تغییر موضوع شرکت

تغییر موضوع شرکت


تغییر موضوع شرکت چیست؟

تغییر موضوع شرکت یکی از دغدغه های برخی شرکت ها می باشد . موضوع شرکت هدف و نوع فعالیتی می باشد که شرکت به منظور انجام آن تشکیل شده است و جهت گیری و نوع فعالیت شرکت را تعیین می کند. موضوع شرکت بر امور انتفاعی اعم از امور تجاری و غیر تجاری ناظر می باشد. مشخص نمودن موضوع هر شرکت نشان دهنده ی هدف و هویت آن شرکت است.

موضوع شرکت باید به صورت صریح در اساسنامه شرکت قید شود. تاکید اساسنامه در رابطه با تعیین موضوع شرکت بابت شفافیت و تفسیر وظایف،اختیارات و تکالیف مسئولین شرکت می باشد. طبق این تفاسیر هیات مدیره و مدیران اجرایی شرکت نمی توانند سرمایه شرکت را در فعالیت هایی جدا از موضوع شرکت بکار ببرند و یا در تصمیمات و اقدامات خود از حدود موضوع شرکت فراتر بروند. در صورت تجاوز محل آن ها پیگرد قانونی ندارد و در صورت افراط و تفریط کلیه مدیران متضامنا مسئول می باشند. ثبت شرکت کریم خان در این مقاله به بیان مدارک و مراحل لازم جهت تغییر موضوع شرکت پرداخته است.

موضوعات شرکت چند دسته هستند؟

  • موضوعاتی که به کلی غیر قابل ثبت و فعالیت هستند.
  • موضوعاتی که قبل از ثبت شرکت نیاز به اخذ مجوز دارند.
  • موضوعاتی که بدون نیاز به دریافت مجوز از سازمان ها و ارگان ها به ثبت می رسند.

نحوه ی تغییر موضوع شرکت

موضوع یا هدف شرکت در صورتی قابل تغییر ، افزایش یا کاهش می باشد که اعضای شرکت صلاح بدانند. همه ی انواع شرکت ها قادر خواهند بود موضوع فعالیتشان را تغییر دهند. در صورتی که در اساسنامه شرکت،موضوع به درستی شامل فعالیت های آن نشود ,شرکت ها می توانند موضوع خود را تغییر داده و یا به موضوع قبلی شرکت موضوعاتی را اضافه کنند.برای تغییر، الحاق یا حذف بخشی از موضوع شرکت لازم است سهامداران شرکت ، جلسه ی مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت را تشکیل دهند و در این مورد تصمیم گیری نمایند . در قانون تجارت تغییرات اساسنامه شرکت (اعم از بعضی از مواد یا کل اساسنامه) ، افزایش یا کاهش سرمایه ، انحلال شرکت و همچنین نحوه ی تصفیه بر عهده ی مجمع عمومی فوق‌العاده گذاشته شده است. پس از اتخاذ تصمیم نهایی ، هر یک از سهامداران صورتجلسه ای را که تنظیم شده است با ذکر میزان سهم الشرکه امضاء می کنند.

هنگام تغییر موضوع شرکت یا الحاق آن باید به امر مجوزی بودن یا نبودن موضوع شرکت توجه نمود و در صورت مجوزی بودن موضوع جهت دریافت مجوز لازم از مراجع ذیصلاح اقدام نمود. همچنین مسلم است موضوع جدید یا الحاقی می‌ بایست از موضوعاتی انتخاب شود که غیر قانونی و غیر مجاز نبوده و قابل ثبت باشد. برخی از موضوعات فعالیت بدون اینکه به اخذ مجوز نیاز داشته باشند قابلیت ثبت در مرجع ثبت شرکت ها را دارند متقاضیان گرامی جهت ثبت موضوع شرکت خود می توانید به ثبت شرکت کریم خان مراجعه نمایید تا در کوتاهترین زمان ممکن موضوع شرکت خود را به ثبت برسانید.برخی از موضوعات به علت ماهیتشان قابلیت ثبت را ندارند و به آن ها مجوز داده نمی شود و با ثبت آن ها موافقت نخواهد شد. بعضی دیگر از موضوعات نیز با توجه به تصریح قوانین و مقررات ، قبل از ثبت شدن در مرجع ثبت شرکت ها می بایست اقدام به اخذ مجوز از مراجع ذی صلاح نمایند. این موضوعات شامل 23 ماده می باشند, مانند فعالیت هایی که به امور پولی و بانکی شرکت مرتبط می شود، موضوع فعالیت شرکتهای تعاونی، موضوع فعالیت تعاونی فرش دستباف، موضوع فعالیت حج و زیارت و… که دیگر فعالیتهای خارج از این 23 ماده قبل از ثبت شرکت نیازی به اخذ مجوز ندارند . بنابراین موضوع جدید یا الحاقی می بایست قابلیت ثبت را داشته باشد و طبق آنچه که در قوانین بیان شده است غیر قابل ثبت و فعالیت نباشد.

مراحل ثبت تغییر موضوع شرکت

همان طور که گفته شد، تغییر موضوع شرکت در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده می باشد که متعاقب تصویب و اعلام مراتب به اداره ثبت شرکت ها و آگهی جهت اطلاع عموم انجام می شود. این امر زمانی امکان پذیر است که از مراجع ذی صلاح مجوز تغییر را دریافت و به اداره ثبت ارسال شود که در رابطه با این موضوع ثبت کریم خان می تواند خدمات مطلوبی را به متقاضیان ارائه دهد.
در صورت مجوزی بودن موضوع شرکت می بایست جهت گرفتن مجوزهای مورد نیاز از مراجع ذی صلاح اقدام نمود. موضوع جدید یا الحاقی باید از بین موضوعاتی انتخاب شود که مجاز و قانونی بوده و قابلیت ثبت داشته باشند. برای تغییر موضوع شرکت 3 هفته زمان لازم است که آگهی تغییرات از اداره ثبت شرکتها اخذ گردد. برای تنظیم صورتجلسه تغییر موضوع، مرجع دارای صلاح باید مانند سایر تغییرات شرکت مجمع عمومی عمل نماید.

مدارک لازم جهت افزایش یا تغییر موضوع شرکت

  1. ارائه صورتجلسه
  2. کپی آگهی تأسیس شرکت و روزنامه رسمی تأسیس
  3. کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات در صورت وجود تغییرات
  4. کپی برابر با اصل مدارک شناسایی تمام اعضای شرکت
  5. اخذ مجوز در صورت نیاز

نکته مهم در رابطه با تغییر موضوع شرکت :

تغییر موضوع شرکت ها باید با نوع شرکت ثبت شده متناسب باشد. متناسب با نوع شرکت، مبنی بر اینکه شرکت از نوع سهامی خاص یا با مسؤلیت محدود باشد، مراحل و شرایط تغییر موضوع شرکت تفاوت دارد. اگر میخواهید مراحل تغییر موضوع شرکت های نام برده را بدانید در ادامه با ثبت شرکت کریم خان همراه باشید.

مراحل تغییر موضوع شرکت سهامی خاص :

  1. ایجاد مجمع عمومی فوق العاده
  2. تنظیم یک صورتجلسه و امضای آن توسط اعضای هیأت رئیسه
  3. دریافت مجوز در صورت نیاز و با توجه به تشخیص کارشناس مربوطه
  4. تهیه ی لیست سهامدارانی که در جلسه مجمع عمومی فوق العاده حضور داشتند و امضای آنها
  5. تحویل اصل صورتجلسه ، لیست سهامداران حاضر در جلسه، اصل روزنامه آگهی دعوت و مجوز اخذ شده به اداره ثبت شرکتها

پس از طی مراحل فوق می توانید ثبت تغییر موضوع شرکت خود را به ثبت شرکت کریم خان بسپارید.

مراحل تغییر موضوع شرکت با مسولیت محدود :

  1. ایجاد مجمع عمومی فوق العاده
  2. تنظیم صورتجلسه و امضای آن توسط شرکا با قید کردن میزان سهام هر یک در شرکت
  3. مراجعه به اداره ثبت شرکتها و اخذ مجوز از مراجع در رابطه با موضوع شرکت در صورت نیاز
  4. تحویل استعلام مربوط به مرجع ذی صلاح
  5. دریافت پاسخ استعلام در مهلت مقرر
  6. تحویل پاسخ استعلام و صورتجلسه به اداره ثبت شرکت ها
  7. امضای دفاتر ثبت بعد از تحویل مدارک توسط متقاضی

نکات مهم در رابطه با صورتجلسات تغییر موضوع شرکت :

  • تمام صورتجلسات باید روی سربرگ شخصیت حقوقی بعد از اینکه توسط اشخاص دارای سمت امضا شد و بامهر آن شخصیت حقوقی، تهیه شده و فرستاده شود.
  • مشخص کردن تغییر کامل موضوع شرکت یا اصلاح مواردی از آن و یا الحاق به موضوع در صورتجلسه
  • دریافت مجوز از مرجع مربوطه در صورت نیاز موضوع به اخذ مجوز و تحویل به اداره پست در مدت 3 روز و سپس درج نمودن بارکد پستی در سیستم
  • تنظیم صورتجلسه در چند نسخه و امضای کلیه ی صفحات توسط هیأت جلسه و تحویل یک نسخه به اداره پست و درج نمودن بارکد پستی در سیستم
  • رعایت تشریفات دعوت وفق اساسنامه شرکت و مواد لایحه اصلاحی قانون تجارت ماده 99 در صورت تشکیل مجمع با حضور اکثریت سهامداران
  • تحویل اصل روزنامه حاوی آگهی دعوت همراه صورتجلسه به اداره ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری در صورت تشکیل مجمع با حضور اکثریت سهامداران
  • درج نام سهامداران حاضر در مجمع و تعداد سهام در لیست و امضای آن و تأیید صحت هیأت رئیسه مجمع و ارسال آن به همراه صورتجلسه به اداره ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری
  • انجام کلیه ی اقدامات پذیرش صورتجلسات از طریق سامانه اینترنتی

در صورتی که قصد تغییر موضوع شرکت خود را دارید پیش از هر اقدامی به موسسه ثبت شرکت کریم خان مراجعه نموده و اقدامات لازم جهت تغییر موضوع شرکت را انجام دهید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *