نحوه ی نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص

نحوه ی نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص


در سایر مقالات در سایت ثبت کریم خان مقررات راجع به انتقال سهم الشرکه شرکت با مسوولیت محدود را بیان کردیم.ثبت کریم خان در این قسمت برآن است تا ضمن توضیح کوتاهی رابطه با سهام و انواع آن،به بررسی و تشریح چگونگی نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص بپردازد.

نحوه ی نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص

تعریف سهام و انواع آن

سهام را می توان اینگونه تعریف کرد:”سهم قسمتی از سرمایه شرکت سهامی است که تعیین کننده ی میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی است.ورقه سهم،سند قابل معامله ای است که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد.سهم ممکن است بانام و با بی نام باشد”.

چنانچه برای بعضی از سهام شرکت با رعایت مقررات قانون تجارت مزایایی قایل شوند،این سهام،سهام ممتاز نامیده میشود.

مجموع ارزش سهامی سهام،سرمایه شرکت را تشکیل می دهد و بعد از انحلال شرکت هر سهامداری محق است که مبلغ اسمی سهام خود را اخذ کند. چنانچه سهم انتفاعی جزء سرمایه شرکت نبوده و صاحب آن حق مطالبه مبلغ اسمی آن را پس از انحلال شرکت نخواهد داشت.

به طور معمول کلیه سهامداران در شرکت سهامی حقوقی مساوی دارند و این حقوق مشمول میزان مشارکت،تعهدات ومنافع صاحب سهم در شرکت سهامی می باشد و جهت استفاده از این حقوق،دارنده سهم می بایست مبلغ اسمی سهامی را که پذیره نویسی نموده در مهلت قانونی بپردازد.

در ادامه موسسه ثبت کریمخان به معرفی انواع سهام می پردازد.

انواع سهام:

سهم با نام

سهمی است که متعلق به شخص معینی است و نام و مشخصات صاحب سهم در ورقه سهم ودر دفتر ثبت سهام شرکت عنوان می گردد و در موارد ذیل صدور سهام بانام الزامی می باشد:

  • تا زمانی که تمام مبلغ اسمی هر سهم بی نام پرداخت نشده باشد.
  • سهامی که مدیران شرکت به عنوان وثیقه می سپارند و تا پایان مفاصا حساب دوره تصدی مدیران،قابل انتقال نمی باشند.
  • سهام محجورین و صغار جهت حمایت از حقوق آن ها.
  • سهام با نام و هرگونه نقل و انتقال آن ها باید در دفتر ثبت سهام شرکت به ثبت برسد در غیر این صورت فاقد اعتبار قانونی برای شرکت و اشخاص ثالث خواهد بود.
    چنانچه قسمتی از مبلغ اسمی سهم بانام پرداخت نشود،منتقل الیه قایم مقام ناقل خواهد بود.

در این قسمت از مقاله ثبت کریمخان توضیحاتی در رابطه با نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص می دهد.

نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص

بدین جهت که در شرکت های سهامی،سرمایه شرکت وثیقه ی طلب طلبکاران است و شخصیت شرکا در آن حائز اهمیت نیست،بنابراین نقل و انتقال سهام در آن آزادانه می باشد.به این معنی که شریک می تواند در صورت ضرورت،با انتقال سهم خود از شرکت خارج شود.در نتیجه،در شرکت های سهامی خاص آزادی انتقال سهم مورد قبول قرار گرفته است.لیکن براساس ماده 41 ل.ق مجمع عمومی یا مدیران شرکت می توانند این آزادی را محدود کرده و شروطی را به منظور انتقال سهام قرار دهند.بنابراین،در صورتیکه در اساسنامه شرکت سهامی خاص،شرطی مبنی بر منوط کردن انتقال سهام به تصمیم مجمع عمومی یا هیات مدیره وجود نداشته باشد،نقل و انتقال سهام کاملاَ آزاد است.

مدارک مورد نیاز برای نقل و انتقال سهامی شرکت

  • کپی آگهی تاسیس
  • کپی روزنامه رسمی تاسیس
  • کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی سهامداران فعلی و جدید
  • کپی آگهی آخرین تغییرات(در صورت وجود تغییرات)

مراحل نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص

برای نقل و انتقال سهام نیاز به تنظیم سند رسمی نیست اما در مقررات قانونی تشریفاتی به منظور انتقال سهام با نام در نظر گرفته شده است.در صورتیکه این تشریفات در زمان انتقال سهام رعایت نشود،چنین انتقالی از نظر شرکت و اشخاص ثالث معتبر نمیباشد.

به منظور نقل و انتقال در شرکت سهامی خاص کلیه افراد واگذارکننده سهامی و گیرنده بایستی مالیات خود را به ادارات مربوطه پرداخت کنند.با این تفاسیر مراحل نقل و انتقال در شرکت سهامی خاص عبارت است از:

  • تنظیم صورتجلسه
  • مراجعه ی واگذار کنندگان سهامی و گیرنده به اداره مالیاتی ممیز مالیاتی شرکت مربوطه
  • پرداخت مالیات انتقال سهام و اخذ گواهی پرداخت مالیات
  • ارائه مدارک ثبتی

موسسه ثبت کریم خان از همراهی شما عزیزان سپاسگزاری می کند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *