شرایط اساسی صحت نام تجاری چیست ؟


در صورتی که می خواهید به فعالیت اقتصادی و تجاری بپردازید داشتن نام تجاری برای شما الزامی می باشد.داشتن نام تجاری سبب ایجاد تمایز بین شما و رقبایتان می گردد و سبب می شود که در ذهن مخاطب و مشتری جای گیرید.همانطور که انسانها بواسطه نامشان از هم متمایز می شوند نام تجاری نیز وجه تمایز محصولات و خدمات از یکدیگر می باشد.

ثبت کریم خان ارائه دهنده کلیه خدمات در خصوص امور ثبتی از قبیل ثبت علامت تجاری و استعلام برند به صورت تخصصی می باشد.

 

شرایط اساسی صحت نام تجاری

  1. بر پایه ضوابط و قوانین ثبت برند باشد
  2. اغفال کننده و گمراه کننده نباشد.
  3. مبتکرانه باشد.
  4. دور از واقعیت نباشد.
  5. خلاف اخلاق حسنه و نظم عمومی نباشد.

همچنین در صورتی که می خواهید به ثبت برند لاتین بپردازید می توانید از کارشناسان زبده ثبت کریم خان کمک بگیرید.

صحت نام تجاری

عدم ایجاد شبهه

نام تجاری یا برند باید طوری باشد که مخاطب را به شک و شبهه نیندازد و او را دچار اشتباه و سردرگمی نکند.در این راستا نام تجاری باید الزاماً با زمینه فعالیت تاجر در ارتباط باشد ، زیرا برند در واقع نمایانگر فعالیت تاجر می باشد و ویترین کار او به شمار می رود.

رعایت نظم جامعه

یکی از نکاتی که باید در انتخاب برند در نظر داشته باشید این است که برند انتخابی توسط شما نباید نظم جامعه را به هم بریزد و از اخلاق حسنه پیروی کند.در این راستا ماده975 قانون مدنی مقرر داشته : ” محکمه نمی تواند قوانین خارجی و یا قرار دادهای خصوصی را که برخلاف اخلاق حسنه بوده و یا به واسطه جریحه دار کردن احساسات جامعه یا به علت دیگر، مخالف نظم عمومی محسوب می شود به موقع اجرا گذارد. اگرچه اجراء قوانین مزبور اصولاَ مجاز باشد ” لازم به ذکر است که ممکن است نام تجاری انتخابی شما خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه در ایران باشد اما در کشور دیگر چنین وضعیتی شامل حال او نگردد.

مشروعیت

برند مشروع عبارتست از برندی که نام آن ممنوعیت قانونی نداشته باشد ، در صورتی که برند از این قانون تبعیت نکند نمی توان آن را بعنوان نام تجاری به کار برد.بنابراین اسامی ممنوع حمایت نمی شوند و غیر قابل ثبت تلقی می شوند.

استفاده از نام محل

شما می توانید نام شهرها، نواحی و حتی کشورها را به عنوان نام بازرگانی خود انتخاب کند اما نام یا اسامی جغرافیایی که جنبه عمومی داشته باشد، نمی تواند نام تجاری اختصاصی یک تاجر باشد. به بیان دیگر نمی توان نام جغرافیایی منطقه ای را نام تجاری انحصاری برای موسسه تولیدی که در آن محل قرار گرفته است انتخاب کرد. زیرا برای دیگر تجار مستقر در آن ناحیه نیز امکان استفاده از نام جغرافیایی آن محل مشهور وجود دارد و نمی توان آنان را از این حق محروم کرد. البته تاجر می تواند اسمی را از ترکیب نام محل جغرافیایی معین با نام یا عناوین دیگر به وجود آورد و این نام ترکیبی را برای اسم بازرگانی خود انتخاب کند.

عدم اغفال

نام تجاری باید واضح باشد و مشتری را گمراه نکند . تشخیص این امر با دادگاه خواهد بود اثبات خطر به اشتباه افتادن مشتریان یا اغفال مصرف کنندگان محصولات یا استفاده کنندگان از خدمات بر عهده صاحب نام تجاری مقدم است که مدعی است صاحب نام تجاری جدید به حقوق وی تجاوز نموده است.یک نام تجاری زمانی گمراه کننده تلقی می شود که مشابه نام تجاری تاجر دیگری با فعالیت تجاری و اقتصادی مشابه باشد و مشتری، مصرف کننده از نظر طبیعت و واقعیت سردرگم شود.دو تاجر می توانند در زمینه های کاری متفاوت نام های تجاری یکسان داشته باشند.

در صورتی که یک نام تجاری مشهور باشد شخص دیگری نمی تواند از آن نام استفاده کند حتی اگر زمینه کاری او متفاوت باشد زیرا شهرت و معروفیت نام تجاری مقدم در حدی است که انتخاب نام همانند آن سبب گمراهی و اشتباه مصرف کنندگان می گردد و این امر مسئولیت مدنی برای صاحب نام به همراه دارد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *