مندرجات اظهارنامه شرکت سهامی


ثبت کریم خان در این مقاله قصد دارد در خصوص مندرجات اظهارنامه شرکت سهامی مطلبی را به شما ارائه دهد.شرکت سهامی به شرکتی می گویند که بازرگانی بوده و با سرمایه شرکاء و برای انجام امور انتفاعی تشکیل شده و سرمایه آن تشکیل شده از سهام دارای ارزش واحد می باشد.
و مسئولیت شرکاء محدود به اصل و فرع (سود) سرمایه آن ها می باشد.شرکت سهامی خود به دو نوع تقسیم می گردد:

  • نوع اول:شرکت هایی می باشد که موسسین آن ها قسمتی از سرمایه شرکت را به وسیله فروش سهام به مردم تامین می کند.این گونه شرکت ها،شرکت سهامی عام نامیده می شوند.
  • نوع دوم؛شرکت هایی می باشد که تمام سرمایه آن ها در زمان تاسیس منحصراَ توسط موسسین تامین شده است.این شرکت ها،شرکت سهامی خاص نام دارند.

 

 

شرکت های سهامی به خاطر زیاد شدن سرمایه ، شرکاء  و تنوع و گستره فعالیت،مهم ترین،بزرگ ترین و فعال ترین نوع شرکت در میان شرکت های موجود به حساب می آیند.

ثبت کریم خان در این مقاله برای تشریح کم و کیف موضوع به شرح و بسط مفاهیم موجود در اظهارنامه می پردازد.

در تشکیل شرکت سهامی عام وجود تعدادی افراد علاقه مند که به دلیل تخصص،استفاده از سرمایه یا هر دلیل دیگری فکر تشکیل یک شرکت سهامی را برنامه ریزی نمایند نیاز است.این افراد مقدمات تشکیل شرکت را فراهم می سازند و از دیگر افراد علاقه مند نیز برای سرمایه گذاری دعوت کنند و بعد از آنکه نام شرکت را انتخاب و مجوزهای مورد نیاز را از ادارات و سازمان های مربوطه دریافت نمودند،برای تشکیل شرکت میبایست اقداماتی را انجام دهد.یکی از الزامات قانونی موسسین برای تشکیل شرکت ،تهیه اظهارنامه می باشد.هر شرکت سهامی برای ثبت و تاسیس از نظر الزامات قانونی میبایست مفاد اظهارنامه را تهیه ، تدوین و رعایت کنند.

بنابراین،تاسیس شرکت سهامی عام مشروط به این است که موسسان اطلاعاتی را به عموم ارائه دهند،هر چند به آن ها تکلیف نشده تا اطلاعات دقیق در خصوص وضع خود ارائه دهند.این اطلاعات ضمن اظهارنامه ای”…در تهران به اداره ثبت شرکت ها و در شهرستان ها به دایره ثبت شرکت ها و در نقاطی که دایره ثبت شرکت ها وجود ندارد به اداره ثبت اسناد و املاک محل تسلیم….”می شود.(ماده 6 لایحه قانونی 1347)

ماده 6(ل.ا.ق.ت) در این رابطه اذعان دارد،برای تاسیس شرکت سهامی، موسسین میبایست اظهارنامه ای شامل نکات ذکر شده در ماده 7(ل.ا.ق.ت) به ضمیمه طرح اساسنامه شرکت و اعلامیه پذیره نویسی سهام که توسط تمام موسسین امضا شده باشد و به اداره ثبت شرکت ها ارائه شده باشد و رسید دریافت شود.لذا،اظهارنامه در حقیقت سند ثبت شرکت سهامی عام و خاص می باشد که مفاد آن باید از طرف موسسان براساس قانون تجارت تنظیم گردد.اظهارنامه به وسیله موسسین در دو نسخه تنظیم می گردد و پس از ثبت،باید متصدی ثبت شرکت ها(متصدی اقدام)نسخه ثانی آن را با ذکر تاریخ و نمره ثبت شرکت امضاء و توسط اداره ثبت شرکت ها(یا واحد ثبتی)مهر خورده باشد و به متقاضی ارائه دهد.

در اظهارنامه ذکر شده میبایست قید موضوعات زیر الزامی است:

  • نام شرکت؛
  • هویت کامل و اقامتگاه موسسین؛
  • موضوع شرکت؛مبلغ سرمایه شرکت و تعیین مقدار نقد و غیر نقد آن به تفکیک؛
  • تعداد سهام با نام و بی نام و مبلغ اسمی آن ها و در صورتی که سهام ممتاز هم باید در نظر گرفته شده اند تعیین تعداد و خصوصیات و امتیازات این گونه سهام؛
  • میزان تعهد هر یک از موسسین و مبلغی که پرداخت کرده اند با تعیین شماره حساب و نام بانکی که وجوه پرداختی در آن واریز شده است.در مورد آورده غیر نقد تعیین اوصاف و مشخصات و ارزش آن به گونه ای که بتوان از کم و کیف آورده غیر نقد اطلاع حاصل نمود؛
  • مرکز اصلی شرکت؛

مدت شرکت(ماده 7 لایحه قانونی 1347)”

مرجع ثبت شرکت ها بعد از مطالعه اظهارنامه و ضمایم آن “طرح اساسنامه و طرح اعلامیه پذیره نویسی” و مطابقت دادن نوشته های آن ها با قانون، اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی را صادر خواهد کرد”(ماده 10 لایحه قانونی 1347) لازم به ذکر است مرجع ثبت شرکت ها تکلیفی به تحقیق در مورد اطلاعات داده شده ندارد و در قبال دادن اطلاعات غیر صحیح موسسان به پذیره نویسان مسئول نمی باشد؛به همین سبب،مقنن در ماده 11 لایحه قانونی 1347 انتشار آگهی در خصوص پذیره نویسی را بر عهده خود موسسان گذاشته است.براساس ماده اخیر:”اعلامیه پذیره نویسی باید توسط موسسین در جراید آگهی گردیده و نیز در بانکی که تعهد سهام نزد آن صورت می گیرد در معرض دید علاقه مندان قرار داده شود”.

آگهی پذیره نویسان به منزله پیشنهاد موسسان به عموم مبنی بر تشکیل شرکت سهامی می باشد.بعد از این آگهی به دعوت موسسان،علاقه مندان به بانک مراجعه و ورقه های تعهد سهم را امضا و مبالغ مربوط به سهام را پرداخت می کنند.

کلیات اظهارنامه ثبت شرکت های سهامی خاص/عام

  1. نام شرکت……………………………………………………….
  2. هویت کامل و اقامتگاه موسسین……………………………….
  3. موضوع شرکت………………………………………………..
  4. مبلغ سرمایه شرکت و تعیین مقدار نقد و غیر نقد آن به تفکیک ………………………………………………………..
  5. تعداد سهام با نام و بی نام و مبلغ اسمی آن ها و در صورتی که سهام ممتاز مورد نظر باشد تعیین خصوصیات و امتیازات اینگونه سهام………………………………………………………………………………………………………….
  6. میزان تعهد هر یک از موسسین و مبلغی که پرداخت کرده اند با تعیین شماره ی حساب و نام بانکی که وجوه پرداختی در آن واریز شده است در مورد آورده ی غیر نقدی یعنی اوصاف و مشخصات و ارزش آن به نحوی که بتوان از کم و کیف آورده غیر نقدی اطلاع حاصل نمود…………………………………………………………………………..
  7. مرکز اصلی شرکت………………………………کد پستی……………
  8. مدت شرکت از تاریخ ثبت به مدت……………………………………..
  9. مدیران شرکت و اشخاصی که حق امضا دارند……………………….
  10. نام مدیر عامل و حدود اختیارات آن در شرکت………………………
  11. بازرسان اصلی و علی البدل شرکت………………………………….
  12. محل شعب فعلی شرکت……………………………………………….
  13. اساسنامه شرکت مشتمل بر……..ماده و ……..تبصره می باشد که در جلسه مورخ ………..موسسین شرکت به تاریخ ……………تصویب رسیده است.

محل امضاء شرکاء با موسسین………………………………………………………………………………………………

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *