میزان تعهد سرمایه پس از پایان مهلت پذیره نویسی شرکت سهامی عام


موسسه ثبتی و حقوقی ثبت کریم خان در این مطلب قصد دارد در خصوص میزان تعهد سرمایه پس از پایان مهلت پذیره نویسی شرکت سهامی عام صحبت می کند.

پذیره نویسی عمل حقوقی است که براساس آن شخص متعهد می شود که با تامین بخشی از سرمایه شرکت در حدود مبلغ برآورده شده در شرکت سهامی عام شریک شود.پذیره نویسی شخص را متعهد می نماید که مبلغی را برابر مبلغ ذکر شده در ورقه تعهد سهام پرداخت کند و در برابر این تعهد حق دریافت سهام پس از تشکیل شرکت و استفاده از آن برای پذیره نویسی بوجود بیاید.

براساس ماده 12 لایحه اصلاحی قانون تجارت : پذیره نویس بعد از انقضای ورقه تعهد سهم مبالغی که میبایست به صورت نقدی پرداخت نمایند ( حداقل 35 % مبالغ تعهد شده ) را به حسابی به نام حساب شرکت در حال تاسیس پرداخت نموده و رسید دریافت می نمایند. ورقه تعهد سهم در دو نسخه تنظیم می شود و با ذکر تاریخ و امضای پذیره نویس یا قائم مقام قانونی او می رسد ، نسخه دوم با ذکر رسید وجه با مهر و امضای بانک به پذیره نویس داده می شود.

در ادامه ثبت کریم خان در خصوص میزان تعهد سرمایه پس از پایان مهلت پذیره نویسی شرکت سهامی عام صحبت می کند.

میزان تعهد سرمایه پس از پایان مهلت پذیره نویسی شرکت سهامی عام

بعد از پایان مهلت پذیره نویسی یا مهلت تمدید شده، 3 حالت را می توان در رابطه با نتیجه تعهد سرمایه در شرکت سهامی عام در نظر گرفت :

حالت اول ) میزان مبالغ تعهد شده کمتر از میزان سرمایه شرکت باشد. بعنوان مثال میزان سرمایه مورد نظر برای پذیره نویسی 100 میلیون تومان باشد، اما بعد از خاتمه مهلت پذیره نویسی و تمدید آن تنها 80 میلیون تومان مورد تعهد قرار گیرد.براساس تبصره 4 ماده 23 قانون بازار اوراق بهادار، ابتدائاَ میبایست شیوه برخورد با چنین موقعیتی در آگهی اعلامیه پذیره نویسی تصریح گردد و در صورت عدم تکمیل فرایند عرضه عمومی، مبالغ جمع شده میبایست طی 15 روز به سرمایه گذاران پس داده شود و شرکت هم قابل تشکیل نیست.

در اینجا ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا امکان کاهش سرمایه در مثال بالا از 100 واحد به 80 واحد وجود دارد یا خیر ؟ تنها در صورت رضایت تمامی موسسین و پذیره نویسان، امکان کاهش سرمایه وجود دارد.

حالت دوم ) شرکت با افزایش میزان تعهد نسبت به سرمایه روبرو گردد. مثلاَ سرمایه شرکت 100 میلیون تومان باشد، اما بعد از پایان پذیره نویسی مشخص می گردد که به اندازه 120 میلیون تومان تعهد سهام صورت گرفته است. در این خصوص اختلاف نظر وجود دارد.لازم به ذکر است که به نسبت از تمام پذیره نویسان کم می شود و براساس نظر دیگر، پذیره نویسی اشخاص بالای 100 میلیون تومان باطل می باشد. نظر اخیر قابل قبول می باشد زیرا انتشار اعلامیه پذیره نویسی به منزله ی ایجاب می باشد و قبول نیز باید براساس با شرایط ایجاب باشد و تعهد اضافه بر 100 میلیون تومان مورد توافق و قصد طرفین نبوده و باطل می باشد.

حالت سوم ) میزان تعهد با میزان سرمایه برابر باشد : در این صورت شرکت برای تشکیل با مانعی مواجه نیست.

در میزان تعهد سرمایه پس از پایان مهلت پذیره نویسی

  • تعهد برابر سرمایه : تشکیل شرکت
  • تعهد بیشتر از سرمایه : بطلان پذیره نویسی مازاد

تعهد کمتر از سرمایه

  1. عمل مطابق آگهی پذیره نویسی
  2. در صورت عدم تعیین آگهی پذیره نویسی

بازگرداندن مبالغ ظرف 15 روز و عدم تشکیل شرکت .

سوال : انجام تعهداتی که بعد از تشکیل و قبل از ثبت شرکت انجام شده، با چه شخصی می باشد؟

در پاسخ به این سوال می توان دو حالت را در نظر داشت :

  • حالت اول) شرکت ثبت شود : در صورتی که معاملات با رعایت اساسنامه و قانون برای شرکت منعقد شده باشد، شرکت باید تعهدات را انجام دهد.
  • حالت دوم) شرکت ثبت نشود : انجام تعهدان به عهده موسسین می باشد و براساس ماده 23 لایحه قانون تجارت، ” موسسین شرکت نسبت به کلیه اعمال و اقداماتی که به منظور تاسیس و ثبت شرکت انجام می دهند، دارای مسئولیت تضامنی هستند “.

کلمه کانونی :

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *