شرایط ثبت موسسه حقوقی

شرایط ثبت موسسه حقوقی


موسسه حقوقی

موسسه حقوقی زیر مجموعه ی موسسات غیر تجاری است.ثبت کریم خان در این مقاله به بیان شرایط ثبت موسسه حقوقی خواهد پرداخت. ماده ی یک آیین نامه ی اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجاری، موسسه ی غیرتجاری را اینگونه تعریف کرده است : “هدف از تشکیلات و موسسات غیر تجاری تمام تشکیلات و موسساتی می باشد که برای مقاصد غیر تجاری نظیر امور علمی یا امور خیریه و مشابه آن تشکیل می گردد از قبیل آنکه موسسین و تشکیل دهندگان قصد سود بردن از آن را داشته یا نداشته باشند.” لذا، ارائه ی خدمات علمی و آموزشی و خدمات شهری و ارائه ی کمک های انسانی در چهارچوب شخصیت حقوقی متصور بوده و از این لحاظ موسسات غیرتجاری به دو نوع تقسیم می گردند که ثبت شرکت کریم خان در ذیل هر کدام را مورد بررسی قرار داده است.

 

شرایط ثبت موسسه حقوقی

الف: موسساتی که هدف از تشکیل آن ها کسب منافع و تقسیم آن در میان اعضای خود نباشد، این نوع موسسات به اصطلاح موسسات غیر انتفاعی نامیده می شوند. تمام فعالیت های اجتماعی نظیر انجمن های اسلامی و تخصصی و علمی خاص و احزاب و دستجات سیاسی و موسسات خیریه و صندوق های قرض الحسنه در چهارچوب این نوع موسسات در نظر گرفته می شود و موسسین آن زمانی که تقاضای ثبت می کنند، به وسیله ی اداره ی ثبت شرکت ها، مراحل آن از اداره ی کل اطلاعات نیروی انتظامی استعلام می گردد و بعد از وصول پاسخ مثبت، اقدام به ثبت موسسه صورت می گیرد.

ب: موسساتی که ممکن است هدف از تشکیل آن ها جلب منافع مادی و تقسیم آن منافع در میان اعضای خود یا غیره باشد، این نوع موسسات، به موسسات غیر تجاری معروف می باشند. لذا، فعالیت هایی نظیر آموزشگاه های علمی و فنی و کلاس های زبان و مدارس غیر انتفاعی و موسسات گازرسانی یا ارائه ی خدمات شهری از قبیل نظافت و فضای سبز و سایر موارد در زمینه های فوق در چهارچوب موسسات غیر تجارتی در نظر گرفته می شود و موسسین می بایست پس از ثبت نمودن موسسه، اقدام به اخذ مجوز فعالیت نمایند.

شرایط ثبت موسسه حقوقی

موسسه ی حقوقی شخصیتی حقوقی می باشد که صرفا به وسیله ی سه یا چند وکیل دادگستری تحت هر نام و عنوانی جهت انجام وکالت و مشاوره و به صورت کلی امور حقوقی، مطابق مقررات قانونی ثبت و آیین نامه ی مذبور به ثبت رسیده و اداره می شود. لذا، اعضای موسسه می بایست همواره دارای شرایط زیر باشند:

  • تمدید دائمی پروانه ی وکالت
  • عدم سابقه ی محکومیت کیفری و محکومیت انتظامی از درجه ی 4 به بالا
  • عدم شهرت به فساد و اعمالی که با شغل و شئونات وکالت منافات دارد
  • نداشتن دفتر وکالت و عضویت در دیگر موسسات مشابه

در صورتی که هر کدام از اعضای موسسه فاقد یکی از شرایط قید شده در این ماده گردد از عضویت محروم خواهد شد و عزل می گردد. چنانچه با خروج عضوی که عزل شده است تعداد اعضا کمتر از حد نصاب معین شده گردد، اعضا با باقیمانده ی موسسه موظف می باشند طی مدت سی روز علاوه بر اعلام مراحل محرومیت عضو به کانون اقدام به جایگزینی عضو جدید دارای شرایط با نظارت و همچنین با تایید کانون وکلا نمایند. ثبت شرکت کریمخان در این قسمت شرایط ثبت موسسه ی حقوقی را برای شما عنوان نموده است.

شرایط ثبت موسسه حقوقی عبارت است از:

  1. ثبت مؤسسات حقوقی به ارائه ی پروانه ی تاسیس از قوه ی قضاییه برای مدتی که در پروانه مشخص شده است وابسته خواهد بود و تمدید ثبت نیز تابع تمدید پروانه می باشد.
  2. حداقل تعداد اعضاء برای ثبت موسسه ی حقوقی 2 نفر است. همچنین نوع سرمایه ی اینگونه موسسات نقدی می باشد که حداقل آن می بایست 1.000.000 ریال باشد.
  3. در موسسه ی حقوقی حداقل یک نفر از وکلای موسس می بایست بیش از ده سال سابقه ی وکالت دادگستری داشته باشند.
  4. تابعیت موسسه ایرانی می باشد و قابلیت تغییر با هیچ اکثریتی نیست.
  5. موسسه ی حقوقی می بایست اساسنامه ای داشته باشد که بعد از تایید و ثبت در دفتر کانون وکلای دادگستری در اداره ی ثبت شرکت ها ثبت گردد.
  6. در اساسنامه می بایست نام موسسه ی حقوقی و اعضای موسس و مشخصات کامل و اقامتگاه قانونی آنان ذکر شود و هر گونه تغییری که در اساسنامه و ارکان موسسه رخ می دهد می بایست توسط کانون مورد تایید قرار گرفته و در دفتر کانون ثبت گردد و نسخه ی تایید شده به وسیله ی متقاضی برای ثبت و انتشار به اداره ی ثبت شرکت ها ارسال گردد.
  7. موسسه ی حقوقی موظف می باشد طی مدت یک ماه از تاریخ انتشار آگهی یک نسخه از آن را به کانون وکلا ارائه کند.
  8. موسسه ی حقوقی می تواند از همکاری تعداد مورد نیاز وکیل دادگستری که در همان حوزه اقامت دارند به عنوان عضو همکار استفاده کند. روشن است اسامی تمام وکلای همکار با تصویب مجمع عمومی شرکا و بعد از تایید کانون وکلای دادگستری برابر مدلول ماده 3 به اداره ی ثبت شرکت ها اعلام شده و مراحل آن در روزنامه ی رسمی کشور آگهی می گردد.

موضوع و نام موسسه حقوقی

معمولا موضوع موسسه ی حقوقی در بند 2 اساسنامه ی موضوع این گونه موسسات عبارت “مشاوره حقوقی و انجام امور مربوط به وکالت از طریق وکلای معتبر دادگستری” ذکر می گردد که همین عبارت، مشمول تمام امور حقوقی می گردد. ثبت شرکت کریم خان در ادامه نکاتی را در خصوص نام موسسه ی حقوقی و مدارک مورد نیاز برای ثبت موسسه ی حقوقی را تشریح نموده است.

نام موسسه حقوقی

  • باید در ابتدای نام انتخاب شده کلمه ی موسسه قید گردد.
  • استفاده از کلماتی نظیر حقوقی، شرحی بر موضوع فعالیت به شمار می رود و در بررسی نام یا نام های تقاضا شده جهت رعایت عدم سابقه و تشابه قسمتی از نام محسوب نمی گردد.
  • نام های انتخابی باید با معنی باشد و حدالمقدور معنی نام شرکت با حوزه ی فعالیت آن تناسب داشته باشد.
  • نامی که به عنوان نام موسسه ی حقوقی معرفی می نمایید باید حداقل 3 سیلاب داشته باشد.
  • نام انتخابی باید خاص باشد. (نام خاص کلمه ای می باشد که می تواند به صورت مستقیم نهاد جمله باشد و جهت دلالت بر شخص، شیء یا مفهومی استفاده می شود).
  • نام انتخابی نباید لاتین باشد.
  • نام انتخابی نباید واژه ی بیگانه باشد و می بایست فارسی باشد.
  • نام انتخاب شده باید بر طبق فرهنگ اسلامی باشد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت موسسه حقوقی

  • تکمیل تقاضانامه ی موسسات حقوقی در 2 نسخه
  • تکمیل اساسنامه ی موسسات حقوقی در 2 نسخه
  • کپی مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه) برابر با اصل شده ی تمام اعضای هیأت مدیره و شرکا در دفاتر اسناد رسمی
  • کپی مدارک شناسایی برابر با اصل شده ی نماینده ی شخص حقوقی
  • ارائه ی کپی آخرین روزنامه ی رسمی مشخص حقوقی و نامه ی معرفی نماینده، در صورتی که اعضای هیأت مدیره از اشخاص حقوقی باشند.
  • دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی حقوقی یکی از اعضای هیأت مدیره ی شرکت
  • اصل وکالتنامه یا قیم نامه یا کپی برابر با اصل شده ی آن در صورت وجود وکیل یا قیم

کارشناسان مجرب ما در ثبت شرکت کریمخان،با تسلطی که بر قوانین و اصول حقوقی دارند،شما را یاری می دهند تا به راحتی برای ثبت موسسه ی حقوقی مورد نظرتان اقدام کنید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *