فروش تجارت از طریق فروش سهام شرکت تجاری و توسط خود شرکت


منظور از فروش تجارت چیست ؟

فروش تجارت همانند فروش هر چیزی ترکیبی از بخش های گوناگون، به دو شکل فروش همگی و فروش تکی امکان پذیر است. فروش تکی را به ” برچیدن تجارت ” و فروش همگی را به ” فروش تجارت ” تشبیه می کنند. به طور معمول فروش همگی، در اکثر شرایط ، منفعت اور از فروش تکی یا برچیدن تجارت است چرا در فروش همگی، ارزش افزوده مرکبی عوامل تجارت هم مستتر است.فروش تجارت در شرکت های تجاری، به دو شکل کاملاَ مختلف فروش سهام شرکت و فروش تجارت به وسیله خود شرکت انجام میشود. در مورد شرکت های مدنی هم این دو گونه از فروش امکان پذیر است.

 

الف) فروش تجارت از طریق فروش سهام شرکت تجاری

فروش تجارت به وسیله فروش سهام ، رایج ترین مسیر برای خارج شدن از مسیر تجارت است . اتفاقی که در این مسیر می افتد در حقیقت انتقال سهامداران شرکت تجاری است و از حیث کتبی، تجارت ،همواره متعلق به شرکت تجاری می ماند.

شرایط فروش سهام

قاعدتاً فروش سهم همچون هر اجازه مالی دیگر با رضایت انتقال دهنده و انتقال گیرنده انجام می شود. درحالی که در اکثراً اشکال شرکت های تجاری، رضایت شرکت هم نیاز است برای اینکه شخصیت هر شریک ( سهامدار )، جهت دیگر شرکا بسیار مهم است.

آثار فروش سهام

فواید مهم فروش تجارت به وسیله فروش سهام را می توان در آثار آن مشاهده نمود. در این مسیر، به دوام ادامه شرکت تجاری و تجارت مرتبط به شرکت ، هیچ نوع نقصی اعمال نمی شود و تنها شرکا ( سهامداران ) جای خود را به یکدیگر می دهند. بنابراین ، حقوق و تعهدات شرکت تجاری، در برابر اشخاص ثالث، دچار هیچ قسم تغییری نمی گردد.

ب) فروش تجارت به وسیله خود شرکت

فروش تجارت توسط خود شرکت در برابر فروش تجارت توسط فروش سهام ، بنابراین که سهامداران شرکت فروشنده تغییری ننموده شاید تجارت متعلق به شرکت به غیر انتقال می گردد.
مانند کارخانه متعلق به شرکت الف به شخص ب فروخته شده و در نتیجه ، شرکت الف تبدیل به یک ظرف خالی می شود.

فرآیند تصمیم گیری

تصمیم به فروش تجارت اعم از تصمیمات مهم است و فرآینددریافت آن با توجه به نوع شرکت و با دقت به عملکرد اداره که در اساسنامه انعکاس مییابد، مختلف است. در حال حاضر اصول تصمیم گیری برابر است ؛ سهامداران تمایل دارند که ظرف خالی یا پوسته شرکت را برای خود نگه دارند و اضافه براین حدس می زنند که فروش تجارت، یعنی فروش همگی سوداورتر از برچیدن و فروش اجزاء تجارت است.

فرآیند فروش تجارت

برعکس تصفیه و انحلال شرکت ، جهت فروش تجارت قانون خاصی وجود ندارد.زیرا این عمل میبایست با رعایت قوانین عام و مخصوصاً با دقت به موارد زیر انجام میگیرد:

  • عمل فروش تجارت، مسئولیت مدیران شرکت است که درحالی که میبایست در محدوده اختیارات ایشان، انجام پذیرد ،
  • در فروش تجارت، میبایست به ارزش نهفته در مرکب عوامل تولید کالا یا خدمت دقت کند. ازپایه دلیل اصلی فروش تجارت ، به جای برچیدن آن ، اخذ ارزش این مهم پنهان است. به مفهوم دیگر مرکبی نمودن عوامل تولید ، اجناس کار بوده و دارای اهمیت است ،
  • فعالیت خوب تاجر، ایجاد معروفیت نموده و مشتریانی را به سمت خود جذب نموده است. بعد از فروش تجارت می توان حدس زد که حداقل نتیجه قسمتی از این معروفیت متعلق به انتقال گیرنده تجارت است. در قیمت گذاری تجارت، به این ارزش هم تحت عنوان اجازه احراز و پیشه یا عناوین مشترک، دقت می گردد ،
  • مادامی که محصول یا محصولات تولیدی، دارای یک علامت تجاری معروف است، انتقال گیرنده منتظر است که برای کمال استفاده از معروفیت ایجاد شده، اجازه بهره مندی از علامت تجاری هم به وی واگذار گردد ،
  • مطابق ماده 12 قانون کار، با فروش تجارت ، تغییری در شرایط کارگران ایجاد نشده و تنها کارفرمای ایشان تغییر می کند. قصد قانونگذار این بوده است که کارگران از پیش فروش تجارت آسیب نبینند ،
  • برعکس کارگران که مربوط به آن حکم خاصی در قانون کار وجود دارد ، فروش تجارت سبب واگذاری اتوماتیک مسئولیت قراردادی از فروشنده تجارت به خریدار تجارت نمی گردد فقط اینکه رضایت سه جانبه ای شکل گیرد
  • اکثر اشکال تجارت لازم دریافت مجوزهای گوناگون از مراجع نظارتی دولتی است. بعضی از این مجوزها به اعتبار وجود چگونگی های مورد نیاز در لوازم و روش های تولید محصول است. در واقع مجوزهای اخیر قابل واگذاری بوده و همراه با سایر اجزاء تجارت به خریدار منتقل شده و ارزش برای آن ها در نظر گرفته می شود ،
  • هر تجارتی زایا قروض دولتی همچون مالیات، عوارض، حق بیمه و غیره است. قاعدتاً این قروض نبایست به انتقال گیرنده تجارت واگذاری گردد اما قوانین خاص گوناگون وضع شده اند که اکثراوقات جهت انتقال دهنده و انتقال گیرنده مسئولیت تضامنی در ادای این قروض ایجاد می کنند.

آثار فروش تجارت

با فروش تجارت، شخصیت حقوقی شرکت باقی مانده و چنان‌که بود تاجر به شمار می رود . بدین صورت تغییری در موقعیت اسم شرکت ایجاد نمی گردد چون اسم برعکس علامت تجاری که معرف محصول است ، معرف شخص بوده و به خریدار تجارت، انتقال نمی یابد. حقوق و مسئولان قراردادی شرکت هم قاعدتاً بدون تغییر باقی می ماند فقط اینکه توسط رضایت سه جانبه به خریدار تجارت انتقال شده باشد و یا به حکم قانون، به تبع فروش تجارت، به خریدار انتقال گردد.

ج) فروش تجارت به وسیله شخص حقیقی تاجر

فرآیند فروش تجارت

فرآیند فروش تجارت توسط شخص حقیقی تاجر تفاوتی با فروش تجارت توسط شرکت تجارتی ندارد جز اینکه شخص حقیقی تاجر، قاعدتاً اقدام به فروش نموده و دغدغه تعیین حدود اختیارات را ندارد.

آثار فروش تجارت

برعکس آنچه در مورد شرکت تجاری بیان شد، فروش تجارت ، وضعیت تاجر بودن شخص حقیقی را از او گرفته میشود منوط بر اینکه اسباب دیگری که سبب تاجر تلقی شدن او گردد، در بین نباشد.

حقوق و تعهدات قراردادی شخص حقیقی تاجر همانند شرکت تجاری، بدون تغییر باقی می ماند مگر در محدوده استثنائاتی که در مورد شرکت تجاری ذکر شد.

موسسه حقوقی ثبت کریم خان مجموعه ای متشکل از برترین متخصصان و مشاوران در فروش تجارت از طریق فروش سهام شرکت تجاری و توسط خود شرکتدر خدمت شما بزرگواران باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *