شرکت سهامی عام ،به شرکتی می گویند که موسسین آن میبایست جهت تامین بخشی از سرمایه آن به مردم مراجعه نمایند.حداقل سرمایه جهت تاسیس شرکت سهامی عام پنج میلیون ریال است و تعداد موسسین آن هم میبایست حداقل پنج نفر باشند ( مواد 4، 5 ، و 107 ل.ا.ق.ت ) مراجعه به عامه بواسطه پذیره نویسی صورت می پذیرد.اصولاَ شرکت های سهامی عام، برای سرمایه گذاری های بزرگ تشکیل می شوند. چون این نوع شرکت ها نیازمند سرمایه زیاد می باشند و سرمایه های کوچک در خصوص این سرمایه گذاری ها کفایت نمی کنند.معمولاَ شرکت های سهامی عام می توانند با صدور اوراق بهادار از قبیل سهام یا اوراق قرضه سرمایه مورد نیاز را از پس اندازهای مردم یا بعضی از سازمان ها، بانک ها و شرکت های سرمایه گذاری فراهم کنند.

زمان ایجاد شخصیت حقوقی شرکت سهامی عام

با قبول کتبی سمت توسط مدیران و بازرس یا بازرسان، شرکت سهامی عام تشکیل می گردد یعنی از این لحظه شخصیت حقوقی شرکت ایجاد می گردد ، بعنوان مثال از این لحظه می توان شرکت را شرکت سهامی عام نامید. به عقیده برخی ، تشکیل شرکت مشروط به ثبت در مرجع ثبت شرکت ها است.

این نظر با ظاهر قانون در تعارض می باشد و پذیرفته نیست.از لحظه ایجاد شخصیت حقوقی ، مدیران شرکت می توانند با اشخاص ثالث به نام شرکت قرارداد ببندند و شرکت را متعهد می کنند ، بعنوان مثال می توانند برای شرکت کارمند استخدام نمایند یا مواد اولیه خرید نمایند. با جمع مواد 22 لایحه و تبصره 3 ماده 23 قانون بازار اوراق بهادار، حق استفاده از مبالغی که به نام شرکت در نتیجه پذیره نویسی در حساب بانکی بوده است تا پیش از ثبت شرکت و تایید سازمان بورس وجود ندارند. پس استفاده از مبالغ در نتیجه فروش سهام شرکت، بعد از ثبت شرکت و تایید سازمان بورس امکان پذیر می باشد.

وضعیت تعهدات ، پس از تشکیل و قبل از ثبت شرکت

انجام تعهداتی که پس از تشکیل و قبل از ثبت شرکت انجام شده، با چه فردی است ؟ بعنوان مثال مدیران شرکت سرمایه گذاری ساختمان نوین، کالایی را برای تجهیز ساختمان پس از قبول کتبی سمت بوسیله مدیران و بازرسان و پیش از ثبت شرکت می گیرند. شخص فروشنده میبایست به منظور دریافت وجه معامله به چه فردی مراجعه کند ؟

می توان دو حالت را در نظر داشت :

  • حالت اول ) شرکت ثبت شود : در صورتی که معاملات با رعایت اساسنامه و قانون برای شرکت نوشته شده باشد، شرکت موظف به انجام تعهدات است.
  • حالت دوم ) شرکت به ثبت نرسد : انجام تعهدات به عهده موسسین می باشد و براساس ماده 23 لایحه ، ” موسسین شرکت نسبت به کلیه اعمال و اقداماتی که به منظور تاسیس و به ثبت رسانیدن شرکت انجام می دهند، مسئولیت تضامنی دارند “.

ثبت شرکت سهامی عام

موسسین موظفند شرکت را به ثبت برسانند زیرا مسئولیت ناشی از عدم ثبت، براساس مواد 19 و 23 لایحه بر عهده موسسین می باشد. براساس نظریه دکتر اسکینی، بعد از تشکیل شرکت، مدیران شرکت انتخاب می گردند و امور اجرایی شرکت مثل ثبت ، به عهده مدیران است و هیات مدیره و هم چنین مدیر عامل در صورت داشتن اختیار میبایست درخواست ثبت دهند.

براساس ماده 18لایحه، بعد از کامل شدن فرایند تاسیس برای ثبت شرکت باید 3 مدرک برای ثبت به مرجع ثبت شرکت ها ارائه گردد :

  1. اساسنامه ای که توسط مجمع عمومی موسس تصویب شود
  2. صورت جلسه مجمع عمومی موسس
  3. اعلامیه قبولی مدیران و بازرسان

البته براساس ماده 25 قانون بازار اوراق بهادار، اجازه نامه سازمان بورس جهت ثبت شرکت ها الزامی می باشد.

در صورت نیاز به هرگونه مشاوره در رابطه با ثبت شرکت سهامی عام با ثبت کریم خان تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *