Which international trademarks can I register?

Which international trademarks can I register?


علائم تجاری بین المللی

موسسه حقوقی ثبت کریم خان در این مطلب در خصوص علائم تجاری بین المللی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهد.در سطح جهان تعداد نامحدودی علائم تجاری وجود دارد که قابلیت ثبت دارند. مطابق قوانین مصوب کشورها، ممکن است علامت تجاری از یک یا چند کلمه، حرف یا عدد تشکیل شده باشد. علاوه بر این علامت تجاری می تواند از شکل، نماد، اشکال سه بعدی، نمادهای صوتی از قبیل اصوات موسیقی، رایحه و یا رنگ گرفته شده باشد و همچنین ویژگی متمایز کننده داشته باشند. به غیر از علائم تجاری که منشاء جغرافیایی کالاها یا خدمات را معین می نماید، برخی دیگر از علائم نیز موجود است که ثبت شرکت کریم خان در ذیل بصورت صریح به بیان آن ها پرداخته است.

کدام علائم تجاری بین المللی را می توان ثبت نمود؟
کدام علائم تجاری بین المللی را می توان ثبت نمود؟

1-  علائم جمعی (COLLECTIVE MARKS)

این گونه علائم تجاری، علامات یا برندهایی می باشند که به یک مجموعه یا یک انجمن خاص اختصاص دارند ، به نحوی که اعضای آن مجموعه یا انجمن، خود را در سطح کیفی و یا سایر ویژگی هایی که به آن مجموعه یا انجمن اختصاص دارد، با استفاده از این علائم یا برندها معرفی می کنند. از جمله این انجمن ها و یا کانون هایی می توان به کانون انجمن ژنتیک ، مهندسین و حسابداران اشاره نمود.

2- علائم تاییدی (CERTIFACATION MARS)

این گونه علائم تجاری، شامل علامت هایی می باشند که به واحد های تولیدی و یا ارائه کننده ی خدمات بخشیده می شود. لازم به ذکر است که این علائم تاییدی با اجرا و تبعیت از یک سری استانداردهای تعریف شده به آنها اعطا می شود. به طور کلی هر شخصی که بتواند ثابت نماید که محصولات یا خدمات ویی که ارائه نموده است، با استاندارد کیفی ISO 9000 که بسیار معروف بوده و در جهان شناخته شده است تطابق دارد و محصولات یا خدماتش مورد پذیرش واقع گردد، می توان به وی علامت تاییدی اعطا نمود. در رابطه با این نوع از علائم تجاری می توان به قرارداد اتحادیه پاریس که در ارتباط با حمایت از علائم تجاری برای اشخاصی که موسسه یا شرکت های آن ها در خارج از ایران بوده و عضو اتحادیه پاریس می باشند، اشاره نمود.

قوانین قرارداد اتحادیه پاریس

اتحادیه ی پاریس که دارای نام رسمی با عنوان اتحادیه ی بین المللی برای حمایت مالکیت صنعتی (علائم تجاری، طرح های صنعتی و اختراعات) می باشد ، سازمانی است که از 74 دولت مستقل تشکیل شده که در پنج قاره ی جهان پراکنده شده اند تا به پشتیبانی از مالکیت صنعتی بپردازند. این اتحادیه به واسطه ی یک قرارداد عمومی بین المللی که در سال 1883 در پاریس منعقد شده و بین یازده دولت به امضا رسیده است تشکیل شده و با گذشت زمان، دولت های زیادی عضو آن شده اند که دولت اتحاد جماهیر شوروی آخرین کشوری می باشد که عضو این اتحادیه شده است. اضافه شدن این کشور از اول ژوئیه ی سال 1965 رسمیت یافته و قانونی گشت. تابحال چندین بار قرارداد عمومی پاریس جهت پشتیبانی از مالکیت صنعتی اصلاح شده و مورد تجدید نظر قرار گرفته است که آخرین آن ها در سال 1958 در لیسبون صورت گرفته است.

اتصال دولت ایران به اتحادیه پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی (علائم تجاری، طرح های صنعتی و اختراعات) برای اشخاصی که در خارج از ایران دارای موسسه یا شرکت بوده و عضو اتحادیه پاریس هستند امتیازاتی را قائل شده است که ثبت شرکت کریمخان در ذیل به طور مختصر به بیان آن ها پرداخته است.

  1. اعضای اتحادیه در دیگر کشورهای عضو اتحادیه از نظر حقوق مالکیت صنعتی از همان امتیازاتی که اتباع آن کشور دارا می باشند برخوردار می گردند، بهره مندی اعضای اتحادیه از این مزایا مشروط بر این است که آن ها شرایط و تشریفاتی را که برای اتباع آن ها در نظر گرفته شده است رعایت کنند.
  2. عضو اتحادیه که علامتی را در کشور خود ثبت نموده است قادر است در کشورهای دیگر عضو اتحادیه از علامت خود حمایت نماید، به جز مواردی که علامت وی به حقوقی که اشخاص کسب می کنند لطمه ای وارد کند.
  3. چنانچه عضو اتحادیه، در کشور خود ثبت علامتی را تقاضا نموده است، می تواند طی مدت 6 ماه بعد از تقاضای ثبت، جهت تقاضای ثبت همان علامت در سایر کشورهای عضو اتحادیه اقدام نماید.
  4. علامت های تجاری شناخته شده در تمام کشورهایی که عضو اتحادیه هستند مورد حمایت قرار می گیرند.
  5. اعضای اتحادیه، علائم تجاری و علامت هایی را که مشابه نشان ها، پرچم ها، مهر ها و دیگر علامت های رسمی اعضای اتحادیه می باشند و در صورتی که آن علامت ها به دفتر بین المللی اتحادیه اعلام شده باشد، ثبت نخواهد نمود.
  6. در ارتباط با حق انتقال علامت و مجوز استفاده از علامت و همچنین استفاده چند نفر از علامت، امکاناتی در نظر گرفته شده است.
  7. در نمایشگاه ها از علامت ها پشتیبانی صورت می گیرد.
  8. کیفیت محصولی که می بایست علامت کارخانه یا تجارتخانه روی آن درج گردد، به هیچ وجه نمی تواند ممنوعیتی جهت ثبت علامت مزبور ایجاد نماید.
  9. جهت ضبط و توقیف محصولاتی که تقلیدی می باشند، قوانین و مقرراتی در نظر گرفته شده است.
  10. کشورهایی که عضو اتحادیه می باشند در مقابل رقابت نامشروع مورد حمایت اتباع اتحادیه قرار می گیرند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *