رسیدگی به وضعیت مالی شرکت

رسیدگی به وضعیت مالی شرکت


توضیحاتی در خصوص وضعیت مالی شرکت

در این مقاله قصد داریم که شیوه ی رسیدگی به وضعیت مالی شرکت بعد از پایان سال مالی و ترازنامه واندوخته ها وسود و منفعت شرکت سهامی را مورد بررسی و بحث قرار دهیم .

بازبینی وضعیت مالی شرکت بدین گونه است که هیات مدیره باید بعد از انقضای سال مالی صورت تمامی دیون و دارایی و سود و زیان شرکت و تعهدات ترازنامه را بوسیله ی گزارشی که نشان دهنده ی وضعیت عمومی آن باشد تنظیم نماید وبیست روزقبل ازتاریخ تشکیل مجمع عمومی سالانه در اختیار بازرسان شرکت قرار دهد.

رسیدگی به وضعیت مالی شرکت

 

ترازنامه

لیست حسابی که وضعیت مالی شرکت را در تاریخ معین و مشخصی نمایش دهد ،بیلان یا ترازنامه می باشد. در ترازنامه مقداربدهی و دارایی و سرمایه صاحبان موسسه اعلام می شود .

در واقع ترازنامه شامل جدولی می شود از یک طرف دربردارنده ی اقلام دارایی شرکت و از طرف دیگر دربردارنده ی اقلام بدهی می باشد. به عبارتی ترازنامه نمایشگر اقلام بدهکار و طلبکار شرکت می باشد. مخارج بنیان شرکت ، تعهداتی که شرکت ضمانت کرده و استهلاکات و ذخیره های قانونی باید لحاظ شود حتی اگر بعد از وضع استهلاک و اندوخته ها سود قابل تقسیمی بماند یا اینکه کافی نباشد.(مواد 224 و 223 و 236 ل.ا.ق.ت)

ثبت کریم خان در ادامه نکاتی در خصوص اندوخته شرکت در اختیار شما قرار می دهد.

اندوخته شرکت

در واقع اینگونه نشان داده می شود که در نظر گرفتن اندوخته ها به خاطر این می باشد که اگر شرکت دچار ضرر و زیان شود ،موجب ایجاد کم و کاستی در سرمایه نشود وموجب منحل شدن شرکت نشود .

الف:اندوخته قانونی

هیات مدیره موظف می باشد که هر سال یک بیستم از سود خالص شرکت را به عنوان اندوخته قانونی و وضعیت مالی شرکت در نظر بگیرد. این کار وقتی که مقدار اندوخته قانونی یک دهم سرمایه شرکت باشد ارادی می باشد و اگر وضعیت مالی و سرمایه شرکت زیاد شود کسر یک سوم ادامه داده خواهد شد تاوقتی که به یک دهم کل سرمایه شرکت برسد.

ب: اندوخته اختیاری

مضاف بر اندوخته مورد نظر که کسر آن الزامی است ممکن است شرکت با تصویب مجمع عمومی از تقسیم بخشی از سود خود صرف نظر کرده وآن را به حساب اندوخته انتقال دهد تا مبلغی به منظور جبران خسارت ها و زیان احتمالی ومطالبات مشکوک الوصول و … باشد. این ذخایر اختیاری می باشد و شامل الزامات و ممنوعیت های مربوط به اندوخته قانونی نمی شود .

سود و ضرر و زیان

سود خالص سال مالی

طبق ماده 237 ل.ا.ق.ت سود خالص شرکت در هر سال مالی عبارتست از میزان درآمد در همان سال مالی منهای تمامی هزینه ها و مخارج ،استهلاک وذخایر

سود قابل تقسیم

مجمع عمومی پس از تصویب حساب های سال مالی و احراز وجود سود قابل تقسیم، مقداری از آن را جهت تقسیم بین صاحبان سهام معین خواهد نمود . سود قابل تقسیم عبارت است از سود خالص سال مالی منهای زیان های سال مالی قبل و اندوخته های قانونی و سایر اندوخته های اختیاری به اضافه سود قابل تقسیم سال های قبل که تقسیم نشده است.

علاوه بر آن مجمع عمومی اختیار آن را دارد که مبالغی از اندوخته هایی که شرکت در اختیار دارد بین صاحبان سهام تقسیم شود در این صورت در تصمیم مجمع باید به صراحت ذکر شود که مبلغ مورد نظر از کدام اندوخته ها برداشت می شود.چگونگی پرداخت سود هم بر عهده ی مجمع می باشد ودر غیر این حالت تعیین چگونگی پرداخت به عهده ی هیات مدیره می باشد. در هرصورت می بایست پرداخت سود طی مدت 8 ماه بعد ازتصمیم مجمع عمومی عادی راجع به تقسیم سود انجام می پذیرد.

لطفاَ با ما همراه باشید*

مرکز مشاوره و اطلاع رسانی ثبت شرکت کریمخان
87146-021

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *