وزارت تعاون و وظایف آن

وزارت تعاون و وظایف آن


درآمدی بر عملکرد وزارت تعاون و وظایف آن

در این مطلب موسسه حقوقی ثبت شرکت کریم خان قصد دارد در خصوص وزارت تعاون و وظایف آن صحبت کند.طبق ماده 2 قانون شرکت های تعاونی ( ق. ش. ت) ،شرکت تعاونی به شرکتی گفته می شود که از اشخاص حقیقی و یا حقوقی تشکیل شده که برای رفع نیازمندی های مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی شرکاء به واسطه خودیاری و کمک متقابل و همکاری آنان و تشویق به پس انداز به وجود می آید.شرکت تعاونی متشکل از اشخاص حقیقی و یا حقوقی است.اعضای شرکت تعاونی میبایست حداقل هفت نفر باشند و لازم به ذکر است که مسئولیت اعضا به اندازه میزان سهامی است که از سرمایه شرکت خریداری یا تعهد نموده اند.سرمایه شرکت نامحدود بوده و سهام آن بانام است.یکی از قوانین وزارت تعاون این است که نقل و انتقال سهام تنها میبایست به اعضای شرکت صورت گیرد در غیر این صورت اشخاص مجاز نیستند به نقل و انتقال به غیرعضو بپردازند.شرط عضویت در شرکت تعاونی،خرید و پرداخت تمام بهای لااقل یک سهم می باشد.در این شرکت میبایست کلمه ” تعاونی ” الزاماً ذکر گردد.

ارکان شرکت تعاونی به مواردی گفته می شود که در پیشبرد فعالیت ها و اهداف شرکت های تعاونی در کنار یکدیگر قرار می گیرند و سبب اداره و نظارت و تصمیم گیری بهتر در شرکت تعاونی می شوند،که براساس ماده 29 قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ارکان شرکت های تعاونی را به سه مورد تقسیم کرده است :

  • مجمع عمومی
  • هیات مدیره
  • بازرس یا بازرسان

همان گونه که مستحضر هستید،هدف از تاسیس شرکت تعاونی کسب نفع و سودآوری برای اعضا نیست،بلکه هدف اصلی همکاری و تعاون در جهت کاهش هزینه ها و جلوگیری از مضرات احتمالی می باشد.

در ادامه موسسه حقوقی ثبت شرکت کریمخان در خصوص وظایف وزارت تعاون به شما توضیح می دهد.

وزارت تعاون و وظایف آن

به منظور اعمال نظارت بر اجرای قوانین و مقررات مربوطه به تعاونی های مختلفه و حمایت و پشتیبانی از بخش تعاونی، وزارت تعاون تشکیل شده که به چند نمونه از وظایف آن اشاره می شود :

  1. ایجاد تسهیلات مورد نیاز به منظور توسعه فعالیت تعاونی ها در امور تولید
  2. جلوگیری از فعالیت اشخاص حقیقی یا حقوقی که قصد سوء استفاده از نام و عنوان تعاونی را دارند.
  3. حسابرسی از تعاونی ها در صورت تقاضا و شکایت اعضاء در حدود امکانات
  4. فراهم نمودن تسهیلات مورد نیاز به منظور دستیابی تعاونی ها به مواد اولیه و وسایل و کالاهای لازم
  5. مشارکت در تهیه و تدوین مقررات صادرات و واردات کشور
  6. راهنمایی مسئولان تعاونی ها در امور حقوقی،مالی_اداری و هدایت آن ها به منظور استفاده از روش ها و سیستم های بهتر
  7. فراهم نمودن تسهیلات مورد نیاز جهت تهیه طرح،ایجاد،توسعه،بازسازی،نوسازی،واحدهای تعاونی و نظارت بر امور آن ها
  8. تامین شرایط و فراهم نمودن امکانات به منظور سرمایه گذاری بخش تعاونی برای ایجاد تعاونی ها با اولویت تعاونی های تولید
  9. تنظیم برنامه و تعیین نحوه کمک های اعتباری در حدود مقررات و اختیارات به واسطه بانک ها و موسسات اعتباری و کمک های دولتی به تعاونی ها
  10. انجام معاملات لازم و ارائه خدمات لازم بخش تعاونی
  11. کمک به شرکت ها و اتحادیه های تعاونی در ارائه خدمات حقوقی،مالی،حسابداری و حسابرسی و سایر خدمات مورد نیاز و اقدامات لازم

در صورت نیاز به هرگونه مشاوره می توانید با موسسه حقوقی ثبت شرکت کریم خان تماس گرفته و کلیه مشورت های لازم را در کمترین زمان ممکن دریافت نمایید.

موسسه حقوقی ثبت شرکت کریم خان در این بخش در خصوص وزارت تعاون و وظایف این وزارت سخن می گوید و توضیحاتی را در خصوص ارکان وزارت تعاونی به شما ارائه می دهد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *