ثبت شرکت ها

ثبت شرکت ها


به ثبت رسیدن شرکت تجاری یعنی معتبر شدن و به رسمیت شناخته شدن آن. درباره ثبت شرکتها موسسه حقوقی کریم خان، قوانین و آیین نامه های مربوطه را شرح میدهد:

اول – قانون ثبت شرکتها

قانون ثبت شرکتها تصویب شده در 11 خرداد 1310 شمسی شامل ده ماده است که مورد اصلاح نیز قرار گرفته است. نکات مهم این قانون به شرح زیر می باشد:

  1. هر شرکتی که در کشور ایران تاسیس گردد و مرکز اصلی آن در ایران باشد ایرانی محسوب میشود.
  2. شرکت های خارجی که قصد داشته باشند در ایران به امور بازرگانی یا صنعتی یا اداری بپردازند می بایست در اداره ثبت اسناد تهران ثبت شده باشند. چنانچه مسئولین این شرکت ها در زمان هایی که توسط مراجع قضائی تعیین شده نسبت به ثبت شرکت خویش مبادرت نکنند، به پرداخت جزای نقدی محکوم و نیز از ادامه فعالیت محکوم می شوند.
  3. حق ثبت شرکتها ی ایرانی و خارجی برابر قوانین و مقررات مربوطه می باشد.

ثبت شرکت ها

 

دوم – آیین نامه ی ثبت شرکتها

طبق قانون ثبت شرکتها و اینکه در ماده ی 9 آن تصریح گردیده نظام نامه های مربوط به وسیله وزارت عدلیه تنظیم می گردد.
اولین آیین نامه آن در 34 ماده تنظیم و از تاریخ 15 خرداد 1310 یعنی بعد از مصوب شدن قانون مذکور به موقع اجرا گذاشته شد که نکته های جدیدی در آن عنوان شده بود. بعداَ نیز در آن اصلاحاتی بوجود آمد که آخرین اصلاحات آن درشهریور ماه 1340 صورت پذیرفت. موسسه ثبت کریم خان قسمتی از این نکات مهم را شرح میدهد:

اداره ی ثبت شرکتها و علامت های تجاری و اختراع و اداره کل ثبت در تهران از این تاریخ ” اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی ” نام گرفت. وظایف این اداره بصورت زیر خواهد بود.

وظایف اداره ی ثبت شرکتها

  1. ثبت کردن شرکتهای تجارتی ایران در حوزه ی تهران و نیز ثبت تمامی موسسات تجارتی خارجی در ایران و شرکت های غیر تجارتی ایران حوزه ی تهران و ثبت همه موسسات خارجی در ایران .
  2. ثبت نمودن علامت های تجاری و اختراع و ابتکارات و نام تجاری و اشکال و ترسیمات صنعتی
  3. ثبت کردن دفتر تجارتی و پلمپ دفاتر تجاری و غیر تجارتی حوزه ی تهران

و در موارد دیگر آن قید شده است که :

الف) در هر محلی که اداره یا شعبه ثبت وجود دارد برای ثبت شرکتهای داخلی و پلمپ کردن دفاتر بازرگانی و ثبت نام تجاری و شرکت های غیر تجاری متصدی مخصوصی از سوی اداره کل ثبت معین می گردد.
ب) اداره ثبت شرکتها در تهران و دایره های ثبت شرکتها در شهرستان ها در اداره ثبت شرکتنامه قائم مقام دفترخانه های اسناد رسمی می باشند.

ترکیب کمیته ی مشورتی

در قانون کمیته ای بنام کمیته ی مشورتی هم مورد توجه قرار گرفته است. ترکیب این کمیته توسط موسسه کریمخان شرح داده می شود:
علاوه بر وظایف ذکر شده برای اداره ثبت شرکتها ، موضوع حمایت مالکیت صنعتی با توجه به احتیاجات و اوضاع و احوال و مقتضیات اقتصادی کشور و تعهدات بین المللی در جهت تهیه ی طرح ها و آیین نامه های قانونی و اجرایی به کمک کمیته ی مشورتی به عهده ی اداره ی مذکور می باشد که از نمایندگان وزارت خانه های دادگستری و امور خارجه و بازرگانی و صنایع به شرح زیر تشکیل می شود:

  • اداره حقوقی وزارت دادگستری
  • اداره حقوقی وزارت امور خارجه
  • نماینده وزارت بازرگانی
  • نماینده وزارت صنایع و معادن

شایان ذکر است؛ تشکیل کمیته ی مشورتی حسب مورد به دعوت رئیس اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی و یا هر کدام از وزارتخانه های مزبور به ریاست اداره ثبت شرکتها تشکیل و چنانچه نیاز به حضور نمایندگان دیگر وزارتخانه ها و ارگان های مطلع و کارشناسان مربوطه باشد از آنان هم دعوت به عمل خواهد آمد.
همچنین علاوه بر مطالبی که برابر قانون ثبت شرکتها بیان گردید در آئین مربوطه موادی راجع به ترتیب ثبت شرکتهای خارجی می باشد که به اظهارنامه و اساسنامه و اختیارنامه ی شرکا و شرایط اظهارنامه و نکات درج شده در آن نیز تصریح گردیده است.

موسسه ثبتی کریم خان همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما و ارائه مشاوره رایگانو تخصصی در خصوص مسائل ثبت شرکت، ثبت اختراع، ثبت و دیگر مباحث حقوقی می باشد. شماره تماس مجموعه : 87146

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *