شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود چه شباهت ها و تفاوت هایی دارند؟

طی این مقاله، علاوه بر معرفی مختصری در خصوص شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود، به بررسی شباهت ها و تفاوت های میان این دو نوع شرکت پرداخته ایم. لازم به ذکر است که شما متقاضیان گرامی در صورت نیاز به هر نوع مشاوره می توانید با همکاران ما در ثبت کریم خان تماس حاصل نمایید. همکاران ما در این مجموعه مفتخرند تا شما را در تمام امور ثبتی و حقوقی راهنمایی نمایند.

 

شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود چه شباهت ها و تفاوت هایی دارند؟

شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص، شرکتی می باشد که کلیه ی سرمایه آن در هنگام تشکیل صرفا توسط موسسین تامین می شود.

شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود ، شرکتی می باشد که میان دو یا چند نفر جهت انجام امور تجاری تشکیل شده است و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، فقط به اندازه ی سرمایه ی خود در شرکت مسئولیت قروض و تعهدات شرکت را بر عهده دارد.

شباهت های شرکت سهامی خاص با شرکت با مسئولیت محدود

  • در هر دو شرکت حداقل میزان سرمایه یک میلیون ریال می باشد.
  • در هر دو شرکت افزایش سرمایه به صورت اختیاری است.
  • حق رای در شرکت سهامی خاص به تعداد سهام می باشد و در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت میزان سرمایه خواهد بود.

تفاوت شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود

  1. در شرکت با مسئولیت محدود، تعداد شرکا حداقل 2 نفر می باشد در صورتی که در شرکت سهامی خاص حداقل به 3 نفر سهامدار نیاز است.
  2. در شرکت با مسئولیت محدود، سرمایه ی اولیه فقط در اساسنامه ذکر می گردد و افتتاح حساب و یا واریز وجه مورد نیاز نمی باشد. در حالی که در شرکت سهامی خاص، صاحبان سهام موظف می باشند حداقل 35 % از سرمایه ی اولیه را به حسابی به نام شرکت واریز نمایند و گواهی مربوط به آن را در زمان ایجاد شرکت ارائه نمایند و 65 % باقیمانده ی سرمایه نیز می بایست در تعهد سهامداران بماند.
  3. در شرکت سهامی خاص، برگزیدن بازرس اصلی و علی البدل به صورت اجباری بوده اما در شرکت با مسئولیت محدود به صورت اختیاری می باشد.
  4. در شرکت با مسئولیت محدود، مدت مدیریت مدیران هیچ گونه محدودیتی ندارد و اعضای شرکت می توانند برای مدیریت آن ها مدت زمان محدود و یا نامحدود در نظر بگیرند ولی در شرکت های سهامی خاص مدت مدیریت مدیران حداکثر دو سال می باشد.
  5. در شرکت با مسئولیت محدود، اعضای هیات مدیره مجبور به انتخاب روزنامه کثیرالانتشار نمی باشند در صورتی که انتخاب روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی دعوت شرکت در شرکت های سهامی خاص ضروری می باشد.
  6. در شرکت با مسئولیت محدود، می توان مدیران شرکت را از میان شرکاء یا خارج از آن ها انتخاب کرد ولی در شرکت سهامی خاص مدیران می بایست حتما از بین سهامداران شرکت انتخاب گردند و یا پس از انتخاب تعداد و سهام، وثیقه ای را که در اساسنامه مشخص شده است تهیه نموده و آن را به صندوق شرکت ارائه نمایند.
  7. در شرکت با مسئولیت محدود، شرایط تشکیل مجامع عمومی بسیار مشکل می باشد در صورتی که جهت تشکیل مجامع عمومی در شرکت های سهامی خاص شرایط آسان تری در نظر گرفته شده است.
  8. در شرکت های با مسئولیت محدود، واگذاری سهام شرکت پس از ثبت در دفتر خانه ی اسناد رسمی و با توافق سه چهارم شرکا امکان پذیر می باشد ولی در شرکت های سهامی این کار به صورت نقل و انتقال عادی سهام انجام می گیرد.
  9. در شرکت سهامی خاص، حق رای به تعداد سهام می باشد و در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت میزان سرمایه خواهد بود.
  10. در شرکت با مسئولیت محدود، سرمایه ی شرکت به سهام یا قطعات سهام تقسیم نمی گردد و شرکای شرکت فقط به اندازه ی سرمایه خود در شرکت مسئولیت قروض و تعهدات را عهده دار می باشد.
  11. در شرکت های با مسئولیت محدود، نقل و انتقال سهم الشرکه فقط از راه تشکیل مجمع امکان پذیر می باشد اما در شرکت سهامی خاص جهت نقل و انتقال سهام، ابتدا واگذار کنندگان و دریافت کنندگان سهام به اداره ی دارایی مرتبط با حوزه ی مالیاتی مختص شرکت مراجعه می نمایند و بعد از دریافت گواهی، 4% از مالیات نقل و انتقال سهام از راه تشکیل مجمع به انضمام گواهی نقل و انتقال اخذ شده از دارایی، کار خود را انجام می دهد.
  12.  چنانچه قسمتی از شرکت را آورده های غیر نقدی تشکیل دهد، در شرکت با مسئولیت محدود ارزیابی این آورده ها به وسیله ی شرکا صورت می گیرد و مسئولیت صحت برآورد نیز به عهده ی شرکا می باشد ولی در شرکت های سهامی خاص ارزیابی آورده های غیر نقدی به وسیله ی کارشناس رسمی دادگستری صورت می گیرد.
  13. در شرکت با مسئولیت محدود، ارزیابی سهم الشرکه غیر نقدی به وسیله ی شرکا انجام می گیرد و در این خصوص شرکاء دارای مسئولیت هستند. در شرکت سهامی خاص ارزیابی آورده ی غیر نقدی بر عهده ی کارشناسان رسمی دادگستری می باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *