برچیدن تجارت همراه با انحلال شرکت تجاری


نکاتی در باب برچیدن تجارت همراه با انحلال شرکت تجاری

در ابتدا تعریفی از انحلال شرکت تجاری ارائه می دهیم.در تعریف شرکت های تجاری می توان این گونه گفت که در شرکت های تجاری دو یا چند نفر با یکدیگر توافق می کنند که سرمایه های خود را به اشتراک گذاشته و آن را به ثبت رسانده و یک شخصیت حقوقی را ایجاد می کند و همچنین سود و زیان معاملات خود را به نسبت تعیین شده تقسیم می نمایند.در برخی از مواقع ممکن است شرکا بخواهند به فعالیت شرکت خود پایان دهند ، که این امر انحلال نامیده می شود و شامل مقررات خاصی می باشد.در حقیقت انحلال شرکت جز حقوق شرکت های تجاری به شمار می رود.

ثبت کریم خان در این مقاله قصد دارد در خصوص انحلال شرکت های تجاری صحبت کند.

تصمیم گیری و تبعات آن

یکی از مهم ترین تصمیماتی که در شرکت های تجاری گرفته می شود تصمیم به انحلال شرکت می باشد.یکی از مهم ترین نهادها در شرکت سهامی خاص و عام مجمع عمومی فوق العاده می باشد.همچنین در دیگر شرکت ها چنین نهادهایی با چنین اهمیتی وجود دارد.زمانی که تصمیم به انحلال شرکت گرفته می شود میبایست شخص یا اشخاصی را به سمت مدیریت تصفیه برگزینید.این مدیران در جهت پایان بخشیدن به حیات شرکت اقدام می کنند.

تصفیه

تصفیه اصولاً در چهار مرحله انجام می گیرد :

  • اجرای تعهدات باقی مانده، من جمله کامل کردن قراردادهای ناتمام، ادای دیون تجاری، کارگری ، مالیاتی، تامین اجتماعی و استرداد اموال دیگران.
  • وصول مطالبات و استرداد اموال ، از جمله مطالبات نقدی و مطالبات غیرنقدی ناشی از قراردادهای خرید و پیمانکاری و …. و استرداد اموال متعلق به شرکت که نزد دیگران می باشد ،
  • فروش اموال شرکت که احتمالاَ طیف وسیعی از اموال مادی و غیرمادی را تشکیل می دهد، اموال مادی مانند املاک و اسباب و ماشین آلات و اموال غیرمادی مثل علامت تجاری، سرقفلی ، دانش فنی. شایان ذکر است که فروش جزء به جزء مایملک شرکت، ارزش افزوده مستتر در این اجزاء را که ناشی از پیوستگی و هماهنگی بین آن ها می باشد، از بین می برد،
  • تقسیم ارث شرکت بین شرکا، یعنی فروش چیزی که بعد از اجرای تمامی تعهدات، باقی مانده و تقسیم مبالغ حاصل از فروش، بین شرکا.

در ادامه ثبت کریم خان مسائل ختم تصفیه را مورد بررسی قرار می دهد.

مسائل ختم تصفیه

با اتمام کار تصفیه به شیوه تعیین شده در قانون، شرکت تجاری نیز منحل می گردد.ولی دو مورد است که ممکن است سبب ایجاد نگرانی شود : اول اینکه هم همواره طلبکارانی وجود داشته باشند که با مرگ شرکت نتوانند طلب خود را وصول نمایند و دوم آنکه برخی افراد با تکیه به وجود شرکت اقداماتی انجام دهند که در نهایت شرکت متحمل ضرر و زیان شود. بعنوان مثال علیه شرکت اقامه دعوی کنند و سپس متوجه شوند که چنین شرکتی دیگر وجود ندارد.
قانونگذار جهت از بین بردن این نگرانی ها ، تکالیف و مسئولیت های سنگینی را بر عهده مدیر تصفیه گذاشته است.

لازم به ذکر است در انحلال شرکت، تمامی اعضاء باید صورتجلسه را امضاء کرده و در صورتی که حتی عضوی از شرکت راضی به انحلال نباشد دیگر اعضاء نمی توانند شرکت را منحل نمایند.نظر به مقررات قانونی، صورت جلسه را باید به همراه مدارک دیگر ، به اداره ی ثبت شرکت ها ارسال نموده تا اقدامات لازم برای ثبت انحلال صورت پذیرد و مراتب از طریق نشر آگهی در روزنامه رسمی یا کثیرالانتشاری که آگهی های مربوط به شرکت در آن منتشر می شود به صاحبان سهام ابلاغ گردد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *