شرکت با مسئولیت محدود و ثبت آن

شرکت با مسئولیت محدود و ثبت آن


پس از موسسات سهامی، شرکتهای با مسئولیت محدود از رایج ترین گونه های شرکتهای تجاری در کشور ایران هستند. در کشور ایران تاریخ بوجود آمدن و رسمیت پیدا کردن این شرکتها مربوط به سال 1311 به بعد می باشد. شرکت ثبت کریم در این بخش از مقالات خود به بررسی این مبحث خواهد پرداخت.

شرکت با مسئولیت محدود و ثبت آن

تاریخچه شرکتهای با مسئولیت محدود

این گونه شرکت در انگلستان و آلمان متداول و بسیار هستند. شرکتهای با مسئولیت محدود نخست در انگلستان شناخته شدند. پس از آن در کشور آلمان و سپس در ایتالیا در اواخر قرن هجده به رسمیت شناخته شد. بعد از آن دولت سوئیس و دیگر کشورهای اروپا آن را پذیرفتند.

تعریف شرکتهای با مسئولیت محدود

به موجب ماده ی 94 قانون تجارت، شرکتهای با مسئولیت محدود شرکت هایی می باشند است که میان دو یا چند شخص جهت امور تجاری ایجاد می شوند. هر کدام از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، تنها تا مقدار سرمایه خویش در شرکت مسئول قروض و تعهدات موسسه است.

نکات شرکتهای با مسئولیت محدود

* همانند دیگر شرکت های تجارتی، شرکتهای با مسئولیت محدود ، دارای شخصیت حقوقی می باشند.( به موجب ماده ی 583 ق.ت )
* شرکت با مسئولیت محدود بعنوان یک شخص حقوقی می تواند دارای تمامی حقوق و تکالیفی شود که قانون برای اشخاص قائل است. به استثنای حقوق و تکالیفی که طبعاٌ، تنها انسان ممکن است آنرا دارا باشد. تصمیم گیری های موسسه توسط مقاماتی که به موجب قوانین یا اساسنامه صلاحیت اتخاذ تصمیم دارند، صورت می پذیرد.

* سرمایه ی شرکتهای با مسئولیت محدود ، ممکن است نقدی یا غیر نقدی باشد. طبق همین همین مطلب و ماده ی 96 ، موسسان این قبیل موسسات ملزم هستند که تمامی سرمایه ی نقدی را پرداخت نموده و کل سرمایه ی غیر نقدی را نیز تقویم و تقدیم نمایند.

* با توجه به اینکه که مقدار سهم هر کدام از شرکا در شرکتهای با مسئولیت محدود ، توسط برگ سهام مشخص نمی شود، بنابراین ماده ی 97 عنوان میدارد که قید نمودن میزان سهم الشرکه ی غیر نقدی هر یک از شرکا در شرکت نامه الزامی می باشد. ( اهمیت ارزش گذاری سرمایه ی غیر نقدی شرکتهای با مسئولیت محدود خصوصاً موقعی که شرکت ورشکست بشود و طلبکاران باید از سرمایه های شرکت مطالبات خود را دریافت نمایند جلوه خواهد کرد. )

تشابه و تفاوت شرکتهای با مسئولیت محدود با شرکتهای سهامی

وجه تشابه شرکتهای با مسئولیت محدود با شرکت های سهامی در این است که : شرکا به هیچ وجه مسئولیتی غیر از آنچه که بعنوان سرمایه پرداخته نموده اند، نخواهند داشت. این گونه شرکت ها مانند شرکت سهامی از جمله موسساتی هستند که تنها سرمایه در آن دخالت دارد.

ولیکن تفاوت اینگونه شرکتها با موسسات سهامی در این است که سرمایه به سهام تقسیم نمیشود بلکه شرکا هر کدام سهم الشرکه ای دارند که مجموع آن سرمایه ی شرکت را تشکیل میدهد. بعنوان مثال شرکتی که میان 5 نفر از شرکا با سرمایه ی پانصد هزار ریال بوجود می آید، ممکن است شریک اول دویست هزار ریال و دومی یکصد هزار ریال و سومی هشتاد هزار ریال و چهارمی و پنجمی هر کدام شصت هزار ریال سهم الشرکه ی آنها باشد.

شرکت های سهامی معمولاً احتیاج به سرمایه های مهم دارند و می بایست شریک زیاد داشته باشند. به همین علت قوانین و ضوابط بسیاری برای آنها در نظر گرفته شده است و رعایت همه ی آن ها برای افرادی که می خواهند شرکای محدودی داشته باشند بسیار دشوار می باشد. اما اعضای شرکتهای با مسئولیت محدود اغلب افرادی هستند که باهم دوست و یا همکار هستند و در واقع شرکت فامیلی می باشد. بنابراین از آن قید و بند ها تا حدودی آزاد هستند.

در کشورهای خارج هم ممکن است شرکتهای با مسئولیت محدود با شرکای زیاد به چشم بیاید اما اغلب شرکا محدود و انگشت شمار هستند. در ایران نیز که تجارت بیشتر جنبه ی خصوصی دارد، شرکتهای با مسئولیت محدود متداول تر هستند و درخواست مردم به اداره ی ثبت شرکت ها برای ثبت اینگونه شرکت ها بیشتر است.

شروط نام شرکتهای با مسئولیت محدود

موسسه ثبتی کریمخان 2 شرط مهم انتخاب نام جهت تاسیس شرکتهای با مسئولیت محدود را بیان میدارد:

  1. عنوان ” با مسئولیت محدود ” در نام شرکت قید شود.
  2. نام شرکت نام هیچ یک از شرکا را در بر نداشته باشد.

وگرنه قانون آن را در مقابل اشخاص ثالث،تضامنی به شمار می آورد.

تشکیل و ثبت شرکتهای با مسئولیت محدود

  1. شرکتنامه نوشته و مورد امضا قرار گیرد.
  2. سرمایه بصورت کامل پرداخت گردد.

اهمیت تنظیم شرکت نامه برای شرکتهای با مسئولیت محدود

چنانچه شرکتی، شرکت نامه نداشته باشد یعنی اساس آن اجرا نشده و قرار داد بسته نشده و باطل است.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

همانطور که در مقاله های پیشین موسسه کریم خان بیان گردید؛ ثبت شرکت ، الزامی و تابع مقررات قانون ثبت شرکت ها می باشد. در گذشته ثبت شرکت در تهران «اداره ی ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی» و در خارج از تهران، در نقاطی که اداره ی مزبور دایر نشده بود، در اداره ی ثبت اسناد و املاک محل بصورت حضوری انجام می گرفت. اما امروزه با راه اندازی پایگاه اینترنتی جامع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری تمامی مراجعات ارباب رجوع بصورت اینترنتی و از طریق سایت www.sherkat.ssaa.ir و غیرحضوری صورت می پذیرد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکتهای با مسئولیت محدود

  1. ارائه دو برگه شرکت نامه تکمیل شده
  2. ارائه دو برگه تقاضا نامه تکمیل شده
  3. ارائه دو برگ اساسنامه تکمیل شده
  4. کامل کردن فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام های پیشنهادی و نیز قبض واریزی
  5. اصل جواز فعالیت از مراجع مربوطه در مواردی که ثبت موضوع نیاز به جواز داشته باشد.
  6. کپی برابر با اصل مدارک احراز هویت تمامی شرکا، مدیران و هیات ناظران ( چنانچه تعداد شرکا بیشتر از 12 نفر باشد. )
  7. اصل گواهی عدم سو سابقه کیفری اعضای هیات مدیره و مدیر عامل
  8. تقدیم دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی موسسان
  9. تقدیم دو نسخه صورت جلسه هیات مدیره
  10. ارائه اصل وکالت نامه ی وکیل دادگستری ( چنانچه ثبت شرکت بوسیله وکیل صورت گرفته باشد. )

طی مدت 30 روز از آغاز ثبت شرکت ، خلاصه ی شرکت نامه و پیوست های آن می بایست بوسیله ی اداره ی ثبت مربوطه ، در روزنامه ی رسمی و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت، به هزینه ی خود موسسه ، درج و انتشار یابد. (ماده ی 197 ق.ت و ماده ی 6 نظامنامه قانون تجارت)
قابل ذکر است : در صورتی که تصمیماتی برای تمدید مدت شرکت اضافه بر زمان مقرر یا انحلال شرکت و یا تغییر نام شرکت یا هر تغییر دیگری در اساسنامه اتخاذ گردد می بایست موضوع سریعاً، به مرجع ثبت شرکت ها اعلام شود.(ماده ی 200 ق.ت)

موسسه ثبت کریم خان با تجربه ای طولانی در امور ثبتی از جمله ثبت شرکت ، ثبت برند ، اخذ جواز تاسیس ، ثبت اختراع آماده پاسخگویی و مشاوره رایگان به شما می باشد. شماره تماس 87146 .

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *