افزایش سرمایه در شرکت های سهامی


پیش از این ثبت کریم خان درمورد ثبت افزایش سرمایه ی شرکت سهامی خاص بواسطه صدور سهام جدید به اختصار توضیح داده ،اما شرکت های سهامی می توانند بواسطه افزایش مبلغ اسمی سهام خود هم سرمایه شرکت را افزایش دهند،اما این افزایش چنانچه به لحاظ قانونی بلامانع می باشد که سبب افزایش تعهدات صاحبان سهام نشود.ماده 94 ل.ا.ق.ت اذعان می دارد”هیچ مجمعی با هیچ اکثریتی نمی تواند بر تعهدات صاحبان سهام بیفزاید”.

 

اما طبق ماده 159 ل.ا.ق.ت افزایش سرمایه بواسطه افزایش مبلغ اسمی سهام موجود چنانچه مورد توافق تمامی صاحبان سهام باشد بلا مانع می باشد و مجمع عمومی فوق العاده می تواند درصورت اتفاق آراء همه صاحبان سهام سرمایه شرکت را بدین واسطه افزایش دهد.در مواردی که سرمایه بوسیله افزایش مبلغ اسمی سهام موجود اضافه می گردد تمامی افزایش سرمایه میبایست به صورت نقدی پرداخت گردد و همچنین سهام جدیدی که در برابر این افزایش سرمایه صادر می گردد،میبایست در زمان پذیره نویسی برحسب مورد کلاَ پرداخته یا تهاتر شود(ماده 188 ل.ا.ق.ت).

بعنوان مثال در صورتی که شرکتی هر سهم ده هزار ریالی را به یکصد هزار ریال افزایش دهد و با این ترتیب سرمایه خود را ده برابر کند،دارنده هر سهم میبایست به صورت نقدی تفاوت مبلغ اسمی سهام قبلی و جدید را که بالغ بر 90 هزار ریال می باشد،در وجه شرکت پرداخت کند و یا آنکه ده سهم قبلی را به یک سهم جدید تبدیل کند.

همان گونه که ثبت کریم خان در مقالات قبلی ذکر شد مبالغی که به حساب افزایش سرمایه تادیه می گردد میبایست در حساب سپرده مخصوصی نگهداری گردد.تامین ، توقیف و انتقال مبالغ ذکر شده به حساب های شرکت ممکن نیست مگر بعد از ثبت افزایش سرمایه شرکت که در صورت اخیر مضاف بر ارائه اظهارنامه و صورتجلسه مجمع فوق العاده و حسب مورد صورتجلسه هیئت مدیره و گزارش بازرس قانونی شرکت ،تسلیم گواهی بانکی که مبلغ مورد نظر افزایش سرمایه در آن تودیع گردیده به انضمام فیش واریز شده وجه مذکور به حساب مورد نظر نیز ضروری است.

افزایش سرمایه از طریق آورده غیر نقد

  • اصولاَ آورده ی غیر نقد عبارتست از اینکه شریک در عوض وجه نقد سرمایه خود را به شکل جنس یا حقی بر اموال یا صنعت و هنر خود به شرکت وارد می گردد.
  • آورده غیر نقد به شکل جنس عبارتست از اینکه شریک مالی را به عنوان سرمایه در شرکت می گذارد .مانند زمین،خانه،ماشین آلات،اثاثیه و از این قبیل.
  • آورده غیر نقد به شکل حقی بر اموال عبارتست از آنکه شریک مال مذکور را به شرکت انتقال نمی دهد بلکه به شرکت اجازه می دهد تا از منافع آن استفاده کند(مانند سرقفلی) یا بعنوان مثال مالک خانه یا مالک کارخانه استفاده از ملک یا کارخانه خود را به شرکت تفویض می نماید به همین ترتیب ممکن است شخص وجه نقد به شرکت قرض بدهد و منافع آن را بعنوان سرمایه در شرکت بگذارد.در این صورت شریک ذکر شده نسبت به منافع وجه ذکر شده شریک شرکت به شمار می رود و نسبت به اصل وجه طلبکار شرکت است.شریک فوق نسبت به منافع آورده خود به نسبت منافع حاصله در شرکت شریک می باشد و در زمان انحلال شرکت برای اصل سرمایه خود،جز مانند یک طلبکار عادی چیزی دریافت نمی نماید.
  • آورده غیر نقد بصورت صنعت یا هنر عبارتست از اینکه شخصی به جای گذاشتن پول نقد در شرکت تعهد می نماید برای شرکت کار کند و حاصل کار و هنر خود را به شرکت اختصاص دهد.این موضوع اکثراً در شرکت های مختلط پیش می آید که عده ای از شرکا سرمایه می گذارند و عده ای از شرکا تقبل می نمایند برای شرکت کار کنند.

موضوعی که در آورده غیر نقدی اهمیت دارد ارائه بهای آن است زیرا شرکاء شرکت اصولاً براساس آورده خود سهیم در منافع و یا ضرر شرکت می باشند و چون اصولاً سرمایه شرکت پاسخگوی تعهدات شرکت است اراه آورده غیر نقدی میبایست برای اشخاص ثالث معتبر باشد.

در شرکت های اشخاص که شرکاء دارای مسئولیت تضامنی هستند ارائه بهای آورده غیر نقدی چندان اهمیتی ندارد زیرا اعتبار شخصی شرکاء ،ضامن تعهدات آن ها می باشد اما در شرکت های سرمایه که تنها سرمایه پاسخگوی تعهدات آن ها می باشد ارائه آورده های غیر نقدی اهمیت زیادی دارد و از این نظر بیشتر قوانین تشریفات مخصوص و تضمیناتی برای تقویم آورده های غیر نقدی قائل شده اند.

درباره آورده غیر نقدی ثبت کریم خان لازم دانسته برای شفافیت هر چه بیشتر موضوع نکات ذیل را یادآوری کند.

همانطور که در آورده غیر نقد بصورت جنس گفته شد که بیشترین آورده های غیر نقدی نیز در این مقوله قرار می گیرند مال مذبور اعم از منقول یا غیر منقول میبایست در زمان ثبت افزایش سرمایه به نام شرکت منتقل شود.لذا واضح است که شرکت اموال خود را برای منظور نمودن افزایش سرمایه نمی تواند ارائه دهد.

اگر آورده غیر نقد منقول است و از انواعی است که بوسیله دایره شماره گذاری راهنمایی و رانندگی و امور حمل و نقل نیروی انتظامی شماره گذاری شده است طبق مقررات انتقال آن به شرکت در دفاتر اسناد رسمی صورت می پذیرد و میبایست گواهی عدم تخلف و عدم بازداشت آن به وسیله راهنمایی و رانندگی صادر شده باشد و همچنین قرض مربوط به دارایی و گمرک نداشته باشد.نسخه ای از خلاصه معامله تنظیم شده به راهنمایی و رانندگی محل شماره گذاری ارسال می شود و در زمان ثبت افزایش سرمایه مراتب در دفترچه مالکیت ذکر خواهد شد.

در صورتی که آورده غیر نقد،غیر منقول باشد مانند کارخانه،زمین مزروعی،مسکونی یا تجاری،میبایست دارایی محل وقوع ملک وصول مالیات متعلقه را گواهی کند.ملک مورد نظر در بازداشت و وثیقه نباشد و در صورتی که ملک در جریان ثبت است اداره ثبت محل باید بلامانع بودن آن را برای انتقال به شرکت اعلام کند.به همین گونه تامین اجتماعی،شهرداری،وزارت کشاورزی،سازمان عمران اراضی شهری،منابع طبیعی،شرکت های آب و فاضلاب و برق منطقه ای و سایر نهادهای مربوطه میبایست بلامانع بودن انتقال ملک به نام شرکت را مورد تایید قرار دهند.

بعد از انجام مراحل فوق و ارائه مدارک مورد نیاز از جمله سند مالکیت ملک ذکر شده،اگر صادر شده باشد با دو نسخه خلاصه معامله که متقاضی از امور مالی واحد ثبتی تهیه می کند(حسب مورد خلاصه معامله املاک به ثبت رسیده یا ثبت نشده)و همچنین بعد از پرداخت حق الثبت مربوطه نسبت به ثبت افزایش سرمایه بواسطه آورده غیر نقد اقدام می شود و البته یک نسخه از خلاصه معامله تنظیم شده به وسیله کارشناس ثبت شرکت ها که توسط واگذار کنندگان مال غیر منقول و صاحبان امضا و رییس ثبت می شود به واحد ثبتی مربوطه برای ضبط در پرونده ثبتی ملک مورد نظر ارسال می شود.

یادآوری:در صورتی که ملک به ثبت نرسیده باشد یا به عبارتی مشمول مقررات ماده 22 قانون ثبت نباشد حداقل میبایست عملیات مقدماتی ثبت آن به اتمام رسیده باشد.

ثبت کریم خان با بهره گیری از کارشناسان متخصص و مجرب و با چندین دهه تجربه ی موفق، آماده ی ارائه ی خدمات در زمینه های حقوقی و ثبتی نظیر ثبت شرکت و ثبت برند به شما عزیزان می باشد.

لطفاَ درصورت وجود هرگونه سوال یا ابهامی با کارشناسان ما در ثبت شرکت کریم خان تماس حاصل نمایید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *