ثبت علائم تجاری

ثبت شرکت کریم خان قصد دارد در این مقاله به معرفی مراجع ثبت اختراعات و علائم تجاری بپردازد، که لازم است قبل از آن پیش زمینه ای در خصوص علائم تجاری داشته باشید. علائم تجاری علامت ها و نشانه هایی می باشند که جهت معرفی کالاها و محصولات صنعتی و یا خدماتی از نظر کیفیت و تضمین مرغوبیت آن ها مورد استعمال قرار می گیرند.

بر اساس تبصره 1 قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات، که در اول تیر ماه 1310 تصویب شده است، ثبت علائم تجاری در ایران اختیاری می باشد، به جز در مواردی که دولت آن را اجباری نماید. با این حال، به دلیل امتیازات و فوایدی که ثبت برند دارد، تجار و موسسات تجاری، علائم تجاری خود را ثبت می نمایند.

ثبت اختراعات و علائم تجاری

ثبت اختراعات و علائم تجاری در تهران در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی صورت می گیرد که یکی از ادارات ثبت می باشد. ماده 6 قانون ثبت علائم تجاری، اداره ثبت علائم تجاری را شعبه ی مخصوصی از دفتر دادگاه شهرستان تهران به حساب می آورد.(با تصویب قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب که در تیر ماه 73 به تصویب رسیده است، در حال حاضر رسیدگی به این نوع دعاوی در صلاحدید دادگاه های عمومی می باشد.) بدین ترتیب اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی می تواند در خصوص پذیرش یا رد علائم تجاری به عنوان شعبه دادگاه شهرستان تصمیماتی را اتخاذ نماید. الزامیست که تقاضای ثبت به زبان فارسی بوده و در سه نسخه بر روی نمونه های چاپی مخصوصی که از سوی اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در اختیار متقاضیان قرار گرفته است مورد استفاده قرار گیرد.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت علامت

1. اظهارنامه ثبت علامت بازرگانی

در سه نسخه بر روی نمونه های چاپی از سوی متقاضی یا وکیل او تهیه و تنظیم شده و ارائه گردد.

اظهارنامه مذبور می بایست دارای تاریخ و امضاء باشد و شامل یک سری نکات باشد، که ثبت شرکت کریم خان در ذیل آن ها را برشمرده است.

  • امضاء کننده اظهارنامه، مالک علامت
  • اقامتگاه قانونی(شخص حقیقی یا حقوقی)
  • رشته تجارت یا نوع صنعتی
  • نام و اقامتگاه اشخاصی که دارای صلاحیت دریافت ابلاغ و اخطار می باشند.
  • کالا و طبقات علامت تجاری مطابق با آیین نامه(ق.ث.ع.و.ا)
  • شرح و توصیف علامت
  • روش مخصوص استفاده از علامت تجاری مثل اینکه ذکر شود به وسایل مختلف به هر شکل و اندازه و نوع چاپ

2. مدارک مثبت هویت متقاضی

  • الف) اشخاص حقیقی: کپی شناسنامه و کپی کارت ملی
  • ب) اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء

3. مدارک نماینده قانونی

در صورتی که درخواست به وسیله ی نماینده قانونی( وکیل،دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و ….) انجام گیرد، می بایست مدارک آن ضمیمه گردد.

4. نمونه ی گرافیکی

نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر

5.تصویر دو بعدی علامت

در صورتی که علامت تجاری سه بعدی باشد، ارائه ی علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به صورتی که از شش زاویه ی متفاوت تهیه شده باشد و در مجموع یک نمونه ی واحد را ایجاد می کنند.

6. مدارک مربوط به رشته فعالیت

ارائه ی مدارکی که دلیلی بر فعالیت در رشته مربوطه است.

7. استفاده از حق تقدم

در صورتی که متقاضی ثبت علامت بخواهد با اتکا به تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از امتیازات و فواید حق تقدم (حداکثر 6 ماه) بهره برداری نمایند می بایست مدارکی که به حق تقدم مربوط می باشند را همزمان با ارائه ی اظهارنامه یا حداکثر طی 15 روز از آن تاریخ ارائه نمایند.

8. شرایط و ضوابط استعمال علامت جمعی

یک نسخه از شرایط و ضوابط استعمال علامت جمعی و تاییدیه مقام دارای صلاحیت

نکته: چنانچه در تصویر علامت تجاری یا نام مورد نظر شما برای ثبت، کلمه یا حروف لاتین مورد استفاده قرار نگرفته باشد، ارائه ی کارت بازرگانی ضرورتی نخواهد داشت.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *