موسسات غیر تجارتی

موسسات غیر تجارتی


موسسه حقوقی ثبت کریم ان در این مقاله در خصوص موسسات غیر تجارتی و مدارک مورد نیاز برای آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهد.علاوه بر شرکت های تجارتی که قانون وضع می کنند ، نهاد خصوصی ویژه ایی را که دارای شخصیت حقوقی متفاوت از هم می باشد برای انجام کارهایی که جنبه ی غیر تجارتی دارد مثل کارهای علمی یا خدمات آموزشی یا ادبی یا خدمات شهری یا امور خیریه و غیره پیش بینی نموده است.
این قبیل موسسه ها و تاسیسات می توانند عنوان هایی مانند انجمن، بنگاه یا کانون و امثال آن اختیار نمایند ، ولی اتخاذ عنوان هایی که مختص به تشکیلات دولتی و کشوری دارد از سوی موسسه های مزبور قابل امکان خواهد بود .

موسسات غیر تجارتی

 

انواع موسسات

  • الف- موسسه هایی که هدف از تشکیل آن ها جلب منافع و تقسیم آن بین اعضاء خود نباشد که در اصطلاح موسسه های غیر انتفاعی نامیده می شود. « تمامی اقدامات اجتماعی از جمله انجمن های اسلامی وعلمی و تخصصی و احزاب و دستجات سیاسی و صندوق های قرض الحسنه و موسسه های خیریه در قالب این گونه موسسه ها قابل تصور می باشد و جهت تاسیس و ثبت آن ها اجازه نامه ی ویژه از معاونت اطلاعات نیروی انتظامی مورد نیاز می باشد .

 

  • ب- موسسه هایی که مقصود از تشکیل آن ممکن است جلب منافع مادی و تقسیم منابع درنظر گرفته شده بین اعضای خود یا غیر باشد. به چنین موسسه هایی، موسسه های غیر تجارتی (انتفاعی) گفته می شود. در نتیجه ،اقداماتی از جمله آموزشگاه های علمی و فنی و کلاس های زبان و مدارس غیر انتفاعی و موسسه های گازرسانی یا نمایش خدمات شهری از جمله فضای سبز و نظافت و غیره در حیطه های فوق در قالب موسسه های غیر تجاری قابل تصور می باشد که موسسان می بایست در صورت لزوم نسبت به دریافت مجوز لازم از مراجع مورد صلاحیت در خصوص موضوع فعالیت موسسه عمل نمایند. همینطور در بعضی موارد تحویل مدارک تحصیلی مرتبط نیز مورد نیاز می باشد. به عنوان نمونه موسسان گروه حقوقی می بایست علاوه بر دارابودن لیسانس حقوق قضایی و ارائه ی مدرک تحصیلی، پرونده ی وکالت را نیزدارا باشند و یا برای تاسیس دفتر مهندسی مدرک تحصیلی در رشته ی مهندسی مورد نظرلازم می باشد.

مدارک لازم برای تاسیس موسسه

  1. مشخص نمودن اسم به شرح تعیین اسم شرکت های تجاری
  2. اخذ دو نسخه تقاضانامه ثبت موسسه از ثبت شرکت ها و کامل نمودن و امضاء توسط شریک ها
  3. تنظیم اساسنامه حداقل در دو نسخه و امضای کلیه صفحات توسط تمامی شریک ها
  4. تنظیم صورتجلسه ی مجمع موسسان حداقل در دو نسخه
  5. فتوکپی مجوز درارتباط با موضوع موسسه در صورت لازم بودن
  6. فتوکپی شناسنامه ی شریک ها و در صورت الزام فتوکپی پایان خدمت آن ها

تذکر :

  • حداقل وجود دو نفر شریک در موسسه لازم می باشد .
  • ذکر سرمایه به هر میزان در موسسه جایز می باشد.
  • امضای مدیر شعبه و فتوکپی شناسنامه ایشان و ذکر مکان سکونت، چنانچه موسسه ، دارای شعبه باشد .

بعد از تحویل مدارک مورد نیاز و واریز حق الثبت مربوط آگهی تاسیس موسسه توسط ثبت شرکت ها صادر و جهت چاپ در روزنامه ی رسمی و روزنامه ی کثیرالانتشار به وسیله ی متقاضی فرستاده می شود .

یادآوری :

 

همانطور که در آئین نامه ی اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجارتی مصوب سال 1337 و اصلاحات بعدی آن اشاره به نقل و انتقال سهم الشرکه ، مواد تشکیل دهنده ی اساسنامه، موارد انحلال ، ارکان موسسه و اختیارات آن ها و بقیه مواردی که در عمل نیاز به رعایت آن ها محسوس می باشد، نشده است اما در عمل می توان از مقررات مربوط به شرکت های با مسئولیت محدود در خصوص موسسه های غیر تجاری استفاده ی فراوان برد ، مخصوصا در خصوص تنظیم صورتجلسات مربوط به موسسه

ثبت شرکت کریم خان ، با هدف ارائه ی خدمات بهینه به شما مشتریان گرامی آمادگی پاسخگویی به کلیه ی سوالات شما در حیطه ی ثبت شرکت و ثبت برند می باشد .

ثبت شرکت و ثبت برند خود را با اطمینان خاطر به کارشناسان ما بسپارید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *