هدف از تشکیل موسسات و یا موسسه های غیر تجاری

در این مقاله قصد داریم به این مسئله بپردازیم که موسسه های غیر تجاری به منظور انجام چه فعالیت هایی تشکیل می گردند؟ برای پاسخ دادن به این سول کافیست تا انتهای این مطلب با ثبت شرکت کریمخان همراه باشید.

قبل از هرچیز ابتدا به تعریف مختصری از موسسه می پردازیم و سپس انواع موسسات تجاری را تشریح می نماییم. در کنار شرکت ها که مشغول به امر تجارت می باشند، قانون گذار نیز نهاد حقوقی مخصوصی را که دارای شخصیت حقوقی هستند، با هدف انجام اموری از قبیل کارهای علمی یا ادبی یا امور خیریه که دارای جنبه ی غیرتجاری بوده اند در نظر گرفته است که به آن موسسه گفته می شود. همان گونه که از ادامه ی نام موسسه، یعنی موسسه غیر تجاری بر می آید، موسسات فاقد هر گونه سود تجاری می باشند و فقط برای ارائه ی خدمات به دیگران تشکیل می شوند. بر همین اساس آنچه که در تشخیص موسسات تجاری و موسسات غیر تجاری دارای اهمیت می باشد (موضوع فعالیت) موسسات می باشد که این موضوع فعالیت می بایست در زمینه ی امور غیر تجاری نظیر امور علمی، ادبی، و … باشد.

موسسات غیرتجاری دارای دو نوع می باشد که ثبت کریم خان هر یک از آن ها را در ذیل به تفضیل بیان نموده است.

الف: موسساتی که به منظور بدست آوردن منافع و توزیع آن بین اعضای خود تشکیل نشده باشند، این نوع موسسات در اصطلاح موسسات غیر انتفاعی نامیده می شوند. تمام فعالیت های اجتماعی مانند انجمن های اسلامی و تخصصی و علمی خاص و احزاب و دستجات سیاسی و موسسات خیریه و صندوق های قرض الحسنه در چهارچوب موسسات غیر انتفاعی پنداشته می شوند. تاسیس کنندگان موسسات غیر انتفاعی هنگامی که ثبت موسسه ی خود را تقاضا می نمایند، مراحل تاسیس آن توسط اداره ی ثبت شرکت ها، از اداره ی کل اطلاعات نیروی انتظامی استعلام می گردد و پس از دریافت پاسخ مثبت، اقدام به ثبت آن می نمایند.

ب: موسساتی هستند که ممکن است به سبب کسب منافع مادی و تقسیم و توزیع منافع مذکور در بین اعضای خود موسسه یا غیر تشکیل شده باشند. که این نوع موسسات، به عنوان موسسات غیر تجاری شناخته شده اند. از این رو، فعالیت هایی مانند آموزشگاه های علمی و فنی و کلاس های زبان و مدارس غیر انتفاعی و موسسات گازرسانی یا ارائه ی خدمات شهری از قبیل نظافت و فضای سبز و موارد مشابه دیگر در زمینه های مذبور در چهارچوب موسسات غیر تجارتی پنداشته می شوند. هر زمانی که موسسین موسسات غیر انتفاعی خود را ثبت نمودند می بایست پس از آن نسبت به دریافت مجوز فعالیت اقدام کنند.

همچنین لازم است که موسسات غیر تجاری نیز ثبت گردند و برای ثبت آن ها می بایست اظهارنامه به همراه ضمائم آن در دو نسخه به ” اداره ثبت شرکت ها ” در تهران و در شهرستان ها به دایره ی ثبت شرکت ها ارائه گردند. لازم به ذکر است که اساسنامه ی موسسات غیر تجاری می تواند مشابه اساسنامه ی شرکت های با مسئولیت محدود باشد. موسسه دارای مجمع عمومی فوق العاده و عادی می باشد و اعضای هیات مدیره را مجمع عمومی عادی تعیین می کند. انحلال موسسات غیر تجاری می تواند اختیاری و با تصمیم مجمع عمومی فوق العاده و یا مطابق با حکم دادگاه صورت گیرد. تصفیه توسط مدیر یا مدیران شرکت مطابق با اساسنامه ی موسسه انجام می گیرد. در صورتی که در موسسه غیرتجاری متصدی تصفیه از قبل مشخص نشده باشد، در هنگام انحلال اختیاری، مجمع عمومی فوق و در هنگام انحلال اجباری، دادگاه آن را مشخص می نماید.

در خصوص موسسات غیر تجاری، توجه به برخی نکات دارای اهمیت می باشد که ثبت شرکت کریم خان در ذیل آن ها را بیان نموده است:

  1. ذکر سرمایه ی موسسه به هر مقدار مجاز می باشد.
  2. بر اساس ماده 586 قانون تجارت، موسسات و تشکیلاتی را که اهداف آن ها با انتظامات عمومی مغایر بوده و یا نامشروع می باشد را نمی توان به ثبت رسانید.
  3. در موسسات غیر تجاری که مقاصد آن ها به صورت غیرانتفاعی می باشد لازم است که در هنگام تقاضای ثبت به وسیله ی اداره ثبت شرکت ها مراحل آن از اداره ی کل اطلاعات نیروی انتظامی استعلام گردد و پس از دریافت پاسخ مثبت از جانب آن ها، نسبت به ثبت موسسه ی مذبور اقدام خواهد نمود.
  4. در موسسات غیر تجاری که هدف از تشکیل آن جلب منافع مادی می باشد می بایست موسسین نسبت به اخذ مجوز فعالیت اقدام نمایند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *