اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری


ثبت کریم خان در این نوشتار در خصوص موسسات غیر تجاری مطالبی را ارائه می دهد.

براساس ماده 195 قانون تجارت، همه شرکت ها باید به ثبت برسند. همه شرکت هایی که در ایران تاسیس شده اند باید به ثبت برسد.زمانی که شرکت ثبت شود قراردادهای آن رسمی می باشد و بعد ها هیچ یک نمی توانند مانند اسناد غیررسمی از وجود شرکت نامه و اساسنامه و دیگر تصمیماتی که ثبت می شود اظهار بی اطلاعی کرده و یا به ایراداتی که درباره اسناد غیررسمی ممکن است وارد نمود استناد کند.در صورتی که شرکتی به ثبت نرسد کارهایی که انجام می دهد هیچ رسمیتی نخواهد داشت و هر شخصی می تواند تقاضای ابطال آن را صادر کند.شرکای این شرکت در حکم شرکای شرکت های تضامنی می باشند و از طرفی مدیران شرکت های متخلف ممکن است به تقاضای دادستان محکوم به پرداخت جزای نقدی نیز شوند و در صورت تقاضای دادستان اصولاَ حکم انحلال شرکت صادر شود.

مرجع ثبت شرکت ها

براساس ماده 196 قانون تجارت : ” برای کاهش بهای اسـمی سـهام شـرکت و رد مبلغ کاهش یافته هر سـهم، هیأت مـدیره شـرکت باید مراتب را طی اطلاعیه های به اطلاع کلیه صاحبان سهام برساند. اطلاعیه شرکت باید در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های مربوط به شرکت در آن نشر میگردد منتشر شود و برای صاحبان سهام با نام توسط پست سفارشی ارسال گردد. “

طبق ماده 197 قانون تجارت : ” اطلاعیه مذکور در ماده ١٩۶ باید مشتمل بر نکات زیر باشد:

  1. نام و نشانی مراکز اصلی شرکت
  2. مبلغ سرمایه شرکت قبل از اتخاذ تصمیم در مورد کاهش سرمایه
  3. مبلغی که هر سهم به آن میزان کاهش مییابد یا بهای اسمی هر سهم پس از کاهش.
  4. نحوه پرداخت و مهلتی که برای بازپرداخت مبلغ کاهش یافته هر سهم در نظر گرفته شده و محلی که در آن این بازپرداخت انجام میگیرد. “

برابر ماده 199 قانون تجارت : ” شرکت سهامی در موارد زیر منحل میشود :

  1. وقتی که شرکت موضوعی را که برای آن تشکیل شده است انجام داده یا انجام آن غیر ممکن شده باشد.
  2. در صورتی که شرکت برای مدت معین تشکیل گردیده و آن مدت منقضی شده باشد مگر این که مدت قبل از انقضاء تمدید شده باشد.
  3. در صورت ورشکستگی
  4. در هر موقع که مجمع عمومی فوقالعاده صاحبان سهام به هر علتی رأی به انحلال شرکت بدهد.
  5. در صورت صدور حکم قطعی دادگاه. “

لازم به ذکر است که ثبت کریم خان کلیه خدمات مربوط به ثبت شرکت را در کمترین مدت زمان با بهره گیری از وکلا و کارشناسان زبده خود انجام می دهد.

اداره کل ثبت شرکت ها

ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری در تهران به وسیله اداره ثبت شرکت ها که وابسته به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است صورت می پذیرد. همچنین باید این نکته را در نظر داشته باشید تا سال 1386 نام این اداره ” اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ” بود اما براساس ماده 1 اصلاحیه طرح اصلاحی آیین نامه ثبت شرکت ها تصویب شده در تاریخ 24/ 12/ 1386 نام اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به دو اداره ” اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری ” و ” اداره کل مالکیت صنعتی ” تبدیل گردد و بدین ترتیب این دو اداره از هم جدا و هر یک وظایف جداگانه ای دارند که ثبت کریم خان در ادامه به آن اشاره خواهد کرد.

وظایف اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری

براساس ماده 2 طرح اصلاحی آیین نامه ثبت شرکت ها اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری وظایف ذیل را دارد :

  • الف) ثبت شرکت های تجاری و موسسات غیرتجاری ایرانی حوزه تهران و تغییرات بعدی.
  • ب) ثبت دفتر تجاری و تغییرات بعدی آن
  • ج) پلمپ دفاتر تجاری و غیرتجاری حوزه تهران
  • د) ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت های خارجی در ایران و تغییرات بعدی آن
  • ه) ثبت موسسات خارجی در ایران
  • و) تعیین نام شرکت های خارجی و موسسات غیرتجاری در شرف ثبت سراسر کشور.

توجه داشته باشید که شما می توانید برای اخذ کارت بازرگانی و یا کارت عضویت از طریق ثبت کریم خان اقدام نمایید.

وظایف اداره کل مالکیت صنعتی

  • الف. ثبت علایم تجاری، نشانه های جغرافیایی ، اختراعات ، نام تجاری، طرح ها و اشکال و مدل های صنعتی و نمونه اشیای مصرفی و سایر مصادیق مالکیت صنعتی که باید ثبت شود و ثبت تغییرات بعدی آن ها .
  • ب. اجرای معاهدات و کنوانسیون های مرتبط با موضوعات آورده شده در بند فوق که دولت جمهوری اسلامی ایران آن ها را پذیرفته و به آن ها ملحق شده و یا خواهد شد.

تشریفات ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری در ایران

ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری، در ایران براساس خود اظهاری می باشد. در صورتی که می خواهید به ثبت شرکت بپردازید باید فرم اظهارنامه ،تقاضانامه و شرکت نامه را تکمیل کرده و اساسنامه ای که شامل نحوه اداره شرکت است را به مرجع ثبت شرکت ها ارائه دهید و سپس نسبت به صدور درخواست ثبت شرکت خود اقدام نمایید.اداره ثبت شرکت ها مدارک شما را بررسی کرده و با مفاد قانون تجارت مطابقت خواهد داد و در صورت تطبیق همه چیز آن را به ثبت می رساند و کلیه مراتب و مراحل ثبت را در روزنامه رسمی یا کثیر الانتشار آگهی می کنند.

یکی از موضوعاتی که پس از ثبت شرکت مورد توجه قرار می گیرد صحت محل شرکت و انجام حتمی فعالیت توسط موسسین شرکت می باشد که اداره ثبت شرکت ها در این خصوص هیچ کنترلی ندارد و در صورتی که شرکت ثبت شده خلاف قوانین و ضوابط باشد هر ذی نفهی ی تواند ابطال شرکت را از دادگاه ذیربط درخواست نماید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *