 30 سهم حق رای دارند.

در ادامه ثبت کریم خان در خصوص شیوه دعوت از مجامع عمومی صحبت می کند.

شیوه دعوت از مجامع عمومی

براساس ماده 97 لایحه و تبصره آن، دعوت صاحبان سهام در مجمع عمومی بواسطه انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های شرکت در آن منتشر می گردد به عمل می آید. اما باید این نکته را در نظر داشت که در صورتی که تمامیی صاحبان سهام در مجمع عمومی حضور داشته باشند دیگر نشر آگهی و تشریفات دعوت اجباری نیست زیرا هدف از انتشار آگهی، اطلاع رسانی می باشد و در این صورت نیز همگی اطلاع دارند.

براساس تبصره ماده 97 لایحه ، فاصله میان نشر آگهی و جلسه مجمع حداقل ده و حداکثر چهل روز است ، البته روز انتشار دعوت نامه و روز تشکیل جلسه جز مهلت حساب نمی گردد.باید توجه داشته باشید که ، در هر جلسه رسمی که تشکیل می گردد ، میبایست خلاصه ای از تصمیمات و مذاکرات به شکل مکتوب درآید.براساس ماده 105 لایحه ، از وظایف منشی هیات رئیسه مجمع عمومی، نوشتن صورتجلسه می باشد.صورتجلسه میبایست توسط کل اعضای هیات رئیسه امضا شود و یک نسخه از آن در مرکز شرکت نگه داشته شود.

اعلام تنفس

یکی از اختیارات مجامع عمومی ، تصویب اعلام تنفس می باشد. زمانی اعلام تنفس می گردد که مجمع عمومی، جهت رسیدگی به موضوعات نوشته شده در دستور جلسه تشکیل شود اما نتواند در خصوص تمام آن تصمیم بگیرد ، بعنوان مثال مجمع عمومی عادی برای انتخاب مدیر، تصویب ترازنامه ، تقسیم سود تشکیل گردد اما درباره انتخاب مدیر و تصویب ترازنامه اتخاذ تصمیم بنماید. هیات رئیسه مجمع با تصویب مجمع عمومی می تواند اعلام تنفس نماید. پس از آن که اعلام تنفس نمود میبایست تاریخ جلسه بعد را تعیین نماید. تاریخ جلسه بعد نباید از دو هفته بیشتر باشد. ( حداکثر 2 هفته بعد ) تمدید جلسه در صورت اعلام تنفس محتاج به دعوت و آگهی مجدد نیست، مانند تبصره ماده 97 لایحه که تمامی صاحبان سهام در مجمع حضور داشته اند.

ضمانت اجرای عدم رعایت مقررات قانونی در مجامع عمومی

براساس ماده 270 لایحه قانون تجارت، هر گاه مقررات قانونی در تصمیماتی که بوسیله هر یک از ارکان شرکت گرفته شود رعایت نشود بر حسب مورد طبق درخواست هر ذینفع ، بطلان تصمیمات یاد شده به حکم دادگاه اعلام خواهد شد. اما موسسین و مدیران و بازرسان و صاحبان سهام شرکت نمی توانند در برابر اشخاص ثالث به این بطلان استناد کند.

در صورت نیاز به هرگونه مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.

همکاران ما در ثبت کریم خان، با افتخار در خدمت شما خواهند بود.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *