ارائه ی طرح اعلامیه پذیره نویسی به مرجع ثبت شرکت ها

ارائه ی طرح اعلامیه پذیره نویسی به مرجع ثبت شرکت ها


تسلیم طرح اعلامیه پذیره نویسی به مرجع ثبت شرکت ها

مطابق با بند یک و دو ماده 74 ” لایحه ” فراهم نمودن پذیره نویسی سهام و سرمایه و تصویب نهایی اساسنامه ی شرکت سرمایه و تعداد سهام نیز مطابق با بند پنج ماده هشت ” لایحه “،بندی از بندهای اساسنامه و از اختیارات مجمع عمومی موسس می باشد که با توجه به ماده 74 ” لایحه “، ارزش و اعتبار تصمیمات در آن مانند مجامع عمومی فوق العاده با اکثریت دو سوم آرای حاضر در جلسه می باشد. نتیجه و با توجه به ماده 16 ” لایحه ” ،پس از مور قبول واقع شدن پذیره نویسان مازاد و ارائه ی گزارش آن به مجمع عمومی موسس، افزودن سرمایه تا سقف پذیره نویسی شده می تواند به عنوان گواهی از اصلاح طرح اساسنامه تصویب گردد. روشن است در رابطه با شرکت های بانکی و بیمه ای، جهت ثبت شرکت با سرمایه ی جدید، دریافت مجوز از بانک مرکزی و بیمه مرکزی،الزامی خواهد بود.

بر اساس ماده 59 ل.ا.ق.ت ،طرح اعلامیه پذیره نویسی که توسط موسسین تهیه شده و به همراه اظهارنامه به مرجع ثبت شرکت ارائه می گردد، می بایست شامل مواردی باشد که ثبت شرکت کریم خان در ادامه به آن پرداخته است.

  1. نام شرکت
  2. نوع فعالیت هایی که شرکت به منظور انجام آن ها تشکیل می گردد.
  3. چنانچه تاسیس شعبه ی شرکت مورد نظر باشد، مرکز اصلی شرکت و شعب آن
  4. مدت زمان ثبت شرکت
  5. چنانچه همه یا برخی از موسسین در امور مربوط به موضوع شرکت یا امور مشابه آن، دارای سوابق یا اطلاعات یا تجربه باشند ذکر آن به اختصار، هویت کامل و اقامتگاه و شغل موسسین
  6. مبلغ سرمایه ی شرکت و مشخص نمودن میزان نقدی و غیر نقدی آن، به صورت مجزا و تعداد و نوع سهام در رابطه با سرمایه غیر نقدی(جنسی)، مشخص نمودن مقدار و مشخصات و اوصاف و ارزش آن به صورتی که بتوان از کمیت و کیفیت سرمایه ی غیر نقدی مطلع شد.
  7. اگر موسسین برای خود مزایایی در نظر گرفته باشند، تشریح چگونگی و موجبات آن مزایا به صورت کامل
  8. تعیین بخشی از سرمایه ی شرکت که موسسین آن را تعهد نموده اند و مبلغی که پرداخت کرده نموده اند.
  9. ذکر هزینه هایی که موسسین تا آن هنگام بابت تدارک مقدمات تشکیل شرکت و مطالعات انجام گرفته پرداخت نموده اند و ارزیابی هزینه های مورد نیاز تا هنگام آغاز فعالیت های شرکت
  10. چنانچه انجام موضوع شرکت به صورت قانونی، نیاز به موافقت مراجع خاصی داشته باشد، عنوان نمودن مشخصات اجازه نامه یا موافقت اصولی آن مرجع
  11. مشخص نمودن حداقل تعداد سهامی که می بایست هنگام پذیره نویسی توسط پذیره نویس تعهد گردد و مشخص نمودن مبلغی از آن که باید همزمان با پذیره نویسی به صورت نقدی پرداخت گردد.
  12. عنوان نمودن شماره و مشخصات حساب بانکی که می بایست مبلغ نقدی سهام مورد تعهد به آن حساب واریز شود و تعیین نمودن میزان مهلتی که طی آن افراد علاقمند می توانند جهت پذیره نویسی و پرداخت مبلغ نقدی به بانک مراجعه نمایند.
  13. تاکید به اینکه اظهارنامه ی موسسین می بایست به همراه طرح اساسنامه جهت مراجعه ی علاقمندان،به مرجع ثبت شرکت ارائه گردد.
  14. ذکر نام روزنامه کثیرالانتشاری که هر نوع دعوت و اطلاعیه ی بعدی تا تشکیل مجمع عمومی موسسین،فقط در آن منتشر خواهد شد.
  15. نحوه ی تخصیص سهام به پذیره نویسان

بعد از صدور مجوز انتشار اعلامیه پذیره نویسی از سوی مرجع ثبت شرکت ،موسسین اقدام به انتشار در روزنامه ها می نمایند. همچنین می بایست اعلامیه ی مزبور در بانکی که تعهد سهام تحت نظر آن صورت گرفته است، در معرض دید قرار داده شود.

حداقل و حداکثر سهام :

مطابق بند 11 ماده 9 ” لایحه ” الزامیست که حداقل تعداد سهامی را که پذیره نویس هنگام پذیره نویسی متعهد شده است ذکر گردد اما در خصوص حداکثر تعداد سهام بیاناتی وجود ندارد. بنابراین در عمل تمام موسسین در شرکت های سهامی عام ،برای پذیره نویسی سقفی تعیین می کنند تا از تجمع سهامی که در سبد دارایی اشخاص محدود عرضه شده است جلوگیری شود. بدون توجه به اینکه برخی از شرکت های سهامی عام مانند بانک ها و بیمه ها در این رابطه دارای محدودیت های قانونی و ضوابط خاصی می باشند، هم اکنون ماده پنج قانون اصلاح سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، برای سقف پذیره نویسی بانک ها در موسسات مالی و اعتباری محدودیت هایی را پیش بینی نموده است که در عمل اجرای آن مشکلاتی را به همراه دارد. زیرا به طور معمول ردیابی و پیگیری روابط خویشاوندی اشخاص حقیقی و ارتباطات سهامداری در اشخاص حقوقی و شناسایی به راحتی ممکن نمی باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *