منظور از لفاف، مهر، نقش و ... در تعریف علامت تجاری چیست ؟


موسسه حقوقی ثبت کریم خان در این مقاله تعاریفی از لفاف، مهر ، نقش و … در علامت تجاری ارائه می دهد.با ما همراه باشید.

تعاریف لفاف، مهر، نقش و … در علامت تجاری

توسط علامت تجاری تاجر یا تولید کننده محصول این امکان دارد که محصولات خود را از دیگر محصولات متمایز سازد.

  • ماده 1 قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات مصوب 1 تیرماه 1310:” علامت تجاری به بیان دیگر هر نوع علامتی از اعم نقش، تصویر ، رقم ، حرف ، عبارت ، مهر ، لفاف و غیر آن که جهت مزایایی و تعیین محصول صنعتی ، تجاری یا فلاحتی برگزیده می شود. امکان دارد یک علامت تجاری جهت تعیین محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعتی یا تجار و یا محصول یک شهر و یا یک ناحیه از مملکت انتخاب شود”.

 

علامت تجاری به صورت همگانی مشمول هر نوع علامتی است که جهت امتیاز یک محصول صنعتی یا تجاری یا کشاورزی از دیگر محصولات نظیر آن در بازار استفاده میشود. این علامت امکان دارد به شکل های زیر باشد :

  1. نقش . مقصود از نقش هر نوع طرحی است که حاصل نوآوری و ابداع نقاش بوده و نشان دهنده معنی خاصی است که به روشی از روش های امکان پذیر با نوع محصول هم ارتباط داشته باشد و یا نداشته باشد مثل نقش ” خورشید ” برای همین نوع کالاها که ظاهراَ ارتباطی با نوع آن ندارد.
  2. تصویر . قصد از تصویر صرفاً صورت انسان ، حیوان و اشیاء است که به عنوان علامت کالایی مشخص می شود. مثل تصویر دو آدم برای چاقو . تفاوت نقش و تصویر بیشتر از این نظر است که نقش امکان دارد مرجع معلوم و برجسته ی نداشته باشد ولی تصویر اغلب صورت موجودی است که نوع آن وجود خارجی دارد.
  3. رقم . هدف از رقم اعدادی می باشد که در مورد برخی محصولات به عنوان علامت استفاده میشود مثل اعدادی که در برخی از انواع عطرها و پودرهای آرایشی مشاهده می شود.
  4. حرف. در برخی محصولات به جای تعیین تصویر ، حروف مشخصی به جای علامت برگزیده شود که این حروف صرفاً حروف اول نام تجاری کالا هم می باشد مثل B.M.V برای اتومبیل و این نمونه.
  5. عبارت . عبارت ترکیبی از چند واژه است و زمانی امکان دارد به عنوان علامت تجاری مورد استفاده قرار گیرد.
  6. کلمه . اگر چه در قانون از حرف و عبارت به عنوان علامت قید شد اما از اشاره ی به کلمه نشده است با این حال با دقت به اینکه در ابتدا خصوصیتی در کلمه وجود ندارد تا بتوان گفت که به دلیل آن خصوصیت کلمه نمی تواند به عنوان علامت تجاری به کار گرفته شود و دوماً با توجه به مفهوم ” و غیر آن ” در اتمام شمارش نمونه علائم در ماده 1 قانون ثبت علائم و اختراعات علت بر غیرحصری بودن نمونه ها در ماده می باشد و بدین صورت علائم تجاری منحصر به نمونه ها نام برده در ماده نیست و به اصول مقایسه ” کلمه ” را هم می توان به عنوان علامت تجاری شناخت. بدین صورت می توان کلمه ” زیبا ” را با املای خاص برای یک محصول یا ” خوشپوش ” را مانند برای لباس به عنوان علامت تجاری انتخاب کرد.
  7. مهر . مهربه بیان دیگر از یک اسباب کوچک، فلزی، چوبی یا پلاستیکی که امضا یا علامت و نوشته مخصوصی به طور برجسته روی آن آماده شده و با فشار آن روی ظرف مخصوصی که دارای جوهر می باشد ( استامپ ) و قرار دادن آن با فشار روی کاغذ یا پارچه و غیره عین علامت یا کلمات روی آن بر روی کاغذ یا پارچه نقش می بندد.قاعدتاً مهر زمانی استفاده میشد که تجار بی سواد و فاقد امضا بودند و آن را به جای امضا استفاده می کردند.در هر حال مهر مثل هر نقش دیگری امکان دارد به عنوان علامت تجاری مورد استفاده قرار گیرد، مثل اینکه مهر نویسنده برخی تقویم های قدیمی، با هدف اثبات انتساب ارزیابی به نویسنده یا مهر مخصوص صاحب برخی محصولات خوراکی روی جعبه آن ها مثل گز، امکان دارد به عنوان علامت تجاری شناخته شود.
  8. لفاف. هدف از لفاف این می باشد که از پوشش مخصوصی از مواد گوناگون که روی برخی کالاها می کشند مثل پوشش گونی مانند یا از جنس پلاستیکی که به صورت حصیر بافته شده روی برخی از شیشه های عطر و ادکلن کشیده می شود.

این نوع پوشش ها یک نوع علامت تجاری است و قابل استفاده برای کالاهای مشابه به وسیله دیگران نیست.چنانچه پیش از این گفته شد، با توجه به عبارت ” و غیرآن ” در ماده یک مثال ها حصری نیست و هرچیزی که از نظر قانونی منعی نداشته باشد می تواند به عنوان علامت تجاری مورد استفاده قرار گیرد.

مجموعه حرفه ای و حقوقی ثبت کریم خان، با سالها تجربه مدیریت درلفاف، مهر، نقش و … در تعریف علامت تجاری خدمات بهینه ی را براز بازرگانان محترم و عزیز انجام داده است.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *