نحوه ی ثبت شعبه شرکت خارجی

نحوه ی ثبت شعبه شرکت خارجی


ثبت شعبه شرکت خارجی به چه صورت انجام می گیرد؟

در این مطلب، به بررسی نحوه ی ثبت شعبه شرکت خارجی خواهیم پرداخت. چنانچه قصد دارید برای شرکت خود شعبه ای ثبت نمایید، کارشناسان ما در ثبت شرکت کریمخان، مستعدند تا شما را در جهت دستیابی به اهدافتان یاری نمایند. برای این امر، کافیست با استفاده از شماره های موجود در وبسایت ما با مشاوران این مجموعه تماس حاصل نمایید.

 

نحوه ی ثبت شعبه شرکت خارجی

شرکت خارجی

شرکت خارجی شرکتی می باشد که در ممالک خارج ایجاد شده و توسط تأسیس شعبه در ایران مشغول به امر تجارت می شوند. از آنجایی که شرکت های خارجی نیز می بایست از نظر رعایت نظم تحت نظارت دولت باشند و به ثبت برسند، قانون ثبت شرکت ها در تاریخ 18 خرداد 1310 به تصویب رسید، و بر اساس آن شرکت های خارجی ملزم به ثبت شدند و جهت ثبت شرکت خارجی  نیز قوانین و مقرراتی قید گردید.

پیش از آغاز بحث، ابتدا می بایست به این سوال اساسی پاسخ داده شود که اساسا کدام یک از شعب شرکت های خارجی اجازه ثبت در ایران را دارند؟

بر اساس قانون، فقط شرکت هایی می توانند به ثبت شعبه و نمایندگی در ایران اقدام کنند که شرکت های ایرانی نیز قادر به انجام عمل متقابل در کشور متبوع باشند. این بدین معناست که اگر در کشور متبوع شرکت خارجی ثبت شرکت یا نمایندگی های ایرانی مجوز داشته باشند، شرکت و نمایندگی های آن کشور هم می توانند اقدام به ثبت شعبه یا نمایندگی خود در ایران نمایند.

قوانین و مقررات عمومی آیین نامه ی اجرایی قانون مجوز ثبت شعبه و نمایندگی شرکت های خارجی چیست؟

هر شخص حقیقی یا حقوقی دارای شرایط که قصد دارد در این راستا اقدام نماید، می بایست شرایط عمومی را که در ذیل به آن ها اشاره شده است در نظر گرفته باشد:

  1. ارائه ی خدمات فنی و مهندسی و منتقل کردن دانش فنی و فناوری
  2. افزایش صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران
  3. ارائه ی خدمات پس از فروش کالاها یا خدمات شرکت خارجی
  4. انجام عملیات اجرایی قراردادهایی که در میان اشخاص ایرانی و شرکت خارجی منعقد می گردد.
  5. بررسی و زمینه سازی برای سرمایه گذاران شرکت خارجی در ایران
  6. همکاری با شرکت های فنی و مهندسی ایرانی جهت فعالیت نمودن در کشورهای ثالث
  7. انجام فعالیت هایی که مجوز آن به وسیله ی دستگاه های دولتی که به صورت قانونی مجاز به صدور مجوز هستند، صادر می شود، مانند ارائه ی خدمات در زمینه بازاریابی.

روند ثبت شعبه شرکت خارجی

چنانچه تقاضای ثبت شعبه شرکت خارجی همراه با درخواست ثبت اصلی باشد می بایست با مشخص نمودن محل شعبه و معرفی مدیر آن یا کسی که دارای حق امضاء در شعبه می باشد، در ذیل ثبت اصلی شرکت مذکور نیز ثبت گردد. چنانچه پس از ثبت شرکت شعبه ی آن تشکیل شود، درخواست ثبت شعبه بر اساس اظهارنامه ای می باشد که رونویس تصدیقی که جهت ثبت شرکت اصلی در ایران داده شده است و اختیارنامه ی مدیر شعبه به آن پیوست شود. پس از آن اقدام به ثبت شعبه شرکت صورت می گیرد.

در هر صورت دو آگهی تاسیس شعبه شرکت از پیشینه ی مربوط به شعبه شرکت، به محلی که شعبه در آنجا دایر می شود ارسال خواهد شد تا اداره یا دایره ی ثبت محل هم همان آگهی را در روزنامه ی محلی منتشر کنند. مطابق با ماده 4 قانون ثبت شرکت ها، جهت ثبت شعبه مدارکی لازم می باشد که ثبت شرکت کریمخان در ادامه به بیان آن ها پرداخته است.

مدارک لازم جهت ثبت شعبه شرکت خارجی

  • نسخه ی مصدق تصویب مجمع عمومی فوق العاده یا هیات مدیره و در صورت واگذاری اختیار به هیات مدیره در رابطه با تاسیس شعبه در اساسنامه، حاکی از تاسیس شعبه در تهران
  • داشتن قرارداد با یکی از وزارتخانه یا نهادهای انقلابی و یا دریافت مجوز از یکی از وزارتخانه ها
  • نسخه ی مصدق اساسنامه شرکت
  • نسخه ی مصدق اظهارنامه شرکت
  • وکالتنامه مبنی بر تعیین نماینده ی عمده و اختیارات واگذار شده به آن

نکته : الزامیست که تمام مدارک به زبان فارسی ترجمه شده باشد و توسط مترجمان وزارت دادگستری تایید رسمی شده باشد.

بعد از بررسی و ارزیابی مدارک فوق به وسیله ی کارشناس و دریافت هزینه ی حق الثبت، در صورتی که مدارک ارسالی دارای نقص و ایرادی نباشد، کارشناس مربوطه دستور ثبت آن را صادر می نماید و مراحل آن برای اطلاع عموم در روزنامه ی رسمی جمهوری اسلامی ایران آگهی می شود.

بر اساس ماده ی 18 نظامنامه ی مذبور، بعد از ثبت شرکت و ثبت هر یک از شعب آن، می بایست اداره ی ثبت اسناد تصدیقی دال بر ثبت شرکت یا شعبه ی آن به درخواست کننده بدهد. تصدیق مذکور می بایست شامل مراتب ذیل باشد:

  • نام کامل شرکت
  • نوع شرکت اعم از شرکت سهامی، ضمانتی، مختلط و غیره
  • مرکز اصلی شرکت و نشانی صحیح آن
  • تابعیت شرکت
  • میزان سرمایه ی شرکت در تاریخ درخواست
  • شرکت تقاضاکننده بر اساس قوانین مملکت اصلی خود، در چه محل، چه تاریخ و نزد کدام مقام صلاحیت دار به ثبت رسیده است
  • شرکت به چه نوع فعالیت صنعتی، تجاری یا مالی در ایران مشغول می باشد
  • تاریخ ثبت شرکت
  • امضای مدیر کل ثبت اسناد مملکتی
  • می بایست محل شعبه در تصدیقنامه ذکر شود.

ما یک تیم حقوقی در ثبت شرکت کریم خان هستیم که تمرکز خودمان را روی محتوی ارائه شده در خصوص ثبت شعبه شرکت خارجی قرار داده ایم و تنها هدف ما کمک به شما می باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *