پلمپ دفاتر تجاری در تهران

پلمپ دفاتر تجاری در تهران


پلمپ دفاتر در تهران دارای دفتر کل و دفتر روزنامه می باشد. بازرگانان هم به دریافت پلمپ دفاتر احتیاج دارند که مشمول دفتر روزنامه ، دفتر کل، دفتر کپیه و دفتر دارایی می باشد. در ادامه مقاله به تفسیر پلمپ دفاتر و دفاتر تجاری، مدارک ومراحل پلمپ دفاتر تجاری در تهران و چند مثال از رد دفتر تجاری می پردازیم.

پلمپ دفاتر تجاری در تهران

در زمان ثبت ،تمامی سازمان ها اگر مشمول مقررات مالیاتی باشند باید جهت دریافت پلمب دفاتر خود ،مبادرت نمایند تا تمامی صورت حساب مالی خود را به اداره امور مالیاتی ارائه دهند که این دفاتر ،دفاتر قانونی بوده و قسمتی از دفاتر رسمی به حساب می آیند و باید کلیه امور مالی شرکت را در عرصه کاری خود،قابل خواندن،بدون خط خوردگی درج گردد.

در آغاز هر سال مالی،به دلیل عدم بازرسی دولتی در هنگام نوشتن این دفاتر ، اجرای صحیح و یا کاهش و افزایش صفحات ،شرکت ها دفتر جدیدی اخذ می نمایند.با رجوع به اداره ثبت شرکت ها این دفاتر که با تاریخ روز پلمپ شده است اخذ می نمایند،تا از بد بکارگیری ممانعت به عمل آید ؛ البته موسسات در انتهای هر سال مالی علاوه بر عرضه اظهار نامه خود ،باید این دفاتر را هم برای اتکا به اداره دارایی ارائه نمایند.

پلمب دفاتر نیز قسمتی از قوانین بوده و اجباری می باشد و چنانچه اعمال نگردد ،جریمه مالیاتی به فرد یا شرکت تحمیل می گردد.موسساتی که تلاشی ندارند هم میبایست دفاتر مالی خود را تنظیم و برای به ثبت رسیدن عدم فعالیت خود،این دفاتر را سفید به سازمان مالیات عرضه می نمایند.

در پایان هرسال موسسات میبایست به پلمب دفاتر قانونی مبادرت نمایند.اگر در جهت گریختن از مالیات،سند و مدارک تقلبی تنظیم و یا بعد از 3 سال از تحویل اظهارنامه مالیاتی ممانعت به عمل آید، حبس 3 الی 22 ماه و بی بهرگی از کلیه بخشش های قانونی مشمول حال وی شده و جریمه هم به همراه دارد.

کلیه این دفاتر میبایست طی 10 سال پس از پایان سال مالی ،حفاظت گردد.

• دفتر تجاری

دفتر تجاری دارای چهار قسمت که شامل دفاتر کل، دفتر کپیه ، دفتر روزنامه، دفتر دارایی می باشد.

1) دفتر کل :

کلیه بازرگانان میبایست داد و ستدهایی که در طول هفته اعمال می نمایند،از دفتر روزنامه کسب کرده و به صورت چکیده در صفحه ویژه ثبت نمایند که قید افراد ، صندوق، کالا و …در آنها ضروری می باشد. مجموع رقم های دفتر کل می بایست با مجموع داد و ستد های درج شده در دفتر روزنامه در طول هفته مساوی باشد.

2) دفتر روزنامه :

بازرگانان میبایست هر روز خواسته ها، بدهی ها ، و معاملات تجاری مرتبط با اوراق تجاری (خرید و فروش) و مجموع واردات و صادرات تجارتی به هر نحوی که می باشد را به ثبت برساند و کلیه مبالغی را که در جهت هزینه های شخصی می باشد اخذ نماید.

3) دفتر کپیه :

بازرگانان میبایست کلیه مکاتبات و صورت حساب های خود را به نظم تاریخ در دفتر کپیه به ثبت برسانند ولی امروزه این دفتر در شرکت به کار برده نمی شود و در عوض آن دفاتر اندیکاتور به کار برده می شود.

4) دفتر دارایی :

در این دفتر تاجران میبایست هر سال تمامی سرمایه منقول و غیر منقول و بدهی های سال پیشین خود را کامل در دفتر ثبت نماید و توسط آن ها امضا گردد و این امر تا پانزدهم فروردین سال بعد میبایست اعمال گردد.

مدارک لازم جهت پلمب دفاتر تجاری در تهران

  • کپی شناسنامه وکارت ملی مدیر عامل
  • مهر شرکت
  • تغییرات نهایی ثبتی شرکت در روزنامه رسمی
  • تکمیل اظهارنامه پلمب از دفاتر پستی
  • تقاضای دفاتر در پست
  • آدرس کامل پستی و کد پستی شرکت

نکته: دفاتر هر سال باید حداکثر تا پایان اسفند ماه سال قبل توسط اداره ثبت ، شماره گذاری ، امضا و پلمپ گردند، به موجب مواد 11و 12 قانون تجارت، دفاتر مذکور در صورتی معتبر و دارای سندیت می باشند که مطابق قوانین این قانون تهیه و تنظیم شده باشند؛ بدین ترتیب، دفاتر روزنامه ، کل و دارایی می بایست از طرف اداره ثبت شماره گذاری و پلمپ گردند.

مراحل پلمپ دفاتر تجاری در تهران

در جهت دریافت پلمپ دفاتر باید به سامانه اداره ثبت شرکت ها قسمت پلمپ دفاتر تجارتی رجوع نموده و بخش مشخصات درخواست کننده را کامل نمایید.مشخصات درخواست کننده پلمپ دارای نوع فرد درخواست کننده ، ملیت درخواست کننده، و شماره همراه می باشد.کلیه پیامک های مرتبط به شماره همراهی که قید شده ارسال می شود.بخش آغاز سال و ماه مالی را هم کامل نمایید، غرض از آغاز سال، ماه و روز مالی تعیین آن مطابق اساسنامه شخصیت حقوقی می باشد؛زمان نهایی سال مالی هم به وسیله سامانه حساب می شود ، واضح است که زمان ثبت شخصیت حقوقی و تقاضای پلمپ اساس آغاز سال،ماه و روز مالی نیست.

با طی دیگر مراحل در سامانه ( مشخصات شخصیت حقوقی مشخصات اظهارنامه پلمپ ،هیئت مدیره شرکت، عنوان هیئت مدیره شرکت) برگه اظهارنامه موجود در سایت را پرینت نمایید.
اگر مشخصات را به صورت صحیح درج کرده باشید و کارشناس مرتبط آن را پذیرش نماید،پی جویی تقاضا به وسیله همین سامانه میسر می باشد.بنابراین پرینت اظهارنامه و مدارک را به اداره ثبت ارسال نمایید تا پست دفاتر پلمپ را به آدرس درج شده در سامانه ارسال نماید.

موارد رد دفاتر تجاری

موارد نقض دفاتر که در فصل پنجم آیین نامه دفاتر قانونی بیان شده شامل:

  • چنانچه دفاتر عرضه شده از پلمپ بیرون آمده و یا یک یا چند برگ نداشته باشد.
  • فقدان ثبت فعالیت مالی در دفاتر به شروط دستیابی
  • ثبت کلیه یا بخشی از یک فعالیت در پیرامون
  • ثبت کلیه یا بخشی از یک فعالیت میان ردیف ها
  • پاک و محو نمودن نوشته های موجود در دفاتر در جهت بدبکارگیری
  • سفید ماندن صفحات و یا تمام صفحات در دفتر روزنامه و دفتر مشاغل در جهت بدبکارگیری
  • طلبکار شدن حساب های نقدی و بانکی،به جزمواردی که حساب های بانکی با صورت حساب بانک سازگاری نماید و یا طلبکارشدن حساب های بانکی یا نقدی متاثر از اولویت و پس ماندن ثبت حساب ها باشد که باعث نقض دفتر نمی باشد.
  • فقدان عرضه یک یا چند جلد از دفاتر ثبت و پلمپ شده
  • فقدان مطابقت نوشته های دفاتر با مشخصات سیستم های الکترونیکی درباره افرادی که از سیستم های نام برده بهره گیری می نمایند.
  • به ثبت رساندن هزینه ها و هرگونه فعالیت های مالی خلاف واقع در دفاتر به شروط تصرف (ثبت مبالغی که رخداد آن مسلم بوده ولی به علت ویژه قانونی مورد پذیرش از نظر مالیاتی نمی باشد و بازگردانده می شود و به ممنظور ثبت مبالغ خلاف واقع به حساب نمی آید.)

همکاران ما در ثبت شرکت کریم خان ،با افتخار درزمینه پلمپ دفاتر تجاری در خدمت شما عزیزان می باشند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *