نکاتی در خصوص تسهیلات شرکت های تعاونی

شرکت های تعاونی از دیدگاه اقتصادی دارای اهمیت بسیار زیادی می باشند اما برخی از دانشمندان حقوق تجارت این نوع از شرکت ها را تجاری به حساب نمی آورند به دلیل آن که مقصود از شرکت تعاونی ایجاد سود به صورت معمولی در شرکت های تجاری نیست، چه بسا که مانند نامش جهت تعاون و کمک و آسان‌ سازی فعالیت های شریکان می باشد .

شرکت های تعاونی از چه تسهیلاتی برخوردارند ؟

 

بنابراین این نوع از شرکت ها ، جهت سوددهی تاسیس نمی گردد، چه بسا که مقصود اصلی از تاسیس آن کمک و آسان سازی فعالیت های شرکا نمی باشد.به این سبب برخی از دانشمندان حقوق این شرکت ها را تجاری به شمار نمی آورند. هرچند تاسیس این گونه از شرکت ها جهت برکناری واسطه ها ایجاد شده و باعث می شود که کالاها با قیمت مناسب تری به دست افراد شریک این گونه از شرکت ها برسد.

سرمایه گذاری در این شرکت ها به صورت جزئی می باشد و سود شریکان به داد و ستدی که هر شریک با شرکت داشته وابسته است .زیرا در انتهای هر سال پرداختی های اضافه مشتریان جهت خرید کالا یا اعمال خدمات به آن ها بازگردانده می شود.

با توجه به ارزش شرکت های تعاونی، تسهیلاتی که از طرف دولت به این شرکت ها داده می شود. بعضی از تسهیلات اعطا شده دولت به شرکت های تعاونی به شرح ذیل می باشد:

1- براساس ماده 3 ق. ب. ت ، دولت مکلف می باشد به نحوی که عرصه مدیریت یا دخالت در مدیریت تعاونی ها مهیا نگردد با قسمت تعاونی مشارکت کرده و امکانات و تسهیلات و کمک های مورد نیاز را با مشارکت وزارت تعاون در دسترس آن ها قرار دهد.

2- مطابق ماده 4 ق. ب. ت دولت و تمام موسسه های وابسته مکلف اند در انجام طرح ها و پروژه ها و نقشه های خود در شرایط برابر حق تقدم را به قسمت تعاونی بدهند.

3- بنا بر تبصره 1 ماده 8 ق. ب. ت، در تعاونی های اشتغال زا کمک های دولتی به نسبت اعضاء شاغل در آن تعاونی واگذار می شود.

4- براساس ماده 17 ق. ب. ت، وزارتخانه ها، سازمان ها ، شرکت های دولتی و وابسته به دولت و زیرنظر دولت، بانک ها ، شهرداری ها ، شوراهای اسلامی کشوری، بنیاد مستضعفان و دیگر موسسه های عمومی قادرند از طریق وام بدون سود یا هر راه مجاز دیگر شامل مشارکت ، مضاربه ، مزارعه ، مساقات ، اجاره ، اجاره به شرط تملیک ، بیع شرط ، فروش اقساطی و صلح ، به کمک در تهیه و یا افزونی سرمایه شرکت های تعاونی مبادرت بنمایند.

5- دولت قادر است بخش های صنعتی ،کشاورزی ،خدماتی و مانند آن را که اموال عمومی می باشد و در دسترس آن ها است مانند ذیل در دسترس شرکت های تعاونی قرار دهد :

  • بخش های نام برده را حبس ناپایدار یا زمانی که تعاونی قانونی باشد در دسترس تعاونی قرار دهد و این تعاونی صاحب سود آن می باشد.
  • چنانچه بخش های نام برده کارمندان شروط عضویت در تعاونی را دارا باشند، این کارمندان جهت عضویت در تعاونی از دیگر افراد ارجحیت دارند.
  • دولت قادر است براساس قرارداد سالیانه جهت بازسازی یا گسترش بخش های یادشده هزینه نقدی و یا اجناس اخذ کنند.
  • دولت قادر است در انتقال بخش های فوق و دیگر امکانات ، قوانینی تحت عنوان شروط لازم در مراعات نمودن سیاست های دولت در تعیین قیمت و برنامه ریزی تولید و تهیه نغع های عمومی، مشخص نماید.

6- طبق ماده 19 ق. ب. ت در بهره مندی از وام و کمک های مالی دولتی، حق تقدم با تعاونی هایی می باشد که از سوی بانک ها براساس قوانین بانکی بدون بهره و سود اخذ نکرده باشند.

7- مطابق ماده 24 ق. ب. ت ، دولت مکلف می باشد ضوابط و امکانات مورد نیاز را جهت تاسیس و استوارسازی تعاونی ها مهیا نماید.

8- براساس ماده 24 ق. ب. ت، دولت قادر است با ضمانت دولت و با بهره گیری از بودجه یا منابع بانکی ، وام بدون سود در دسترس تعاونی قرار دهد و اموال منقول و یا غیرمنقول و تجهیزات و امکانات موردنیاز را جهت تاسیس و پشتیبانی تعاونی ها به قیمت مناسب به صورت نقد و یا قسطی به آن ها به فروش برساند و یا به آن ها رخصت دهد و یا به بستن اجاره به شروط تملیک مبادرت نماید و یا سهام شرکت ها و نهادهای دولتی و وابسته به دولت و بانک ها را به تعاونی ها واگذار نماید.

9- طبق ماده 24 ق. ب. ت ، بانک ها وظیفه دارند برای سرمایه گذاری و یا افزونی سرمایه تعاونی ها و یا استوارسازی آن ها ، وام و دیگر امکانات اعطایی را در دسترس آنان قرار دهند و قادرند با ایجاد قراردادی ،سرمایه هایی که از وام و دیگر تسهیلات اعطا شده تهیه می گردد به منظور ضمانت و یا وثیقه نزد بانک و یا زمانی که تعاونی توانایی بازپرداخت وام را نداشته باشد بانک مطالبات خود را از راه فروش اموال تعاونی تامین می نماید که در خریداری آن اموال سایر تعاونی ها حق تقدم دارند.

10- مطابق ماده 28 ق. ب. ت ، شرکت ها و نهادهای دولتی و موسسه های وابسته به دولت و تعاونی ها وظیفه دارند به تعاونی ها در معاملات خود برتری دهند.

دو حق تقدم در اختصاص تسهیلات به تعاونی ها :

1. تعاونی های تولید در تمام ارجحیت ها و پشتیبانی های مرتبط به تعاونی ها اولویت دارند. ( تبصره ماده 26 ق. ب. ت )

2.تعاونی های پخش مرتبط به تهیه اجناس و مسکن و دیگر نیازهای روستاییان و عشایر و کارگران و کارمندان از لحاظ اخذ سهمیه کالا و پشتیبانی های دولتی و بانکی و دیگر پشتیبانی های مرتبط به فعالیت های تهیه و پخش حق تقدم دارند. ( تبصره ماده 27 ق. ب. ت )

تعاونی ها قادرند با توجه به قانون صادرات و واردات در امور فعالیت اقدام نمایند. ( تبصره ماده 28 ق. ب. ت )

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان تخصصی در مورد تسهیلات شرکت های تعاونی، با همکاران ما در ثبت شرکت کریم خان تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *