مراحل ثبت الکترونیکی شرکت ها و موسسات غیرتجاری توسط متقاضی


در راستای سیاست های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مبنی بر به کارگیری فناوری های نوین و ارائه خدمات به صورت الکترونیکی به متقاضیان و همگام با تحولات صورت گرفته در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و الکترونیکی شدن فرایند ثبت ، اخیراَ با هدف حذف مراجعات حضوری، فرایند ثبت تاسیس و تغییرات شرکت ها طبق دستورالعمل صادره از طرف سازمان ثبت ، به صورت الکترونیکی انجام می شود و طبق ماده 1 دستورالعمل مذکور، کلیه تقاضاهای مربوط به ثبت تاسیس و تغییرات شرکت ها و موسسات غیرتجاری از طریق درگاه الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به آدرس http://ssaa.ir پذیرفته میشود.

امروزه بسیاری از فرآیندهای ثبتی را به صورت الکترونیکی انجام می دهیم.بدین ترتیب بدون مراجعه حضوری به واحد مربوطه و بواسطه سامانه ثبت شرکت ها از طریق درگاه اینترنتی کلیه کارهای ثبتی را انجام داده و مدارک را به آدرس تعیین شده ارسال می نماییم.

در ادامه این نوشتار با ثبت کریم خان همراه شوید که به بررسی مراحل ثبت الکترونیکی شرکت ها و موسسات غیرتجاری توسط متقاضی بپردازیم.

 

مراحل ثبت الکترونیکی شرکت ها

در روش الکترونیکی، انواع فرم صورت جلسات ، اساسنامه و اظهارنامه، برای ثبت شرکت ها و موسسات و همچنین مدارک مورد نیاز و راهنمای جامع ثبت شرکت ها و دستورالعمل درباره تقاضای تعیین نام و موضوع فعالیت، در پایگاه اطلاع رسانی اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری به نشانی http://sherkat.ssaa.ir در اختیار عموم قرار می گیرد.لازم به ذکر است پیش از پذیرش و تقاضای ثبت ، باید کلیه مدارک لازم و مشخصات موسسین و مدیران و بازرسان تهیه و طبق راهنمای سایت انجام شود.

شایان ذکر است که ثبت کریم خان ارائه دهنده کلیه خدمات ثبتی و حقوقی از قبیل ثبت شرکت و تغییرات شرکت و ثبت برند می باشد.

مراحل ثبت شرکت ها به روش الکترونیکی

براساس ماده 1 این دستورالعمل ، متقاضیان ثبت تاسیس و تغییرات شرکت ها و موسسات غیرتجاری میبایست اطلاعات لازم را براساس فرم های موجود در سامانه جامع وارد کرده و پس از پذیرش نهایی تقاضا ، بواسطهسامانه نسبت به دریافت کد پیگیری یکتای پرونده تشکیل شده در سیستم اقدام کنند.

  • تبصره 1- بعد از اینکه سامانه یک تقاضا را پذیرفت به آن یک کد پیگیری تخصیص داده می شود و قدم به قدم نتایج تک تک مراحل به متقاضی پیامک می شود.
  • تبصره 2- همه آگهی ها و ابلاغیه های رفع نقص یا عدم امکان ثبت که متقاضی باید از آن اطلاع داشته باشد در سامانه بارگذاری و از طریق کد پیگیری اختصاص داده شده به متقاضی قابل بررسی است.

نحوه وارد نمودن اطلاعات در سامانه جامع ثبت شرکت ها توسط متقاضی

برای اعلام درخواست ثبت کردن شرکت ابتدا به سامانه اداره ثبت شرکت ها به نشانی http://irsherkat.ssaa.ir مراجعه کنید. در باره ثبت موسسات و شرکت ها و ثبت تغییرات آن ها، اطلاعات خواسته شده در سامانه باید به صورت گام به گام و با دقت کامل شود؛ اطلاعات وارد شده در سامانه باید به صورت دقیق با متن صورت جلسات و مدارک و مستندات ابرازی منطبق باشد و همچنین از لحاظ ماهیت هم با قوانین و مقررات مربوطه هم مطابقت داشته باشد.

1- اطلاعات متقاضی

اطلاعات متقاضی را ، شامل ( نام ، نام خانوادگی، شماره تلفن ، متقاضی تاسیس شرکت یا موسسه ، تابعیت متقاضی، سمت متقاضی ، در صورت ایرانی بودن وارد کردن شماره ملی و در صورت غیر ایرانی بودن وارد کردن شماره گذرنامه) ، وارد نمایید. شخص متقاضی می تواند یکی از اعضاء شرکت و یا وکیلی که انجام این امور را به عهده گرفته است باشد.

2- نام و اطلاعات شخص حقوقی

نوع شرکت را تعیین و اسامی مورد نظر خود را وارد کنید. در این بخش می توانید 5 نام را به ترتیب اولویت درخواست کنید.

شرایط نام شرکت
  • ریشه فارسی داشته باشد
  • لاتین نباشد.
  • مغایر با شئونات انقلاب اسلامی ایران نباشد .
  • اسم خاص داشته باشد.
  • اسامی برای شرکت باید دارای سه سیلاب {اسم خاص} باشد .
  • اسامی اتنخابی باید دارای معنی در فرهنگ دهخدا باشد .برای مثال کلماتی مانند سپهر و..

3- مدت و موضوع فعالیت شرکت

در این صفحه باید موضوع اصلی فعالیت شرکت و مدت آن را با انتخاب گزینه محدود و نامحدود مشخص نمایید. در نظر داشته باشید موضوع شرکت از عوامل تشکیل دهنده شرکت های تجاری می باشد که در بند 2 اساسنامه آن ذکر می شود . به طور کلی موضوعات فعالیت برای ثبت شرکت به سه گروه تقسیم می شوند :

  • الف) موضوعاتی که به کلی غیرقابل ثبت و فعالیت هستند.
  • ب) موضوعاتی که قبل از ثبت نیاز به اخذ مجوز دارند.
  • ج) موضوعاتی که بدون نیاز به دریافت مجوز از سازمان و ارگان ها ثبت می شوند.

4- آدرس شرکت

در این مرحله آدرس و کد پستی و شماره تلفن دفتر مرکزی شرکت باید به شکل دقیق ذکر شود.

5- سرمایه اولیه شرکت

در این بخش ، در شرکت های با مسئولیت محدود باید حداقل سرمایه مورد نظر و در شرکت های سهامی باید تعداد سهم وارزش اسمی آن وارد شود.

6- اشخاص شرکت

در مرحله ششم مشخصات کامل شناسنامه ای و آدرس و شماره تماس دقیق کلیه اشخاص شرکت ذکر می شود.

7- مشخص کردن سمت ، سهام یا سرمایه هر شخص

در این مرحله، شما باید سمت مورد نظر (مانند مدیر عامل، رئیس هیئت مدیره ) و تاریخ شروع فعالیت های آنها را وارد نمایید. هم چنین اشخاص شرکت می توانند با توجه به جلسه موسسین شرکت سمت های دیگری را انتخاب نمایند.با انتخاب نام هر کدام از شرکا میزان سهام یا سرمایه شان را مشخص نمایید.

8- ارتباط بین اشخاص

در صورت وجود نماینده و یا وکیل در شرکت نام وکیل در این بخش آورده می شود.

9- شعب شرکت

در صورت وجود شعبه در سایر واحدهای ثبتی آدرس دقیق شعبه و نام مدیران آن در این قسمت ذکر شود. در صورتی که هم اکنون قصد ندارید شعبه خود را ثبت کنید ، می توانید از این مرحله عبور کنید.

10- روزنامه های سالی / مالی

در شرکت های با مسئولیت محدود و موسسات نیازی به انتخاب روزنامه نیست و در شرکت های سهامی خاص باید یکی از روزنامه های کثیرالانتشار ذکر شده در این قسمت برای آگهی های شرکت انتخاب شود. هم چنین روز و ماه سال مالی هر شرکت در این بخش مشخص می شود که معمولاَ یکم فروردین هر سال می باشد.

11- متن صورتجلسه

در این گام باید صورتجلسه موسسین هر شرکت ذکر شود که در آن هیئت مدیره شرکت مشخص می شود.

12- تقاضانامه یا اظهارنامه

در شرکت های با مسئولیت محدود تقاضانامه و در شرکت های سهامی خاص و موسسات غیرتجاری اظهارنامه است.

13- اساسنامه

اساسنامه در شرکت های با مسئولیت محدود شامل 26 ماده و دو تبصره، در موسسات غیرتجاری 26 ماده و در شرکت های سهامی خاص 64 ماده و 11 تبصره است.

در این مرحله ، با زدن « دریافت متن اساسنامه » فرمی مشاهده خواهید کرد که طبق اطلاعات وارد شده در بخش های قبلی تکمیل شده است؛ در صورتی که اشتباهی در تکمیل بخش های قبلی وجود داشته باشد، می توانید به گام مربوطه مراجعه و آنها را اصلاح کنید.

14- شرکتنامه

شرکتنامه در شرکت های سهامی خاص و هم چنین در موسسات غیرتجاری جزء اوراق شرکت به شمار نمی رود و به بیانی دیگر این دو نوع ثبت تاسیس شرکتنامه ندارند اما در شرکت های با مسئولیت محدود متن شرکتنامه باید تنظیم شود.

15- تایید مدارک

در این مرحله مدارک لازم برای ثبت تاسیس مورد تقاضا به شما نشان داده می شود که بعد از تایید می توان گزینه پذیرش نهایی را انتخاب کنید.بعد از پذیرش نهایی درخواست ثبت تاسیس، کارشناس مربوطه اطلاعات وارد شده در سامانه را بررسی می کند و نتیجه نام های درخواستی شرکت مشخص می شود که در صورت تایید، بعد از دریافت رسید پذیرش اینترنتی، باید مدارک تایید شده و پرینت گرفته شده از طریق سامانه بوسیله اعضا امضا شود.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *