نحوه ی اداره جلسات مجامع عمومی


ثبت کریم خان در این مقاله قصد دارد به بررسی نحوه ی اداره جلسات مجامع عمومی بپردازد.

براساس ماده 72 لایحه قانون تجارت، مجامع عمومی از اجتماع صاحبان سهام تشکیل می گردد. اشخاص غیر سهامدار، تنها می توانند بعنوان وکیل و منشی جلسات مجمع عمومی شرکت کنند نصاب تشکیل رسمی جلسات و هم چنین حد نصاب اتخاذ تصمیم جلسات مجامع عمومی، اصولاَ تابع اساسنامه است مگر آن که قانون ترتیب دیگری را تعیین کرده باشد.

در ادامه ثبت کریم خان انواع مجامع عمومی صحبت می کند.

 

انواع مجامع عمومی

  1. مجمع عمومی موسس
  2. مجمع عمومی عادی
  3. مجمع عمومی فوق العاده

در ادامه ثبت کریم خان نکاتی را از دلیل تشکیل و صلاحیت مجامع عمومی ، پیش از بررسی چگونگی اداره جلسات مجامع عمومی را توضیح می دهد.

مجمع عمومی موسس، کامل کننده فرایند تشکیل شرکت است و انتهای کار مجمع عمومی موسس مرادف با تشکیل شرکت می باشد. پس از آن که شرکت با قبول کتبی سمت توسط مدیران و بازرس یا بازرسان تشکیل شد ، دیگر مجمع عمومی موسس تشکیل نمی گردد و میبایست از مجمع عادی و فوق العاده استفاده کنیم.

مجمع عمومی عادی، به منظور تصویب حساب های مالی و تخصیص سود و زیان و انتخاب مدیران و بازرسان تشکیل می گردد و حتماً حداقل سالی یک بار تشکیل می گردد و به همین سبب این مجمع، تحت عنوان مجمع عمومی سالیانه شناخته می شود.

مجمع عمومی فوق العاده امور حیاتی و مهم شرکت را به دست دارد.براساس ماده 83 لایحه ، تغییرات سرمایه ای مانند افزایش و کاهش سرمایه ، تغییر اساسنامه و انحلال شرکت قبل از موعد در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است.این مجمع می تواند قبل از مجمع عمومی عادی تشکیل گردد.

چگونگی اداره جلسات مجامع عمومی ( موسس- عادی – فوق العاده )

اداره جلسات مجامع عمومی، بر عهده هیات رئیسه است. هیات رئیسه از 4 عضو تشکیل شده است که این 4 عضو شامل یک رئیس و دو عضو ناظر و یک عضو منشی می باشد . اشخاص حقیقی و حقوقی مجازند عضو هیات رئیسه باشند و در صورت عضویت اشخاص حقوقی در شرکت ، نماینده آن ها در جلسات شرکت می کند.

رئیس و دو ناظر الزاماً میبایست از بین صاحبان سهام باشند اما منشی می تواند خارج از سهامداران باشد. بعد حداقل سهامدار لازم برای تشکیل مجمع عمومی، 3 سهامدار می باشد.

در یک صورت منشی میبایست از بین صاحبان سهام باشد و آن هم مربوط به مواد 95 و 96 لایحه است و وقتی است که صاحبان حداقل یک پنجم سهام شرکت ، مجمع عمومی را دعوت نمایند. البته در این صورت، حداقل تعداد سهامدار لازم جهت تشکیل جلسات مجامع عمومی 4 سهامدار است زیرا منشی میبایست از بین سهامداران انتخاب گردد.

براساس ماده 101 لایحه ، ریاست جلسات مجمع عمومی بر عهده رئیس هیات مدیره خواهد بود اما 4 استثنا وجود دارد که در ادامه بدان می پردازیم.

  1. ترتیب خلاف در اساسنامه پیش بینی شده باشد.
  2. عزل کل یا برخی مدیران جزو دستور جلسه مجمع باشد.
  3. انتخاب مدیران جز دستور جلسه مجمع باشد.
  4. جلسه مجمع عمومی موسس ( در این مقطع هنوز مدیران شرکت انتخاب نشده اند ).

در صورتی که در اساسنامه پیش بینی نشده باشد، رئیس هیات رئیسه از بین سهامداران با اکثریت نسبی انتخاب می گردد.

هیات رئیسه مجامع عمومی

  • یک رئیس : الزاماَ صاحب سهم : اصولاَ رئیس هیات مدیره
  • دو ناظر : الزاماَ صاحب سهم
  • یک منشی : اصولاَ نیازی نیست صاحب سهم باشد به جز موارد 95 و 96 لایحه .

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *