فرآیند ثبت موسسه قرض الحسنه


عبارت قرض الحسنه در قرآن وارد شده‌است و در مورد قرض‌دادن به خداوند است که قرآن آن را در مورد صدقه به‌کار برده‌است و منظور از آن قرضی است که چند برابر خود نزد خدا ثواب دارد. اما معنای رایجی که اکنون در آن به‌کار برده‌ می‌شود قرض بدون ربا است و در قرآن به‌کار نرفته‌است. امروزه صندوق‌های قرض‌الحسنه در همه جای کشور مشغول به فعالیت هستند، حتی اخیرا بانک قرض‌الحسنه هم تاسیس گردید، این موسسات از جهت اینکه موجب حل قسمتی از گرفتاری‌های مردمی هستند موجب تحسین می‌باشند.صندوق قرض الحسنه ، موسسه غیر تجاری و غیر انتفاعی و ماهیتاَ اخلاقی است که از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی و بر مبنای قوانین مربوط ، به فعالیت می پردازد.

 

ثبت موسسه قرض الحسنه

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با رعایت ضوابط و مقررات می تواند نسبت به تاسیس و درج بنیادهای پولی و اعتباری اعم از صندوق های قرض الحسنه در موضوع فعالیت مجوز صادر کند.

معرفی ازسوی شورای عالی صندوق قرض الحسنه و دریافت جواز از نیروی انتظامی و همچنین مراجعه به ثبت شرکت ها جهت ثبت صندوق جز شرایط الزامی ثبت صندوق می باشد.در کنار مدارک و اسناد ذیل موسسه باید درخواست کسب مجوز تاسیس صندوق را به بانک مرکزی ارائه نماید:

  1. اساسنامه پیشنهادی صندوق طبق اساسنامه نمونه بانک مرکزی
  2. نام و مشخصات ، میزان تحصیلات ، سابقه فعالیت و سمت های قبلی اعضای هیات امناء هیات مدیره و مدیر عامل پیشنهادی
  3. التزام کتبی مدیر عامل موسسه اعتباری حاکی بر اجرای مطابق مقررات

تاییدیه بانک مرکزی برای انتخاب اعضای هیات امناء و مدیر عامل جز الزامات محسوب میشود.انتخاب اعضای هیات امنای صندوق باید از میان اعضای هیات مدیره موسسه اعتباری باشد.(ماده 9 و 11 بخش نامه اجرایی تاسیس)

بانک مرکزی طبق ماده 12 پس از اخذ اساسنامه درج شده ،چاپ ثبت در روزنامه رسمی و یا رسید دریافت روزنامه رسمی و دیگر مدارک لازم و همچنین اسامی مالکین امضای مجاز،حداقل مدت 10 روز نسبت به صدور مجوز فعالیت مبادرت می نمایید.

مدارک لازم جهت ثبت موسسه قرض الحسنه

  1. اساسنامه که به امضای بنیانگداران و هیات امنا رسیده باشد. ( 2 جلد)
  2. درج درخواست موسسات غیر تجاری که به امضاء بنیانگداران و اعضاء هیات امنا رسیده باشد. ( 2 برگ)
  3. مدارک شناسایی بنیانگداران و هیات امنا و هیات مدیره و بازرسین ( ا نسخه )
  4. جواز ثبت صادره از اداره کل اطلاعات نیروی انتظامی

نکته :

  • جهت تهیه درخواست نام برده باید به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری مراجعه کرد.
  • داشتن تاییدیه قبلی بانک مرکزی جز الزامات هر گونه تغییر در اساسنامه صندوق است.( ماده 34 آیین نامه)

ارکان صندوق قرض الحسنه

کارگزاران صندوق

هیات امناء ، هیات مدیره ، مدیر عامل و بازرس یا بازرسان ( شرایط و نحوه انتخاب کارگزاران ، به شکل درج شده در اساسنامه صندوق می باشد.)

نظارت صندوق های قرض الحسنه

  1. به وسیله ی شورای عالی صندوق های قرض الحسنه و زمان ضرورت، همراهی نیروهای انتظامی و قوه قضاییه
  2. ازطریق مردم با آگاهی دادن با استفاده از وسایل ارتباط جمعی وگزارش های مردمی و …

مدیران صندوق موظفند در صورت حضور بازرسان جهت رسیدگی به حساب ها در هر زمان از سوی بانک مرکزی مدارک و دفاتر خودرا در اختیارشان قرار دهند و شرایط لازم را برای بازرسان فراهم نمایند.

ثبت حقوقی کریم خان مجموعه ای متشکل از برترین متخصصان با بهره گیری از خدمات بهینه در خدمت کلیه مراجع کننده های محترم در خصوص موسسه قرض الحسنه می باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *