شرایط و نحوه ی ابطال کارت بازرگانی

شرایط و نحوه ی ابطال کارت بازرگانی


شرایط و نحوه ی ابطال کارت بازرگانی

کارت بازرگانی مجوزی است که به اشخاص حقیقی و حقوقی داده می‌شود و دارنده‌ی آن می‌تواند به تجارت در عرصه‌ی واردات و صادرات کالا بپردازد. ثبت سفارش، ترخیص کالا، واردات از مناطق آزاد،

شرایط و نحوه ی ابطال کارت بازرگانی
حق‌العمل کاری گمرک و صادرات کالاهای مجاز شامل این نوع تجارت می‌شوند. کارت بازرگانی به دو نوع حقیقی (شخصی) و حقوقی (شرکتی) دسته‌بندی می‌شود. هر شخصیت حقیقی و حقوقی می‌تواند همزمان دو کارت حقیقی و حقوقی داشته باشد اما داشتن دو کارت حقیقی یا دو کارت حقوقی برای یک نفر امکان‌پذیر نیست.این کارت توسط شعب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تهران یا شهرستان ها به نام متقاضیانی که واجد شرایط باشند صادر می گردد.مدت اعتبار این کارت حسب درخواست متقاضیان از یک تا پنج سال بوده که در صورت تایید توسط وزارت بازرگانی معتبر است.

ابطال کارت بازرگانی(اختیاری و یا اجباری)

الف-ابطال اختیاری (انصراف)

با حضوردر اتاق بازرگانی و یا اتاق تعاون و اداره کل صادرات و واردات وزارت بازرگانی در تهران یا بازرگانی استان ها از سوی شخص حقیقی یا حقوقی می تواند با رعایت موارد و ارائه مدارک ذرخواست لغو این کارت را بنماید.

ب-ابطال اجباری

درصورتی که مالک کارت فاقد یک یا چند شرط از شرایط دریافت کارت باشد و چنانچه بعد از صدور کارت فاقد شرط یا شرایط نامبرده شود وزارت بازرگانی می تواندبه طور مستقیم نسبت به لغو کارت اقدام نمایید. طبق (بند 1 ماده 10 مکررات صادرات و واردات)اگر این امر برای اتاق بازرگانی یا اتاق تعاون مسلم شود باید موضوع را جهت لغو به وزارت بازرگانی اطلاع دهد.

اگر مالکین کارت بازرگانی مرتکب جرم قاچاق شوند،علاوه بر مجازات،برابر ماده 30 قانون امور گمرکی ایران محکوم به ابطال کارت بازرگانی می گردند. با این شرایط کارت شخص بازرگان به طور موقت یا دائم بر اصل مورد باطل می شود.

تبصره 1- محرومیت از عضویت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران دلیلی برجلوگیری از ترخیص کالایی که برپایه مقررات قبل از محرومیت طبق انسداد اعتبار شده یا حمل گردیده نخواهد بود.

تبصره 2-وزارت بازرگانی (معاون بازرگانی خارجی) کلیه کارهای کارت بازرگانی در خصوص ابطال اختیاری و چه اجباری را انجام می دهد.

مدارک مورد نیاز جهت ابطال کارت بازرگانی (ویژه اشخاص حقوقی)

  1. تقاضای شرکت ( 2 نسخه)
  2. ارائه اصل کارت بازرگانی و کپی صفحات اول و دوم
  3. گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی آخرین سالی که تا آن زمان اظهارنامه مالیاتی آن پذیرفته شده است.
  4. اظهارنامه ابطال ثبت دفاتر تجاری
  5. صورت جلسه مجمع عمومی برای شرکت های سهامی عام و خاص و تعاونی ها و صورت جلسه هیات مدیره برای سایر شرکت ها
  6. تصویر روزنامه رسمی اعلام رسمی انحلال شرکت و در صورت انحلال شرکت نیازی به ارائه مدارک مذکور در ردیف های 3 و 4 نمی باشد.

نکته : کلیه شرایط فوق برای اشخاص خارجی نیز قابل اعمال و انتقال است.

مدارک مورد نیاز جهت ابطال کارت بازرگانی (ویژه اشخاص حقیقی)

  1. تقاضای شخص ( 2 نسخه )
  2. گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی آخرین سالی که تا آن زمان اظهارنامه مالیاتی آن پذیرفته شده است.
  3. اظهارنامه ابطال ثبت دفاتر تجاری (2 نسخه اصل)
  4. ارائه اصل کارت بازرگانی

بازرگانان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که متقاضی لغو امتیاز کارت بازرگانی هستند می توانند برای درخواست لغو امتیاز کارت خود درشهرتهران به اتاق بازرگانی تهران و در شهرستان ها به نمایندگی اتاق بازرگانی و یا به ادارات کل بازرگانی استان ها رجوع کنند و یا می توانند از طریق وزارت بازرگانی به صورت مستقیم اقدام نمایند.

نکته: زمانی که کارت بازرگانی مفقود شود،اعلام مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار اجباری است.( نام و شماره کارت بازرگانی در روزنامه اعلام گردد).

آنچه در تخصص موسسه ثبت کریم خان است شرایط و نحوه ی ابطال کارت بازرگانی با جلب رضایت کامل متقاضیان و ارایه مناسب ترین خدمات است.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *