نکاتی در خصوص ثبت شرکت بعد از لغو تحریم ها

ثبت شرکت بعد از لغو شدن تحریم ها به چه صورت است؟دنیای امروز به دهکده ی جهانی مشهور شده است و تکنولوژی، ارتباطات را به نحوی تغییر داده است که خدمات یک شرکت کوچک در کشوری مانند کره جنوبی، توسط یک مصرف کننده در کشور آفریقایی مورد استفاده قرار می گیرد. به همین علت اقتصاد بین المللی شکل گرفته است و هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند که با گوشه نشینی، می‎تواند موجب پیشرفت و توسعه گردد. به مفهوم دیگر، در تمام دنیا اصل مزیت نسبی برقرار می باشد و هر یک از کشورها به تولید کالا و محصولات خاصی، تکیه نموده اند و با فروش کالاها و محصولات خود، محصولات سایر کشورها را خریداری می ‎کنند.

ایران اسلامی پس از سالها ایستادگی در مقابل انواع تحریم های چند گانه با سازو کارهای متفاوت که از سوی غرب و برخی از دیگر کشورها به کشورمان تحمیل گردید ، بعد از لغو تحریم ها وارد مرحله جدیدی از حیاط اقتصادی خویش گردید . پس از 22 ماه مذاکره ی سخت و فشرده میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 شامل (آمریکا ،آلمان،انگلیس ،چین،فرانسه،روسیه) برای رفع سوء تفاهم ها در رابطه با برنامه ی صلح آمیز هسته ای ایران و لغو تحریم های ظالمانه علیه کشور ایران، سرانجام در تاریخ 27 دی 1394 اقتصاد ایران وارد دوره ی بدون تحریم شد. در نتیجه ی این تفاهم ها پیشرفت های زیادی در زمینه ی هسته ای و لغو تحریم ها به دست آمد به گونه ای که به گفته ی نایب رئیس اتاق تهران « همه ی موسسات مالی و پولی در دنیا، در سال 2016 رشد حداقل شش درصدی را برای ایران پیش بینی نموده اند و از این جهت ، ایران به عنوان کانون سرمایه گذاری دنیا معرفی شده است»

اگرچه حضور سرمایه گذاران به این منظور به زمان نیاز دارد، با این حال برنامه ریزی سرمایه گذاران خارجی جهت حضور در بازار ایران از هم اکنون آغاز شده است. به صورتی که اکنون شرکت های بزرگ آمریکایی از جمله شرکت تولید تجهیزات رایانه ای، در حال بررسی ورود به بازار ایران هستند. همچنین شرکت های آلمانی نیز به آغاز پیوندهای تجاری با ایران امیدوار می باشند. بدون تردید بسیاری از کشورها درصدد هستند تا به پروژه های ایران قبل از تحریم ها بازگردند.در حال حاضر کشور ما به عنوان بزرگ ترین کانون بانکداری اسلامی در جهان قادر است که با توجه به شرایط پس از تحریم از گسترش فعالیت شرکت ها در کشورمان حمایت نموده و با تمام نیرو وارد تمام عرصه های بین المللی تجاری شود. پس از اجرا شدن این توافق، ایران به عنوان یک تولید کننده وارد بازارهای جهانی خواهد شد. با لغو تحریم ها دسترسی ایران در حوزه های تجاری، فناوری، مالی و انرژی بیشتر و آسان تر خواهد شد و همچنین ممنوعیت یا محدودیت همکاری های اقتصادی با ایران در تمامی حوزه ها از قبیل سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و سایر زمینه ها رفع می شود. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران،کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ،شرکت ملی نفت ایران،شرکت ملی نفت کش و شرکت های تابعه، ایران ایر و بسیاری از دیگر نهادها،بانک ها و موسسات کشورمان (در مجموع حدود 800 شخص حقیقی و حقوقی) از جمله شرکت هایی می باشند که از شمول تحریم ها خارج شده اند.

بر اساس آنچه که گفته شد اتحادیه ی اروپایی و ایالات متحده ، تعهد کرده اند که تمام تحریم های اقتصادی و مالی را که به بهانه ی هسته ای ایران وضع شده اند را همزمان با اقدامات جمهوری اسلامی در حوزه ی هسته ای لغو کنند. در مرحله نخست ، تحریم ها و محدودیت های انجام شده توسط آمریکا و اتحادیه اروپایی در حوزه های زیر رفع خواهند شد که در اثر آن ، از روی اجرای «برجام» دولت جمهوری اسلامی، بانک مرکزی ایران، سایر موسسات دولتی و اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی قادر خواهند بود تمام فعالیت ها و عملیات تجاری و اقتصادی که ثبت شرکت کریم خان در ادامه بیان نموده است را با طرف های تجاری خود انجام دهند.

فعالیت ها و عملیات تجاری و اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران

  1. بخش بانکی،مالی و بیمه
  2. معاملات بیمه ای
  3. پخش نفت،گاز و پتروشیمی
  4. بخش کشتیرانی،کشتی سازی و حمل و نقل دریایی
  5. رفع ممنوعیت همکاری شرکت های وابسته شرکت های آمریکایی با ایران
  6. صدور مجوز صادرات فرش و برخی اقلام غذایی شامل پسته و خاویار از ایران به آمریکا

ثبت شرکت کریمخان در ادامه بصورت مجزا به شرح جزئیات هریک از موارد فوق پرداخته است.

بخش بانکی،مالی و بیمه

تمام اموال و وجوهی که به دولت ایران تعلق دارد، بانک مرکزی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی که نزد موسسات مالی خارجی مسدود شده اند، از تاریخ اجرای برجام آزاد می باشند و بدون هیچ قید و شرطی می توانند توسط صاحبان این اموال و وجوه مورد استفاده قرار گیرند. دولت جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی و سایر موسسات دولتی می توانند فعالیت های زیر را انجام دهند :

  • انتشار و فروش اوراق قرضه
  • انتشار و فروش اوراق قرضه ای که با ضمانت دولت ایران صادر شده است
  • دریافت وام های خارجی از موسسا ت بین المللی مانند بانک جهانی و یا سایر بانک های خصوصی
  • تهاتر معاملات دلاری از طریق بانک های غیر آمریکایی
  • دریافت وام ها و تسهیلات اعتباری خارجی
  • انجام سایر عملیات مالی و بانکی و عملیات مرتبط بانکی با هر یک از موارد فوق
  • دریافت ضمانت های صادراتی از موسسات مربوطه،بانک ها و موسسات مالی ایرانی می توانند بدون هیچ نوع محدودیتی به معاملات و فعالیت های تجاری زیر با بانک ها و موسسات مالی خارجی اقدام نمایند.
  • تاسیس نمایندگی،شعبه و یا شرکت های تابعه
  • فروش و واگذاری سهام به موسسات مالی و بانک های خارجی با توجه به قوانین داخلی
  • نقل و انتقال ارز به داخل و خارج کشور یا به حساب خود بانک
  • خرید و فروش اوراق قرضه ی بین المللی یا سایر اوراق تجاری بین المللی به حساب خود یا به حساب مشتریان بانک ها
  • افتتاح اعتبارات اسناد و بروات اسنادی و صدور ضمانت های بانکی
  • سرمایه گذاری در سهام موسسات مالی و بانکی خارجی و ایجاد مشارکت با آن ها

معاملات بیمه ای

  • انعقاد انواع قراردادهای بیمه و بیمه های اتکائی به حساب خود و یا به حساب مشتریان خود
  • سایر عملیات بیمه ای مرتبط با هر یک از موارد فوق
  • سرمایه گذاری در سهام موسسات بین المللی بیمه ای و ایجاد مشارکت با آن ها
  • فروش و واگذاری سهام خود به موسسات بین المللی بیمه ای با توجه به قوانین داخلی

پخش نفت،گاز و پتروشیمی

  • فروش،صادرات،سوآپ و حمل نفت خام،محصولات نفتی،گاز طبیعی و محصولات پتروشیمی
  • خرید،تامین و حمل تجهیزات عمده و کلیدی،تکنولوژی،کمک های فنی،آموزش مورد نیاز بخش نفت،گاز و پتروشیمی شامل اکتشاف،تولید و پالایش نفت و گاز طبیعی یا مایع
  • دریافت وام و تسهیلات اعتباری جهت تامین وجوه مورد نیاز این بخش
  • سرمایه گذاری و مشارکت توسط افراد و اشخاص حقوقی ایرانی در صنایع نفت،گاز و پتروشیمی

رفع ممنوعیت همکاری شرکت های وابسته شرکت های آمریکایی با ایران

شرکت های خارجی که تابع شرکت های آمریکایی می باشند بر اساس مجوز کلی صادر شده از سوی دولت آمریکا و مطابق با تفاهم حاصل از برجام مجاز به همکاری با ایران در زمینه های مختلف اقتصادی خواهند شد. البته لازم به ذکر است منع کلی مراوده اقتصادی بین اتباع ایرانی و آمریکایی همچنان باقی خواهد بود.

صدور مجوز صادرات فرش و برخی اقلام غذایی شامل پسته و خاویار از ایران به آمریکا

مطابق با تفاهمی که به علت برجام صورت گرفته است، امکان صدور اقلامی از قبیل فرش،پسته و خاویار از ایران به آمریکا فراهم خواهد شد.علاوه بر مواردی که ثبت شرکت کریمخان طی این نوشتار بیان نموده است ، رفع تحریم هواپیمایی، تجارت (واردات و صادرات)، حمل و نقل کلیه ی فلزات از قبیل گرافیک و فلزات خام یا نیمه ساخته ، تجارت مستقیم و یا غیر مستقیم نرم افزار نیز از جمله مواردی هستند که پس از اجرای شدن برجام انجام می گیرند.

بنابراین با توجه به آنچه که گفته شد، رفع تحریم ها برای فعالان اقتصادی فرصت مناسبی را در زمینه ی رونق شرکت ها ایجاد خواهد نمود. زیرا بخش بزرگی از این فعالیت های تجاری در قالب های شرکت های تجاری انجام می گیرد. مشخص است که پس از لغو تحریم ها فعالیت های تجاری در حوزه های ثبتی نیز رشد چشمگیری خواهند داشت. بنابراین ، در جامعه ی امروزی آموزش عمومی و تخصصی در زمینه ی شرکت ها به عنوان یک نیاز اساسی جامعه ی تجاری محسوب می شود . در حال حاضر بسیاری از شرکت ها بدون توجه به مسائل تجاری،و به این علت که بسیاری از مدیران این شرکت ها به قوانین حاکم بر شرکت های ثبتی و تجاری آشنا نمی باشند ،با مشکلات مستقیم و حاشیه ای بسیاری مواجه هستند، به صورتی که فعالیت های اصلی شرکت تحت الشعاع مسائلی شده است که با آگاهی و شناخت قوانین قابل پیشگیری و رفع بوده اند. این موضوع می تواند بدون توجه به خسارات و عدم سود منفعت کلانی که به صاحبان این شرکت ها اعم از خصوصی و دولتی وارد می کند، در سطح ملی نیز یک عامل کند کننده و حتی مانعی جهت اجرای برنامه های توسعه ی اقتصادی کشور محسوب شود.

همچنین در صورتی که فعالیت یک شرکت با عوامل خارجی در ارتباط باشد، این مشکلات دوچندان خواهد شد. مخصوصا با عرضه ی گسترده ی سهام بسیاری از شرکت هایی که در بورس حضور دارند ،طیف گسترده ای از سهامداران کوچک ایجاد خواهد شد که نیازمند اطلاع در امور شرکت ها علی الخصوص در مواجه با سهامداران بزرگ که عهده دار مدیریت شرکت ها می باشند، هستند.

در انتها لازم است اضافه کنیم، با رفع تحریم ‏ها‎ و شروع دوره ی پس از برجام، شاهد توسعه اقتصادی در داخل کشور، رشد شرکت ‏ها‎ی وارد کننده محصولات خارجی و همچنین شرکت ‏ها‎ی صادر کننده فرآورده ‏ها‎ی ایرانی خواهیم بود ، که هر یک از این شرکت‏ ها‎ نیازمند ثبت خواهند بود و اگر غیر از این باشد شرکت های نام برده غیرقانونی و غیرمجاز شناخته می‎شوند.از این جهت اداره ثبت شرکت ها‎ آمادگی خود را جهت ارائه خدمات به شرکت ‏ها‎یی که به تازگی تاسیس شده اند اعلام می‎نماید تا زمینه ای برای رشد و توسعه کشور فراهم گردد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *