مدارک لازم جهت تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود


پیش از هر چیز،ثبت کریم خان به تعریف از هر کدام از شرکت ها می پردازد و به صورت اجمالی تفاوت های هر کدام را توضیح می دهد.

شرکت سهامی خاص شرکتی می باشد که بازرگانی که کلیه سرمایه آن منحصراَ به وسیله موسسین تامین شده و سرمایه ی آن به سهام تقسیم گشته و مسئولیت صاحبان سهام،محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها می باشد. سرمایه شرکت سهامی خاص توسط موسسین تامین می گردد و این شرکت نمی تواند سهام خود را پذیره نویسی یا برای فروش در بورس اوراق بهادار یا بوسیله بانک ها ارائه دهد یا به انتشار آگهی و اطلاعیه یا هر نوع اقدام تبلیغاتی برای فروش سهام خود بپردازد.

شرکت با مسئولیت محدود به شرکتی می گویند که میان دو یا چند نفر برای امور تجارتی به وجود آمده شده و هر کدام از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد تنها تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول دیون و تعهدات شرکت می باشد (ماده ی 94 ق ت)در اسم شرکت میبایست عبارت (با مسئولیت محدود) ذکر گردد و همچنین اسم شرکت نباید شامل نام هیج کدام از شرکاء باشد وگرنه شریکی که در اسم او اسم شرکت ذکر شده در برابر اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را خواهد داشت(م 95 ق ت)

در ادامه ثبت کریم خان تفاوت های شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود را به شما ارائه می دهد.

تفاوت های شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود

  1. در شرکت های با مسئولیت محدود کل سرمایه به مدیر عامل ارائه خواهد شد و مدیر عامل اقرار به دریافت آن می کند.اما در شرکت های سهامی خاص باید حداقل 35% از مبلغ سرمایه را نزد یکی از بانک ها سپرده گذاری کرده و گواهی مربوط را بعد از دریافت از بانک به اداره ثبت شرکت ها ارائه داد.65 درصد ما بقی در تعهد شرکا خواهد ماند.
  2. شرکت با مسئولیت محدود با حداقل 2 نفر و شرکت سهامی خاص با حداقل 3 نفر اعضا ثبت می گردند.
  3. در شرکت با مسئولیت محدود تقسیم سود به نسبت میزان سهم الشرکه شرکا خواهد بود،البته شرکا می توانند در اساسنامه ترتیب دیگری جهت تقسیم سود در نظر بگیرند.اما در شرکت سهامی خاص سود الزاماَ به نسبت تعداد سهام شرکا تقسیم می شود و امکان به کار گیری روش دیگری برای این کار امکانپذیر نمی باشد.
  4. مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص عبارتند از:
  • دو برگ اظهارنامه شرکت سهامی خاص،تکمیل آن و امضاء ذیل اظهارنامه بوسیله تمام سهامداران
  • دو جلد اساسنامه شرکت سهامی خاص که ذیل کلیه صفحات آن توسط سهامداران امضا شده باشد
  • دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی موسسین که توسط موسسین امضا شده باشد
  • دو نسخه صورت جلسه هیئت مدیره که توسط مدیران منتخب مجمع امضا شده باشد
  • فتوکپی شناسنامه تمامی سهامداران و بازرسین
  • ارائه گواهی پرداخت حداقل 35% سرمایه شرکت از بانکی که حساب شرکت در حال تاسیس در آن جا باز شده است . مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود عبارتند از:تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود در 2 برگ
  • شرکت نامه 2 برگ
  • اساسنامه 2 جلد
  • صورت جلسه مجمع عمومی موسسین 2 نسخه
  • فتوکپی شناسنامه شرکاء و مدیران برابر اصل
  • اخذ و ارائه ی مجوز در صورت نیاز
  • فتوکپی کارت ملی

تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود ممکن است بر اثر خروج شریک یا شرکایی از میان صاحبان سهام شرکت بعمل آید که تعداد شرکاء به دو نفر کم می شود و یا ممکن است بر اثر تصمیم صاحبان سهام در مجمع عمومی فوق العاده به تصویب می رسد که در این صورت ممکن است شخصی از دارندگان سهام نیز از شرکت خارج نگردد.

همان گونه که گفته شد کلیه سرمایه شرکت با مسئولیت محدود باید پرداخت شود بنابراین در صورتی که کلیه سرمایه شرکت سهامی خاص در زمان تاسیس پرداخت نشده و فقط یک سوم از آن پرداخت شده باشد در صورتی که یک سوم سرمایه پرداخت شده از یک میلیون ریال کمتر باشد لازم است که ادامه سرمایه هم حداقل تا سقف یک میلیون ریال یا در حساب جاری شرکت نزد بانک مربوط تودیع و پرداخت گردد و گواهی بانکی و فیش پرداختی به مرجع ثبت شرکت ها ارائه می شود و یا تحویل اعضاء یا عضوی از هیئت مدیره و یا مدیر عامل شرکت شود و مراتب اقرار کتبی تحویل گیرنده هم به مرجع ثبت شرکت ها اعلام گردد و در صورت غیر نقدی بودن میبایست مدارک مربوط به ارزیابی و ارائه آن نیز ارائه شود.

بنابراین رعایت قوانین و مقررات مرتبط با تاسیس و ثبت شرکت با مسئولیت محدود در تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود الزامی است.

مدارک لازم جهت تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود

  1. اصل صورتجلسه ی مجمع عمومی فوق العاده ی شرکت که کلیه صفحات آن توسط هیات رئیسه ی شرکت امضا باشد.
  2. دو جلد اساسنامه ی شرکت با مسئولیت محدود که کلیه صفحات آن توسط تمام شرکا امضا شده باشد.
  3. دو نسخه تقاضانامه و دو نسخه شرکتنامه ی شرکت با مسئولیت محدود که ذیل آن توسط کلیه شرکا امضا شده باشد.
  4. در صورت لزوم ارائه ی فتوکپی شناسنامه و پایان خدمت شرکاء قدیم یا جدید
  5. چنانچه همه صاحبان سهام در جلسه ی مجمع عمومی فوق العاده حضور نداشته باشند، ارائه اصل روزنامه حاوی آگهی دعوت شرکت که رعایت قانون تجارت و مقررات اساسنامه در خصوص این بند الزامی خواهد بود.

ثبت کریم خان مفتخر است با بهره گیری از کارشناسان متخصص و مجرب ،آماده ی ارائه ی کلیه ی خدمات حقوقی و ثبتی نظیر ثبت شرکت و ثبت برند به شما عزیزان باشد.

شما همواره می توانید سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *